20.04.2024
 
על ישראבלוף שמירת השבת של אל על

 

 

מאת יעקב מאור * 

בחוגים דתיים נשמעת לאחרונה דאגה מההשלכות של עסקת המיזוג של ישראייר וסאן-דור על השבת בפרהסיה הציבורית. חברת סאן דור היא חברה בת של אל-על. יש החוששים שעסקה זה תפרוץ את הסכר הסדוק והרעוע שנועד למנוע חילולי שבת בחברת התעופה הלאומית היהודית היחידה בעולם.

 אריה פרנקל, דובר אל-על למגזר הדתי, מגיב על הטענות: "דוד מימון מנכ״ל אל על הבהיר כי לא יחול כל שינוי במחויבותה של אל על בנושא השבת. אל על תדבק במדיניותה לא להפעיל טיסות קו בשבת. הסטטוס קוו יישמר בהקפדה כפי שאל על עושה זאת גם היום". זהו מקרה קלאסי שבו שני הצדדים במחלוקת צודקים. מנכ"ל אל-על מודיע שאל-על לא תפעיל "טיסות קו" בשבת. מכלל "לאו" אתה שומע "הן". אל על לא תפעיל טיסות קו בשבתות, אבל טיסות מסוגים אחרים, שאינן "טיסות קו" אפשר שכן תפעיל.

כותב שורות אלה גר במושב חמד, בקרבת נתב"ג, ואני מעיד שמידי שבת אני רואה מעל השדות שמאחורי ביתי מטוסים של אל-על בגישה לנחיתה על מסלול 12. אינני יכול לראות מה קורה במסלולי המראה ונחיתה אחרים בנתב"ג.

איך זה מתיישב עם הודעת אל-על שהיא שומרת שבת?

ובכן, להלכה אכן אל-על לא טסה בשבת. במערכות הרישום והכרטוס העולמיות אי אפשר למצוא טיסות אל-על בשבתות ובחגי ישראל. חיפשתי. אבל למעשה אל על מפעילה בשבתות טיסות תחת שמות של חברות תעופה אחרות. יש להבין את הרקע ההיסטורי של טיסות אל-על בשבתות. מדינת ישראל מחזיקה בחצי ממניות חברת התעופה הלאומית אל-על. בשנת 1982 החליטה הממשלה שחברת התעופה הנושאת את דגל ישראל תהא חייבת לשמור שבת.

מתברר שאל-על מצאה שיטות לעקוף את האיסור הממשלתי באמצעות "גויים של שבת" כביכול. הקוד של אל-על הוא LY. בתחילה אל-על לקחה "בהשאלה" קודים של חברות תעופה זרות מחו"ל. כשראו שאין התנגדות ציבורית, החלו להשתמש גם בקודים של חברת הבת "סאן דור" (קוד L7), חברות ארקיע (קוד IZ), ישראייר (קוד H6), וק.א.ל, כדי להפעיל טיסות "כאילו" עבורן. בפועל היו אלה מטוסים וצוותים של אל-על. הקוד- קוד יעקב, והכנפיים כנפי אל-על.

והמפלגות הדתיות? כנראה נרדמו בשמירה. שר התחבורה לשעבר, שאול יהלום, חשף בזמנו כי אל-על שילמה לק,א,ל רק 250 דולר עבור כל טיסה שרשמה על שמה. ישראבלוף!

לחברת סאן דור 2 מטוסי בואינג, אך גם מטוסי אל על מבצעים למעשה את הטיסות "שלה". באפריל 2011 שללה רשות התעופה האזרחית את רישיון ההפעלה של סאן דור בגלל שלא עמדה בתקנות ובסטנדרטים בינלאומיים, שדורשים תשתית של מטוסים, טייסים, מכונאים, דיילים וכדומה. סאן דור משתמשת בתשתיות של אל-על. למרות שלילת הרישיון המשיכה סאן דור לפעול כרגיל, באמצעות חברת אל-על.

עקיפת האיסור לטוס בשבתות נחשפה פעמים אחדות במשך השנים. אחד המקרים קרה לפני 10 שנים כאשר טיסת אל על מטורונטו  עמדה לנחות בנתב"ג שעות אחדות לפני כניסת השבת. אולם בגלל תקלה טכנית הונחת המטוס בלונדון לצורך תיקונים, וכעבור כמה שעות המשיך לטוס לישראל. אלא שבניירת של טופס Flight Plan (תוכנית טיסה) שהגישה חברת אל-על לגופי הבקרה האווירית היא "ביטלה" את הטיסה של אל-על, ורשמה אותה מחדש בתור "טיסה של סאן-דור" כביכול. אבל בפועל זו היתה אותה טיסה, אותו מטוס, אותם אנשי צוות, ואותם נוסעים. חוץ מנוסעים דתיים שהושארו בלונדון כי היה ברור שהמטוס ינחת בישראל בתוך השבת.

במקרה אחר נחתה במהלך השבת נחיתת חירום בלרנקה טיסה "של ישראייר" לברלין. בבדיקות התברר שהמטוס של אל-על והטייסים והדיילים של אל-על. למעשה היתה זו טיסה של אל-על, ורק הרישום על הניירות היה של ישראייר.

וזה מחזיר אותנו לתגובה הרשמית של אל על. "הסטאטוס קוו יישמר בהקפדה כפי שאל על עושה זאת גם היום". הסטאטוס קוו המדובר של אל-על הוא חילול שבת באמצעות סאן דור וחברות תעופה אחרות, וכפי הנראה גם לאחר המיזוג של ישראייר וסאן דור הוא אכן "יישמר בהקפדה כפי שאל על עושה זאת גם היום". מקסימום יהיו עוד כמה טיסות אל-על שיירשמו על שם ישראייר וסאן דור. לא שינוי גדול!

לדעתי, השאלה האמיתית שצריכה עיון גדול היא האם הדרישה לא לטוס בשבתות היא גזירה שהציבור ואל-על יכולים לעמוד בה?...

 

 

 

__________________________________________

* שימש בעבר ככתב הכלכלי של יומן החדשות בקול ישראל וב-'מעריב', כמנהל יחסי-הציבור של חברת התעופה 'טאואר אייר'. ב-20 השנים האחרונות היה כותב הנאומים של שני שרי תחבורה ושל ראש הממשלה ונשיא המדינה. פרש לאחרונה משירות המדינה.

כעת הוא בעל בלוג התיירות 'ותוליכנו לשלום - תיירות בניחוח יהודי' (www.jewishtraveler.co.il)

 

 

09/07/2017