26.04.2024
 
למי מועילה הפתיחה הסיטונאית של קווי תעופה חדשים ומסובסדים לישראל?

 

 

מאת יוסי פישר * 

משרד התיירות פועל בשנתיים האחרונות במדיניות של סיבסוד קווי טיסה חדשים לישראל וממנה. מטבע הדברים, עיקר הסיבסוד הוא לטיסות לואו-קוסט. רק לאחרונה הצטרפה גם לופטהנזה לחגיגה מתוך הבנה ברורה שמקבלים כסף לא רע להפעיל טיסות, אז מדוע לא?

פתיחת קו יכולה להכניס לחברת התעופה מאות אלפי אירו לקו ולכן שווה לחברות להפעיל את הקווים, מכיוון שבעצם קיבלו רשת ביטחון מהמדינה. אם יש רווח תפעולי בקו - החברה מרוויחה, ואם אין - לאחר תקופת זמן סוגרים את הקו. איך אומר הפתגם? נותנים לך - תיקח, מרביצים לך - תברח.
בטיסות לאילת הסיבסוד הוא 45 אירו לכל מושב, והתאחדות המלונות מוסיפה עוד עוד 15 אירו למושב. בחורף הקרוב ההתאחדות לא משתתפת, אז משרד התיירות יממן לבדו כל מושב ב-60 אירו.

בחודש שעבר השתתפתי בבודפשט בטקס גלילת המטוס ה-100 של וויזאייר. בטקס השתתפו עיתונאים ובלוגרים מכל העולם. ישבתי ליד עיתונאי תיירות פולני מוורשה והתחלנו שיחה. לא דיברנו על החוק הפולני או על ההצהרה המשותפת לראש הממשלה הישראלי והפולני. על מה כן דיברנו? שואל אותי העיתונאי: "מה זו המתקפה של טיסות מפולין לישראל?" ואז סיפרתי לו על הסובסידיה. ענה לי הפולני שהוא דיבר עם נוסעים מארצו, שאמרו לו שאם הטיסה נמכרת בוורשה ב-50-60 אירו, שווה להם לבוא לישראל. גרים באכסניות, Airbnb, ובמקרה של אילת לא מתעכבים שם דקה. "אילת מאוד יקרה" אמר לי הפולני. עוברים ישר לעקבה. כמה זה מצחיק ומביך? הלמ"ס סופר את ה-"תיירים" הללו ארבע פעמים. פעמיים בכניסה וביציאה מהארץ דרך עובדה ופעמיים יציאה וכניסה דרך מעבר אילת עקבה.

אז הנה לכם פרדוקס: משרד התיירות מממן טיסות זולות לתיירים שמחפשים נופש זול. מה לעשות, ישראל אינה מדינת תיירות זולה. אז מי נהנה? כלכלה שחורה, מלונות בבית לחם, מלונות בעקבה ובטאבה. וכן, גם הישראלים שמחפשים טיסות אולטרא זולות יכולים פשוט לעלות על אוטובוס, להגיע לעובדה ולקנות כרטיס טיסה הלוך ושוב לוורשה או אולי ליעד החדש שהשיקה היום וויזאייר - וינה.

אז גם איבדנו תיירות נכנסת, גם איבדנו תיירות פנים - אבל עודדנו מאוד את התיירות היוצאת.

פגשתי השבוע במקרה מלונאי בכיר מאוד והצעתי לו לבנות אצלו במלונות מודל של BASIC ECONOMY. האורח ישלם על הבייסיק. אם הוא או היא מעוניינים בשירות, הם ישלם אקסטרה על שרותים כמו מיניבר, החלפת מצעים כל יום, החלפת מגבות, חניה, ארוחת בוקר, כניסה לבריכה, כניסה לחדר כושר. מודל הפוך מה-ALL INCLUSIVE שהישראלים כה אוהבים. ההיגיון ברור. אם טסים לאילת בלואו-קוסט, משלמים על מושב מועדף, על כבודה, על שתיה ואוכל, נוסעים למטוס באוטובוס ולא מתחברים בשרוול. מדוע לא להטמיע את המודל העסקי בחלק מבתי המלון? תחסכו כח אדם ועלויות שאותן תעבירו בצורת הנחות ללקוחות.

די ברור שאין לאילתים אפשרות להתחרות עם עקבה, לא ברמת השירות, לא בעלויות השרות למעביד, וגם עם יד על הלב - לא באיכותו הכוללת של המוצר המלונאי, למעט מקרים חריגים.

אז מכיוון שאנשי משרד התיירות עסוקים בלעוף על עצמם וסופרים ראשים - כל חודש הודעה לעיתונות בנוסח "נשבר שיא תיירות נוסף", אני פונה אל חבריי ועמיתיי המלונאים ותיירני אילת: תתעוררו לפני שיהיה מאוחר.

 

 

 




___________________________________________
מומחה תיירות בינלאומי ובעליה של חברת הייעוץ למלונאות ולתיירות Vision Hospitality & Travel  

 

11/07/2018