20.04.2024
 
האם האור בקצה המנהרה מגיע מיוון?

 

 

מאת יוסי פישר


יוון סובלת מאוד כעת. כלכלתה, המבוססת בעיקר על מיליוני התיירים שמבקרים במדינה בעונת התיירות מאפריל עד אוקטובר, עמדה-מלכת. להבדיל ממדינות כמו ספרד, איטליה וצרפת שכבר מודיעות שהן פחות או יותר מוותרות על שנת התיירות 2020, שר התיירות היווני מראה יוזמה ומשדר תקווה.

אנחנו כולנו יודעים שהתיירות היא תעשייה של תקווה, חלומות ובעיקר אופטימיות. במאמר שהתפרסם היום באתר חדשות התיירות היווני GREEK TRAVEL PAGES, מציג שר התיירות 
הארי טאוהאריס פתח לתקווה. 

הרעיון של השר הוא דרישה מתיירים המגיעם ליוון להציג "דרכון בריאותי". כמו שיש מסמך זיהוי לביקורת הגבולות הדרכון הרגיל שאצל חלקנו הגדול הוא ביומטרי ומכיל פרטים רבים על זהותנו, כל תייר שיגיע ליוון דרך האוויר, הים והיבשה יציג, בנוסף למסמכי הזיהוי, גם מסמך רפואי שיתבסס על פרוטוקולים רפואיים המוכרים על ידי כל מדינות האיחוד האירופי. לדברי השר, ארצות שונות באיחוד הסכימו על "כניסה בטוחה" ופנו להנהלת האיחוד להחיל פרוטוקולים כאלו על כלל מדינות האיחוד. אאוריקה!

בשלב הראשון ה-"דרכון" הזה יאומץ על ידי אזרחי מדינות האיחוד הרוצים לעבור מארץ לארץ במסגרת אמנת שנגן - הגבולות הפתוחים. האזרחים יבדקו בארץ המקור שלהם וימציאו תעודה רפואית שהם אינם נשאים או חולים בווירוס הקורונה ולכן תתאפשר נסיעתם.
למרות שנכון לכתיבת מאמר זה דבר עדיין לא הוחלט, השר היווני אמר שהוא ממתין גם להתייחסות אירגון הבריאות הממלכתי היווני כיצד יהיה ניתן לתפעל את התיירות הזו.
שר התיירות אמר כי "ברגע שיוסכם על לוח זמנים להסרה הדרגתית של המגבלות המוטלות על התיירות בין משרד התיירות לבין אירגון הבריאות הממלכתי היווני, אנו נודיע לבתי המלון ממתי אפשר להתחיל לפעול ותחת אילו תנאים ודרישות".

השר היווני מעריך שעונת התיירות תתקצר לשלושה חודשים - מחודש יולי ועד חודש ספטמבר, ולכן עיקר המאמצים שלו ושל משרד התיירות היווני הינם להציל את שלושת החודשים הללו. לדבריו יש גם עבודה לחודשים אוקטובר ונובמבר, אך כעת כל יהבו מתרכז בהצלת לב עונת התיירות.
לדברי השר הוא אינו מצפה שאם וכאשר יוסרו המגבלות על התיירות יוון תקבל בשנת 2020 תיירים מיעדים רחוקים דוגמת צפון אמריקה ואסיה. עיקר העבודה תגיע במה שנשאר משנת 2020 מארצות האיחוד האירופי וממדינות האיזור וכמובן מהתיירות המקומית, שהשנה המממשלה היוונית תעודד באופן פעיל ביותר באמצעות תמריצים שונים.

הצפי של השר טאוהאריס שיוון תסיים את שנת 2020 עם מחצית ממספר התיירים שביקרו בה בשנת 2019, וזאת בהנחה שאכן תתאפשר הפעלה של בתי המלון ואמצעי האכסון בעונת הקיץ הקרובה.
התרחיש הגרוע ביותר מבחית השר הוא ירידה של 75% במספרי התיירים לעומת של 2019 וההשלכות החברתיות והכלכליות לצניחה כזו יהיו קשות ביותר: סגירת נכסים, פשיטות רגל ואובדן מקומות עבודה של מאות אלפי אזרחים יווניים.

אז מה עלינו לקחת מכך? ראשית, עלינו לבדוק בדיוק מה יהיה בפרוטוקול הרפואי שיהיה בתוך אותו דרכון. שנית, על ישראל לפנות ליוון, קפריסין, בולגריה, קרואטיה, איטליה, ספרד, פורטוגל, אוסטריה וארצות נוספות באיחוד,  בהן תיירות הקיץ הישראלית חשובה,  ולבקש את עזרתן שישראל תיכלל בתוך רשימת הארצות שיאושרו להגעת תיירים עם ה-"הדרכון הרפואי".
טוב מוקדם מאשר מאוחר. 




22/04/2020