25.04.2024
 
על הטיסות במסלול הקצר להודו ומשמעותן לאל על

 

 

מאת יוסי פישר *

 

תחילה - גילוי נאות. בעבר שימשתי כדירקטור בחברת ישראייר, בחברת אי די בי תיירות ובחברת אופן סקיי, החברה המייצגת את אייר אינדיה בישראל. כעת, לאחר שציינתי את הנקודות הללו, בואו נבחן ביחד את המשמעויות של מתן אפשרות לאייר אינדיה לטוס ארצה במסלול הקצר מעל סעודיה מבלי לדרוש זכויות דומות לחברות תעופה ישראליות.

אני לא סנגור של אל על. רחוק מזה. בעבר גם כתבתי דברים שלא מצאו חן בעיני הנהלת החברה. כמו שכולכם קראתם, אייר אינדיה תחל לטוס ארצה בשבוע הבא, תוך שהיא עושה שימוש במסלול הטיסה הקצר מעל סעודיה. מעבר לקיצור הטווח בהשוואה לטיסות אל על, מדובר באפשרות להודים לקצר סבבי טיסה, פחות דלק ובשורה התחתונה להוריד את מחירי הטיסות ובכך להגביר את התחרות על הקו להודו.

קצת רקע: בעבר הרחוק אייר אינדיה טסה לישראל במסלול הארוך. הטיסות התבצעו במטוס ג׳מבו 747 והופסקו מסיבות של חוסר כדאיות כלכלית. אל על, ששמחה על הפסקת הטיסות, הקצתה לאייר אינדיה מושבים למכירה על טיסותיה למומבאי וחתמה עם ההודים על הסכמי SPA וגם קוד שייר. אל על הוכרזה במשך שנים על ידי הממונה על ההגבלים כמונופול על הקו להודו. במשך השנים, אל על ניצלה לרעה את מעמדה כמובילה יחידה על הקו - שמרה על רמת מחירים גבוהה והשתמשה במטוס מיושן מסוג בואינג 767.

ברור שכניסה של חברת תעופה נוספת על הקו להודו היא חדשה משמחת לתיירות ולציבור הטסים. אני בעד תחרות. תחרות היא דבר חשוב אך באיזה מחיר?

בשנים האחרונות חתם משרד התחבורה באמצעות הרשות לתעופה אזרחית על הסכמי תעופה רבים בעולם. ראינו את חברת היינאן נכנסת לישראל. חברת קתאי פסיפיק מפעילה אף היא קו תעופה מהונג קונג לישראל. לאחרונה התבשרנו על חברת תעופה סינית נוספת, סצ'ואן איירליינס, שפנתה לרשות התעופה האזרחית להפעיל קו טיסות דו-שבועי לתל אביב. אז אם יש תחרות ומפתחים קווי תעופה חדשים, מה הבעיה?

מעבר לחתימה על הסכמי תעופה ואישור זכויות טייס לחברות תעופה, חלק מתפקידה של הרשות הוא לוודא שקיימת תחרות הוגנת. חלוקה שוויונית של סלוטים, אישור מסלולי טיסה זהים. "עיקרון ההדדיות" הוא עקרון מרכזי בהסכמי תעופה בילאטרליים. אני מניח שרת"א לא פעלה לבדה בעניין ההודי. ההוראה הגיעה מלמעלה. עד כמה למעלה? מלשכת ראש הממשלה. הקו להודו הוא ה-"בייבי" של ביבי. הוא הבטיח לראש ממשלת הודו ש-"יהיה בסדר" ואם ההודים יקבלו מהסעודים אישור לטוס בנתיב הקצר, ישראל תאפשר זאת למרות שבפועל הדבר יביא להפסקתו של קו התעופה של אל על להודו.

מעבר למשמעות של הודו, האם נראה למישהו שכעת שהסינים יישבו בשקט? אם הסעודים אישרו לחברה ההודית לטוס בנתיב הקצר, האם יסרבו לפניה של רשויות התעופה הסיניות?  

אז ביבי הרוויח נקודות מול ראש ממשלת הודו. מציג את כניסת חברת התעופה ההודית לטיסות לתל אביב כהישג אישי שלו, אך מה לגבי הטיסות של אל על למזרח הרחוק? מה לגבי קו התעופה שארקיע תפעיל לתאילנד? מה יקרה אם תאי איירוויס תחליט על הפעלת קו תעופה מתאילנד לישראל ויבקשו מהסעודים לטוס במסלול הקצר?

אנו לא מדינה "רגילה". יש מדינות שאין להן חברות תעופה שלהן. אצלנו זה לא יכול לעבוד. במצבי חירום, חברות תעופה זרות משעות את טיסותיהן ארצה, ואז רק הישראליות טסות מישראל ואליה. צריך לתת לחברות הישראליות כלים שווים לתחרות. גם ככה החברות הישראליות סובלות מקיפוח בנושאים ביטחוניים. רק לדוגמה, מעבר לביטחון הישראלי בשדות התעופה, המאבטחים הטסים בטיסות של החברות הישראליות מטוסים ישראלים מחויבים במערכת ליירוט והטעיית טילי קרקע אוויר. המדינה אומנם מממנת את המערכת, אך מדובר במשקל נוסף למטוסים המכתיב פחות נוסעים ופחות מטענים.

לסיכום: תחרות בכל תחום חשובה, אך התחרות צריכה וחייבת להיות הוגנת ושיוויונית. ישראל חייבת לתת לחברות התעופה הישראליות את אותם התנאים שהיא מעניקה לחברות התעופה הזרות. אחרת נמצא עצמנו ללא תעופה ישראלית או גרוע מכך, חברות התעופה בראשות אל על יקלעו למשבר כלכלי והמדינה תאלץ לחלץ או להלאים אותן.

 

__________________________________________


* מומחה תיירות בינלאומי ובעליה של חברת הייעוץ למלונאות ולתיירות Vision Hospitality & Travel 
 

 

11/03/2018