19.04.2024
 
עונת הפריחה של הגזלן האילתי המצוי

 

 


מאת גדי קנר


כבר 30 שנה ברציפות אני נופש שבוע בכל שנה באילת (ככה זה אצל מי שקיבל בירושה יחידת נופש בקלאב הוטל), אבל הנופש השנה היה כמובן שונה, לאחר שאילת הפכה אזור מוכה אסון.

התמזל מזלנו, ובשבוע שעבר היינו שם, בחג השבועות, בדיוק בשבוע שבו נפתחו שערי העיר מחדש לקול מצהלות תושביה ואנחת רווחה חלקית של פרנסיה.
המסעדות נפתחו מחדש, מרכזי הקניות כבר המו קונים, מתרחצים הגיעו לחופים, הכבישים מלאו במכוניות נופשים עמוסות שהגיעו מצפון, ואפילו מוכר התמרינדי שב להסתובב בטיילת.

אלא שעל כל החגיגה העיבה תופעה מכוערת במיוחד: אזור המלונות והמרכז התיירותי הפכו למלכודת תיירים אחת גדולה, ומהזן הגרוע ביותר. כל מי שמכר משהו שם (למעט רשתות ארציות נגיד) - תימחר את סחורתו בתעריפים שבין "איבדתי את הבושה" ל-"אין לי אלוהים", משל המודל העסקי הוא "את כל ההפסדים בתקופה הקורונה נשתה בקש עבה ובמהירות היישר מהכיסים שלכם". רוצים דוגמאות? בבקשה: 15 ש' עבור פחית קולה, 8 ש' עבור קרטיב, 25 ש' ארטיק מתקדם מדגם "מגנום", 12 ש' קופסת קפה נמס רד מאג זעירה בת 75 גרם, ואפילו 70 ש' על בקבוק יין אדום סגל גנרי פושטי מארץ פושטילנד (20 ש' מחיר רגיל בשופרסל שלי). על מדף אחד הגזלנים אפילו התנוסס מטען סלולרי המוכר לכם ממחוזות עלי אקספרס, בלא פחות מ-120 ש' טבין ותקילין. לא שבימים רגילים נטולי-קורונה בעלי העסקים באזורי התיירות האילתיים מוכרים סחורה במחיר שווה-לכל-נפש (שוב חוזר ומדגיש: מכיר את התעריפים הללו כבר 30 שנה), אבל כעת המחירים נוסקים לגבהים שאפילו הפיצוציות בחופי תל אביב לא העיזו להגיע למחציתם. ואצלם, להזכיר, יש מע"מ.

מוטב שהאנשים הטובים בעיריית אילת ישימו לב לתופעה ויפעלו אולי למיגורה בהקדם (למרות שנדמה לי שאין באמתחתם כלים חוקיים לכך), כי עם כל הכבוד לבעלי העסקים האילתים הללו, שפרנסתם נפגעה אנושות - הפיכת האזור התיירותי לקומבינת מערב פרוע מסחרי על חשבון הנופשים, אולי תוסיף להם כמה שקלים לכיס, אבל לא תסייע להחזרת התיירות ההמונית לעיר, כי בניגוד למה שכתב פעם מאיר אריאל, אצל רוב הישראלים מי שנדפק פעם אחת - יכול בקלות להיגמל מזה.






04/06/2020