25.04.2024
 
תערוכה: מחנות המעצר בקפריסין 1946-1949

 

  

מאת אתי ישיב

 

האי קפריסין, השכן שלנו מצפון, נחשב בעיני הישראלים כמעט כאתר נופש מקומי ואנחנו מבקרים וחוזרים ומבקרים בו שוב ושוב בהנאה רבה. לכמה ישראלים יש זיכרונות אחרים ושונים לגמרי מהמקום היפה הזה, שהיה עוד תחנה בדרך הייסורים שלהם לארץ ישראל, ו"ביתם" הלא צפוי במשך שלוש שנים, בין חודש אוגוסט 1946 ועד פברואר 1949, חודשים אחדים אחרי הכרזת העצמאות של מדינת ישראל.

 

ציור מחנות החורף בידי שרגא וויל. צילם: ניקוס לוקה

כ-50 אלף ניצולי שואה, שאך זה עזבו את מחנות המוות, ודרך מחנות מעבר יצאו באניות רעועות בדרכם לארץ ישראל. 39 אניות כאלו נתפסו על ידי הבריטים והמעפילים שעליהן גורשו -הוגלו לקפריסין ומצאו את עצמם, שוב, חיים מאחורי גדרות ומגדלי שמירה. הבריטים צרפו אליהם עוד כ- 850 עולים מצפון אפריקה, שגם הם עשו דרכם באניות אל חופי הארץ, נתפסו וגורשו. החיים במחנות היו קשים. אמנם לא כמו במחנות המוות, אבל עם תנאים של מחנות שבויים: מגורים באוהלים, תנאים סניטריים ירודים, מנות מזון מופחתות , ללא בגדים להחלפה, והעיקר - ללא תעסוקה. עד תום המנדט הבריטי, השלטונות אישרו כול חודש רק 1,500 רישיונות עלייה/כניסה ("סרטיפיקטים" כפי שנקראו אז) לארץ ישראל. כדי להקטין את הלחץ במחנות, הקצו הבריטים מתוך אותם 1,500 רישיונות חודשיים, 750 רישיונות עליה לחודש למגורשי קפריסין, בשיטת ראשון נכנס - ראשון יוצא.

כרזה ("לבנים, כביסה לבנה, הזמנות, תיקונים") צילם: ולדימיר נייחין

הם גם אפשרו למגורשים לנהל בעצמם את החיים במחנות, ואישרו גם ביקורים של שליחים מהארץ, כולל נציגי ארגונים שונים (גם פוליטיים). כך, כל התקופה, הגיעו מורים ומרצים, אנשי תרבות, בריאות, הכשרה מקצועית, ספורטאים ואפילו מפקדי הגנה, ואחרי הכרזת העצמאות - נציגי צה"ל , שעזרו, תמכו, ארגנו ועקבו בהשתאות אחר יכולת העמידה של הגולים והחיים התוססים שיצרו לעצמם בעזרת פעילויות חברתיות ופוליטיות, לימודים, ספורט והרבה אמנות.

מוז"א, מוזיאון ארץ-ישראל, תל-אביב, חנך ב- 8 לנובמבר תערוכה חדשה, "אמנות החיים", השופכת אור וחושפת את שגרת החיים של העצורים , עם דגש על עבודות האמנות שנוצרו במחנות. עבודות ציור, הדפס, פיסול, יצירת חפצי יום יום, משחקי עץ לילדים, עיתונים שהתפרסמו, תיאטרון, מוזיקה - מגוון עצום של עבודות והמון אמנים שהחלו את דרכם בקפריסין והיו לאמנים ידועים כמו הציירים שרגא וייל, שמואל כץ, משה ברנשטיין, זאב פרקש או השחקנית הנפלאה מרים זוהר שהתחילה את חייה המקצועיים במחנות ולא חדלה לשחק עד היום ועוד רבים וטובים. התרגשות מיוחדת גרמה לי (ילדה מרחובות) דווקא מחברת קטנה עם מכתבים שכתבו ילדי קפריסין לילדי רחובות, בעקבות מכתבים ששיגרנו אנחנו אליהם...

התערוכה המרגשת תינעל ב- 17 לפברואר 2018.

 

 

 

 

 

 

22/11/2017