17.01.2018
 
על חוק המרכולים והפגיעה בתיירות האילתית

 

 

מאת יוסי פישר *  

 

הבוקר עבר בקריאה שלישית 'חוק המרכולים', שמוסר בידי שר הפנים את סמכות האישור לפתיחת מרכולים בשבתות וחגים (במקום בידי הרשות המקומית). ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי, שהיה כל יום האתמול בכנסת, ניסה ככל יכולתו להשפיע על חבריו בתנועת הליכוד וחברי כנסת מתנועות אחרות שלא להביא את החוק להצבעה, אך ללא הועיל. גם שר התיירות ביקש להחריג את אילת מהחוק, אך ללא הועיל.

חוק זה מצטרף לעוד שרשרת החלטות וחוקים שראש הממשלה נדרש להביא להצבעה כאתנן לסיעות הקואלציה ("גועליציה") טרם הגשת תקציב 2019. כל אחד עושה לביתו ואת המחיר משלמים אזרחי המדינה. 

מה המשמעות של חוק זה על תיירות הפנים? ההשפעה גדולה. הבה נבחן זאת לעומק: אילת היא בירת תיירות הפנים של ישראל. כ-80% ויותר מכלל התיירות לאילת הינה תיירות פנים. מלונות אילת מוחזקים בפועל על ידי קבוצות ובודדים ישראלים שבאים לעיר במשך כל השנה. חלק ניכר מהבילוי של מר וגברת ישראלי וילדיהם הוא הקניות בקניונים הפזורים בעיר. קניון מול הים הוא בעל התשואה הגבוהה ביותר בארץ כמעט בכל קריטריון. כמה מרכזיות הקניות בחוויית הנופש של הישראלי הממוצע? בזמנו, ראיינתי את מנכ"ל מרכז האאוטלט הגדול בפרברי ברלין. הוא אמר לי שהישראלים נמצאים בטופ 5 של המבקרים באאוטלט. הדבר נכון גם לערים אחרות באירופה, ארה"ב והמזרח הרחוק. אין כמעט ישראלי שלא מבקר בעת שהותו בניו יורק באאוטלטים של ניו ג'רזי. גם בין המבקרים בתאילנד - חלק ניכר מאלו הפוקדים את בנגקוק מגיעים לקניון MBK. הרבה מזה קשור ליוקר המחיה בישראל שדוחף את הישראלים לחפש לקנות בזול והרבה.

חלק משמעותי מהפעילות המסחרית של החנויות בקניונים מתרכזת בסופי השבוע. חלק לא קטן מהישראלים ממלאים מזוודות ואת תאי המטען של מכוניות הליסינג שלהם בסוחורה במאות ואלפי ש', הפטורה מתשלום מע"מ. כמי שביקר באילת לא מעט, אני מופתע בכל פעם מחדש לראות את התופעה של עשרות אנשים הצובאים על דלתות הקניון ביום שבת בבוקר לפני הפתיחה "להיות ראשונים". כאילו אם יגיעו כעבור שעתיים כבר לא תהיה סחורה.

אז מה צפוי כעת? הקניונים והחנויות יישארו אמנם פתוחים בשבתות ובחגים, אך פתיחת חנויות חדשות בשבת טעונה אישור של שר הפנים. הכלכלה העירונית המתפתחת תושפע באופן שקשה לכמת אותו כעת. עובדים רבים יפוטרו בעיקבות צימצום הפעילות משבעה ימי עבודה לשבוע. חלק מהנופשים שבחרו באילת אולי יחפשו אופציות אחרות ולאו-דווקא בישראל - קפריסין, יוון ועוד יעדים קרובים בהם אפשר לקנות בשבתות וחגים.

מי שלטעמי היה צריך לצאת בקול צעקה גדולה הם בראש ובראשונה מלונאי אילת, התאחדות הסוחרים, בעלי הקניונים ואירגון המוניות. הכלכלה של העיר אילת תיפגע משרשרת החלטות פופוליסטיות, ואין לובי חזק להילחם בממשלה. זה עוד לפני שדיברנו על סגירת שדה דב, העברת הפעילות התעופתית לנתב"ג והוצאת שדה התעופה ממרכז העיר לשדה התעופה החדש רמון מחוץ לעיר.

לסיכום: כמלונאי ואיש תיירות ותיק, כואב לי מאוד לראות כיצד החלטות ממשלה המיועדות לספק צרכים קואליציוניים של החרדים במקרה הזה, גורמות באופן ישיר לפגיעה אנושה בכלכלת עיר התיירות מספר אחד של ישראל. התקווה שלי היא שבדמוקרטיה חוקים שחוקקה ממשלה אחת יכולים להיות מבוטלים על ידי ממשלה אחרת. לכן אם אכן יהיו בחירות בקרוב, כדאי שתחשבו טוב טוב לפני שאתם מצביעם למפלגה זו או אחרת.

בינתיים, הגופים הכלכליים באילת צריכים להתאגד, לקחת חברות לובינג בדיוק כמו שחברות הדלק עשו לקראת ההצבעה והצליחו למנוע את סגירת חנויות הנוחות בתחנות הדלק. הם צריכים להזמין ולפרסם עבודות מחקר על ההשפעה של צמצום המסחר בעיר בשבתות וחגים על כלכלת העיר.

כרגיל, בלי רעש וצילצולים לא מגיעים לשום מקום.

 

 

 

 

 

_________________________________________________________________ 

מומחה תיירות בינלאומי ובעליה של חברת הייעוץ למלונאות ולתיירות Vision Hospitality & Travel

 

 

 

 

09/01/2018