20.04.2024
 
תמונת המצב העגומה של אל על

 

 

מאת יוסי פישר *

 


אל על מתקפלת בכל החזיתות. אני לא מכיר אישית את גונן אוסישקין, מנכ"ל החברה, רק חייב לציין שאני מרחם עליו. המשימה אותה קיבל עליו נדונה לכישלון ואין שום קשר ליכולותיו האישיות. זו פשוט משימה בלתי אפשרית.


שלשום ביקרתי בבודפשט כאורח חברת התעופה וויזאייר
לרגל השקת המטוס המאה של החברה. עוד 268 מטוסים נמצאים בהזמנה (מההזמנות הגדולות ביותר שמחזיקה ענקית המטוסים איירבוס). בודפשט הוא נמל הבית של וויזאייר (משם הכל התחיל). אל על שניסתה להתחרות בה בקו לבודפשט באמצעות מותג הלואו-קוסט UP נכשלה, ומהסתיו תטוס לבודפשט בטיסות "רגילות" עם מחלקת לואו-קוסט. האם יעבוד? נחיה ונראה.
בתזמון מעניין, אתמול עלתה ידיעה במדיה הרומנית על כך שישראל היא מדינת המקור המובילה לרומניה בארבעת החודשים הראשונים של שנת 2018, לפני גרמניה שנמצאת במקום השני, איטליה במקום השלישי וצרפת במקום הרביעי.


מוזר? אז התשובה היא שלא, כי הסיבה המרכזית לכך היא פעילותה של וויזאייר וכניסתה של חברת הלואו-קוסט הרומנית בלו-אייר לקו הטיסות לבוקרשט. וויזאייר תפעיל בקיץ הנוכחי שישה קווי תעופה ליעדים ברומניה, ועוד ידה נטויה.


מפולין התמונה דומה. וויזאייר משנה את תנאי המשחק ואל על נאלצת להגיב. כיצד הגיבה אל על ללחץ ולאובדן נתח השוק? במקרה של פולין, אל על חתמה רק לאחרונה על הסכם קוד-שייר עם חברת הדגל הפולנית לוט. האם זה יעזור? תרשו לי לפקפק. במסיבת העיתונאים של וויזאייר בבודפשט שוחחתי עם עיתונאי פולני שאמר לי כך: "ישראל מדינת תיירות נהדרת אך יקרה מאוד. המלונות עולים המון כסף אך כשמוכרים לך טיסה הלוך ושוב לתל-אביב ב-50 אירו לא תטוס? זה מסביר את הגידול המשמעותי בתנועת התיירות הפולנית לישראל בשנת 2017. העיתונאי שאל אותי מה העניין הרב של הישראלים מהצד השני לבקר בפולין. על כך השבתי לו "אם מוכרים לך כרטיס טיסה לוורשה ב-450 ש', מלון חמישה כוכבים ללילה ב-100 דולר וקניות בקניון המקומי בוורשה בחצי הכסף ממה שאתה משלם בארץ, לא תטוס?"
מה יקרה כאשר וויזאייר תציב ארבעה מטוסים בתל-אביב? מה יקרה כאשר ראיינאייר תדרוש וגם היא תקבל את האפשרות להציב מטוסים בנתב"ג?


אז בשורה התחתונה העניין די ברור לכל מי שעיניו בראשו. בשווקים בהן פעולות חברות לואו-קוסט דוגמת וויזאייר, ראיינאייר בחופשיות יחסית עם בסיסי בית, התחרות מצד חברות לגאסי דוגמת אל על, לוט וטארום הופכת לקשה עד כדי בלתי אפשרית.
במסיבת העיתונאים של וויזאייר אמר מנכ"ל החברה יוזף ואראדי שתפיסת העולם שלו שמושב במטוס וטיסה בכלל היא "קומודיטי" ולא מה שחברות הדגל והלגאסי ניסו למכור לנו במשך שנים. מטרת הטיסה היא להביא את הנוסע מנקודה אחת לשניה במקסימום יעילות ובטיחות ובמחיר שווה לכל נפש. כמו נסיעה ברכת או באוטובוס.


אז מה קורה עם אל על? ברור שבקווים הקצרים והבינוניים לפחות מבחינת המחיר אין לאל על סיכוי להתחרות. המודל שלה לא עומד בתנאי השוק. צי המטוסים שלה לא מתאים. אז מה עושה אל על? מנסה לקנות את ישראייר? צעד נכון מבחינת שתי החברות, שלא מתאפשר לאור הווטו של הממונה על ההגבלים העסקיים. ובינתיים היא חותמת על הסכמי קוד-שייר עם חברות אירופיות ואסייתיות. אל על מנסה לבנות על יכולת השיווק של החברות הללו בשווקי המקור שלהן וכן על אפשרות של מכירות טיסות המשך. לאל על אין אסטרטגיה שיווקית ברורה. היא נאלצת להתאים עצמה לתנאי שוק אליהם היא לחלוטין אינה ערוכה כראוי.


צי המטוסים של אל על בעייתי במקרה הטוב. בתחילה היו אמורים להוציא את מטוסי ה-767 לגמלאות השנה. נכון לעכשיו מעכבים את התהליך. מטוס אחד מקורקע בנתב"ג לאחר שנפגע בכנף. מטוס שני מלא בתקלות נתקע בבנגקוק . חלק ממטוסי הבואינג 737 צרי הגוף, "סוס העבודה" של החברה לטיסות לאירופה, יעברו שינויים ויותקנו בהם מושבים דקים דוגמת המושבים הנמצאים במטוסי חברות הלואו-קוסט. פחות משקל, יותר מושבים לטיסה = חיסכון בהוצאות לחברה.


אל-על מודיעה על כוונתה להתחיל קו טיסות לסן פרנסיסקו. מתחילה לשווק כרטיסים, ולאחר זמן-מה מפרסמת שהיא דוחה את הפעלת הקו למועד לא ידוע.
תוסיפו לזה את נושא ביטול עמלות הבסיס לסוכנים, מהלך אסטרטגי שאל על הודיעה עליו לאחרונה במפתיע, ותקבל תמונה של התנהלות בעייתית שלא לומר מפוחדת. הרי ידוע לכל מי שעוסק בתעופה (ואני הייתי שם גם בכובע של חברת נסיעות גדולה וגם בכובע של חברת תעופה) שהסוכנים בישראל הם הם ערוץ השיווק המרכזי של חברת אל על. הנקמה של הסוכנים תגיע - תהיו בטוחים בזה.


ונשאלות כאן מספר שאלות: איפה נמצאת מועצת המנהלים? מה עושים בעלי המניות המרכזיים? האם הם חושבים שהמדינה תציל אותם? האם מקרה אל על יהיה דומה למקרה אליטליה, או אולי אל על תגיע למצבה של מאלב ז"ל?
אני מאמין שבמדינה כמו ישראל אנו חייבים חברת תעופה חזקה שתוכל להתמודד בהצלחה מול החברות הזרות. אנחנו מדינה שהיא "אי". הדרך מישראל החוצה היא בעיקר ובראש ובראשונה דרך האוויר. תרחיש של ירי של החמאס מהדרום על מרכז הארץ או ירי מהצפון של החיזבאללה אינו מופרך. זה כבר קרה בעבר. במצב כזה פעילות התעופה של החברות הזרות תצומצם, ואז מי יוביל את הישראלים הביתה ומישראל החוצה?


באמת ובתמים, צר לי על גונן אוסישקין. הוא קיבל ירושה בלתי אפשרית. אני באמת ובתמים רוצה בהצלחת חברת אל על, אך על מנת לנסות ולשנות את המצב, צריך לעצור ולעשות "חושבים" לכיול מחודש של המערכות. יש לעשות הערכת מצב, לשבת עם בעלי המניות, עם הוועדים, עם החברות המחזיקות בליסינג של המטוסים ולנסות לשנות כיוון. אם אל על תמשיך להתנהל כפי שהיא מתנהלת כיום - היא פשוט תקרוס.

 

 

 

 

 

 

_______________________________________________________

* מומחה תיירות בינלאומי ובעליה של חברת הייעוץ למלונאות ולתיירות Vision Hospitality & Travel

 

 

 

 

06/06/2018