20.04.2024
 
מונארך הבריטית והסטודנטים הישראלים

 

מטוס ה"בריטניה" שבשנות השישים מונארך הפעילה שישה מדגם זה. פריצת הדרך הגדולה של אל על הייתה עם הפעלת ארבעה מטוסים מדגם זה החל משנת 1958

 

מאת אוריאל ישיב *

מונארך, חברת התעופה הבריטית הוותיקה, שטיסתה הראשונה התקיימה ב-5 באפריל 1968 ושאתמול קרסה סופית, יכלה לקבל אזרחות כבוד בישראל. בשנים שעל פי החלטת ממשלה טיסות שכר היו אסורות בישראל (1977-1963), אך הותרו רק עבור צליינים וסטודנטים, מונארך הייתה אחת מחברות התעופה העיקריות אותן הפעילה איסתא (ראשי תיבות של "אגוד סטודנטים לתיור אקדמאי") בקו הפעיל מאד לונדון תל אביב לונדון.

היו תקופות בהן בוצעו שתים עד שלוש טיסות בשבוע עם מטוסים ממטוסים שונים. אלפי סטודנטים ישראלים טסו עם מונארך כשבמקביל הגיעו אתה אלפי סטודנטים זרים.

מונארך פעלה בשרות איסתא במשך כ-20 שנה. אחר כך, כשאיסתא חדלה מחכירת מטוסים, חכרו את מטוסי מונארך מארגני שכר אחרים והיא פעלה בקו לישראל עד שנת 2004 . עם השנים הפכה לחברה לטיסות חסך (לואו קוסט) וחזרה בקיץ 2015 לישראל עם טיסות ללוטון ומנצ'סטר.

לפני קריסתה עבדו בה 3,500 עובדים.

 

 

 

 

 

__________________________________________________

* הכותב היה מנכ"ל איסתא וכן מילא שורה של תפקידים באל על (בהם מנכ"ל סאן דור וראש אגף שיווק נוסעים), וכן היה מייסד ומו"ל 'חדשות תיירות'

 

03/10/2017