28.03.2024
 
טייסים יעברו הדרכה להתמודדות עם תקלות במערכת הטיס האוטומטי

 

 

 

 

שירות חדשות תיירות




ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום את בקשת משרד התחבורה לתקן את תקנות הטיס העוסקות בגיל טיס מתלמד וטיס דאון. לפי ההצעה שאושרה, הגיל המינימלי שבו ניתן יהיה להגיש בקשת רישיון טיס מתלמד עם הגדר דאון ירד מ-16 ל-15 שנים, והגיל המינימלי שבו ניתן יהיה לבקש רישיון טיס פרטי עם הגדר דאון יעמוד על 16 במקום 17 שנים. עוד אישרה הוועדה את בקשת משרד התחבורה לתקן את תקנות הטיס העוסקות בשליטה בכלי טיס, בעקבות מסקנות שהתקבלו בעולם למניעת תאונות טיס הנובעות מאבדן שליטה, שהיו הגורם המוביל לתאונות טיס קטלניות בתעופה המסחרית בעולם בין השנים 2001-2011.

ח"כ יצחק וקנין, שעמד בראש הישיבות בתקנות ואישר אותן, אמר כי האוטומציה מנוונת אותנו, כמו שנהגים רבים מרגישים בעקבות שימוש באפליקציית ניווט בנהיגה. הוא הוסיף כי להערכתו בעיות דומות יתגלו בעתיד ככל שיגבר השימוש בנהיגה אוטונומית.

נציג רשות התעופה האזרחית, עו"ד אבישי פדהצור, הסביר את בקשת התיקון התקנות הנוגעות לשליטה בכלי טיס. לדבריו, בשנים האחרונות התברר כי האוטומציה של כלי הטיס פוגעת ביכולת לתפעל אותם כשהיא מפסיקה את פעולתה פתאום. הוא ציין כי מקרה כזה התרחש בתאונה של מטוס אייר פראנס בטיסה 447 מברזיל, כאשר במהלך הטיסה הפסיק הטיס האוטומטי לפעול והטייסים לא ידעו איך להתמודד עם הסיטואציה. "הטיס הצעיר איבד יכולת התמצאות וכשהקברניט נכנס מחדר המנוחה הוא שאל 'מה לכל הרוחות אתם עושים?', והמטוס התרסק רק בגלל בלבול בהטסתו ואז הבינו בארגון התעופה האזרחית הבינלאומי (ICAO) שהפסקת הטיס האוטומטי הכניסה את המטוס לתעוקה. התיקון נועד לקבוע הדרכת טייסים להימנע ממצבי טיסה חריגים והדרכה כיצד להיחלץ מהם, זה מציל חיים", אמר עו"ד פדהצור. כאמור הוועדה אישרה את התיקון לתקנות והתיקון בדבר הדרכות הטייסים יכנס לתוקפו ב-3 במרץ 2019.

 

 

 

 

 

 

 

25/12/2018