26.04.2024
 
פסטיבל ישראל 2017: מהילולת גרוב עד ספר תהילים

 

 

מאת אתי ישיב

 

פסטיבל ישראל ה- 56 ייערך השנה ב- 1-18 ביוני, בניצוחם של מנכ"ל הפסטיבל איל שר ומנהלו האמנותי איציק ג'ולי ועם תקציב של 7.5 מיליון שקל.

הפסטיבל, שיתמקד הפעם בקומפלקס אולמות תיאטרון ירושלים עם כמה גיחות החוצה, מבקש, לדברי המנכ"ל שר, "להציג עשייה אמנותית שמחפשת את ביטוייה ועצמאותה אל מול רוח התקופה בה אנו חיים". ברוח זו יעלה הפסטיבל הפקות מקור מישראל ויארח כמה מחשובי היוצרים העכשויים בעולם בתחומי התיאטרון, המחול, המוזיקה והפרפורמנס.

כמיטב המסורת, ייפתח הפסטיבל בבריכת השולטן, בו תיערך "הילולת גרוב" עם משתתפים רבים, ביניהם טיפקס, כנסיית השכל, קותימאן (ההוא מהיוטיוב) מוזיקאים יהודים וערבים והרבה ידוענים וחשובים - שרים, דיפלומטים, ראשי ערים ואורחים בינלאומיים של הפסטיבל.

נערות מופרעות מצילות את העולם - תיאטרון ופרפורמנס        צילום: Cyclone A        
בתחום התיאטרון, מסקרן יהיה לראות את ביצועו של רוברט וילסון הנהדר, בן ה- 75, במונודרמה "הטייפ האחרון של קראפ" מאת סמואל בקט, אותו ראינו לפני כ- 7 שנים בתיאטרון "עתים" של רינה ירושלמי, בביצוע נפלא של דורון תבורי. בולטת גם הופעתה של הספרדייה אנג'ליקה לידל, שיצירתה "מה אעשה בחרב הזאת?" הנוגעת בשורשי האלימות תוך שימוש בשפה ויזואלית מרהיבה, שהוצגה כבר בפסטיבל אביניון. מיפן תגיע הבימאית-כוריאוגרפית טוקו ניקאדו, עם המופע "נערות מופרעות מצילות את העולם", בו 20 פרפורמריות ופופ יפני, צבעוני, יביאו הצצה לעולם הנערות החיות בעולם טכנולוגי-דיגיטלי. הבמאי השוויצרי טום לוז יגיע עם "כשאמות - סיפור רפאים מוזיקלי" ל- 3 נגנים, שחקנית ושחקן, המבוסס על סיפורה האמתי של אשה שחיברה מוזיקה, שלדבריה הוכתבה לה על ידי מלחינים נודעים, מתים...תיאטרון האינקובטור הישראלי עם הבמאי יוסי יזרעאלי והמלחין יוסף ברנדשווילי, יגישו את אורטוריית "איוב", בעקבות הטרגדיה התנ"כית הידועה, עם דגש דווקא על אשת לוט, שהתנ"כ הקדיש לה רק שורה אחת. כן תועלה "טרנספיגורציה" של הפסל והפרפורמר אוליבייה דה סאגאזן, שממש לעיני הקהל מפסל את ראשו בחמר.

שני מופעים יעלו גם במרחב הציבורי. האחד - לכבוד "שבוע פראג בישראל" יביא הפסטיבל ליומיים רצופים את קרקס לה פוטיקה מפראג והשני - "אנסמבל כאן" עם "מבצע כפפות משי", סיור במוזיאון ישראל והגלריות השונות שלו, שיפגיש את הקהל עם המוזיאון באופן בלתי צפוי.

בתחום המחול, הפסטיבל יארח את הרקדנית-כוריאוגרפית לוסינדה צ'יילדס עם יצירתה dance הידועה (1979) למוזיקה של פיליפ גלאס. יופיעו גם ישראל גלבאן - מגדולי רקדני הפלמנקו; כריסטיאן ריזו ממונפלייה עם "מבוסס על סיפור אמיתי", שהוא מעין מופע פולקלור עתידני וליה רודרגס מברזיל עם להקתה במופע העוסק בסופה כתופעת טבע.

בתחום המוזיקה ישתתפו יוצרים ישראליים, כמו המופע משירי תרצה אתה, במלאת 40 שנה למותה; "סאונד צ'רטר" שנוצר במיוחד על ידי אילן וולקוב לביצוע בחללי תיאטרון ירושלים, יתחיל ברחבת התיאטרון ויסתיים במופע באולם רבקה קראון וכן "ספר תהילים", שיעמוד במרכז קונצרט שהוא פרי שיתוף פעולה בין התזמורת הסימפונית ירושלים, התזמורת ומקהלת האקדמיה למוזיקה ירושלים ומקהלת האקדמיה למוזיקה בוויימר. מחו"ל יגיעו 3 הרכבים - מאוסטריה, מצ'כיה ומתורכיה.

לשאלה האם מתוכננות חבילות אכסון במלונות כולל כרטיסים למופעים עבור לא ירושלמים או תיירים מחו"ל, נמסר כי הנושא טרם סוכם.

 

 

 

 

07/05/2017