17.01.2018
 
הצרות נערמות לפתחו של מנכ"ל אל על החדש

 

 

מאת יוסי פישר

 

בשבוע שעבר הודיעה הממונה על ההגבלים על אי-אישור הבקשה למיזוג בין חברת אל-על (סאן דור) לישראייר. ההודעה התקבלה באל על באכזבה רבה, זאת לאחר ששבוע ימים לפני ההודעה של הממונה על ההגבלים הודיעה אל על על כוונתה לסגור את מותג טיסות הלואו-קוסט שלה UP.

היום, מספר ימים לאחר הודעת הממונה, הגיעה הודעתו של שר התחבורה לאפשר לארקיע לקבל מינוי מוביל נקוב נוסף בקו תל-אביב - בנגקוק. מה זה אומר? תחרות מבית בקו הרווחי ביותר של אל על למזרח הרחוק, קו בו היא פעלה עד כה כמוביל נקוב יחיד. בעבר היה ניסיון של ישראייר להפעיל קו תעופה סדיר לבנגקוק, אך קו זה נסגר לאחר הפסדים של החברה האם ורה-אירגון. בעבר הרחוק מאוד חברת הדגל התאילנדית תאי איירווייס טסה בקו בנגקוק - תל-אביב אך זו היתה אפיזודה קצרה וחולפת. מאז פועלת אל על תחת הסכם קוד-שייר עם החברה התאילנדית שרוכשת מושבים על טיסות אל על. יש לציין שנציגות חברת התעופה התאילנדית בישראל (GSA) מוחזקת בידי בעל המניות הפרטי הגדול באל על - פיני גינצבורג.

אז מה ארקיע מתכוונת לעשות? לבעלי ארקיע יש כעת הזמנה לארבעה מטוסי איירבוס A330 NEO, אך המטוסים הללו מיועדים מראש להימסר בליסינג במסגרת עסקי קבוצת נקש לחברות תעופה אחרות.

מה ארקיע תעשה? קשה להאמין שארקיע ביקשה וקיבלה את הזכויות לקו התעופה הזה ללא תכנון מוקדם. אולי המועד לא תואם איתם, אך סביר להניח שארקיע תפנה כעת לאפשרות לחפש בשוק מטוסי הנוסעים העולמי שני מטוסים רחבי גוף בחכירה רטובה, לפחות עד העת בו היא תקבל מטוסים רחבי-גוף משלה. תהליך של הכשרת צוותים והסמכת טייסים, הסכמי תחזוקה וחלפים למטוסים חדשים אינו פשוט כלל ועיקר. זהו תהליך המצריך זמן והשקעה ויכול לקחת אפילו שנה. כשישראייר בזמנו עברה מצי מטוסי בואינג 737 למטוסי איירבוס - זה היה תהליך שארך חודשים ארוכים.

ארקיע היא בהגדרה חברת תיירות. היא תהיה מעוניינת להשיק את הקו לתאילנד כמה שיותר מהר כחלק מחבילות נופש שתשווק לשוק הישראלי. ניתן להניח שבנוסף על בנגקוק, היא תבקש גם לטוס לפוקט הפופולרית. אני בהחלט רואה לנגד עיני אפשרות שהמטוס יעשה DUAL DESTINATION - נחיתת ביניים בפוקט ומשם לבנגקוק.

סביר להניח שחיבור לחברת תעופה מקומית להסכם קוד-שייר יהיה גם הוא בתוכניות. בגדול, ארקיע תעשה נכון באם תשתמש בנמל התעופה של בנגקוק כ-HUB לפעילות שלה למזרח הרחוק.

ומה עם אל-על? קודם כל, היא תהיה חייבת להחליף את המטוסים הישנים שהיא מפעילה לבנגקוק ותצטרך לבחון לעומק את מדיניות המחירים שלה על הקו, שבו שימשה עד כה כמוביל יחיד בטיסות ישירות, וכן בחינה של הפעלת קו טיסות במתכונת שכר לפוקט תחת סאן דור גם בחגים ובשבתות. לארקיע לא תהיה המגבלה שיש לאל על והיא בוודאות תנצל זאת לניסיון להיכנס באופן מאסיבי לשוק החבילות ולאו דווקא למכור מקומות בלבד.

 

 

 

14/01/2018