25.04.2024
 
צו הגנה לחושפת שחיתויות בחמ"ת

 

 

שירות חדשות תיירות

 

מבקר המדינה, יוסף שפירא, בתפקידו כנציב תלונות הציבור, הוציא אתמול (ג') צו הגנה על אדריכלית, העובדת כמהנדסת בחברה הממשלתית לתיירות (חמ"ת), שחשפה שחיתות בחברה וזומנה לשימוע לפני פיטורים שקיבלה. משמעות הצו היא שאסור לממונים על העובדת לפטר אותה ולפגוע בתפקידה ובמעמדה.

העובדת התלוננה בפני הממונה הישיר שלה, ולאחר מכן בפני מבקר המדינה שפירא, על שורה ארוכה של שחיתויות בחמ"ת שהופיעו בדו"חות המבקר. בין השאר, התלוננה על ניגודי עניינים של סמנכ"ל; דיווחי שעות כוזבים של עובדים; בזבוזי כספים וכן על שורה ארוכה של כשלים בחברה הממשלתית לתיירות, כולל על כך שעובדי חמ"ת הסיעו את יו"ר הדירקטוריון של החברה ואשתו לנסיעות פרטיות, אי בהירות כספית, ליקויים ברישומים ואישורי חשבונות, נסיעות מיותרות לחו"ל, בונוסים מנופחים, תיקצוב לקוי לפרויקטים, בזבוז וביצוע כושל, וכישלון כולל של החברה בקידום התיירות בטבריה. הליקויים שחשפה הביאו להתפטרותו של מנכ"ל חמ"ת, שי וינר. מאז חשיפת השחיתויות, היא חשופה לטענתה להתעמרות, ולאחרונה הוחלט לפטר אותה, וזאת - למרות שהיא נמצאת בחופשת מחלה. צו ההגנה מבטל את הזמנתה לשימוע ואת הפיטורים. "מעסיקיה חשבו שניתן להשתיק אותה על ידי הפחדה ושימוש בכוח. הוכחנו להם שהם טעו", אומר עו"ד חי בר-אל ממשרד חי בר-אל אילן יונש ושות'.

יש לציין שחמ"ת גוף סטטוטורי נפרד שאינו כפוף לבקרה וביקורת של משרד התיירות, וכי משרד התיירות נאבק בחשדות לשחיתות בחברה. חי בר-אל, עורך דינה של העובדת, מציין כי "משרד התיירות פועל למיגור השחיתות בחברה הממשלתית לתיירות ולהכנסת נורמות של מנהל תקין בחברה ממשלתית זו״.

 

משרד התיירות מסר בתגובה: "המשרד מברך על מתן צו ההגנה ויסייע לעובדת, כמו גם לכל עובד אחר שיחשוף התנהלות בלתי תקינה בחברה הממשלתית לתיירות. יודגש כי עובדי החמ"ת אינם עובדי משרד התיירות וצו ההגנה הוא כלפי הנהלת החברה ולא כלפי משרד התיירות".

החמ"ת מסר בתגובה לידיעה כי "מדובר בצו מניעה זמני בלבד, שהוצא עד להתקיימותו של הדיון הראשוני ב-22 לדצמבר. העובדת זומנה לבירור בפני מנכ"ל החמ"ת כבר ביולי 2016, במהלכו הובהר לה כי תוזמן לשימוע בגין חשדות להפרת אמונים ודיווח כוזב על מחלה, כאשר למעשה שהתה בחופשה בת שבועיים בחו"ל, וכן בגין יחסי אנוש מחפירים, השפלה של עובדים ונותני שירות, וכשלים מקצועיים תחת אחריותה הישירה בתכנון פרוייקטים בטבריה ובאילת שגרמו לנזקים משמעותיים לחברה".

"תמוה שפנייתה של העובדת למבקר המדינה נעשתה זמן רב לאחר שהוזמנה לשימוע, ולאחר שעשתה כל מאמץ להתחמק מלהגיע אליו בתואנות שונות. הטענות שהעלתה בפנייתה למבקר הן אמירות בעלמא, חסרות כל בסיס עובדתי וחלקם דברי רכילות, קטעי מידע לא מבוססים והנחות שגויות שעשתה המתלוננת ללא שהכירה את העובדות ו/או את התמונה המלאה. החמ"ת סבורה שלא נפל כל פגם בהתנהלותה בעניינה של העובדת והיא תציג זאת בפני מבקר המדינה, ובכל מקרה תנהג החמ"ת על פי הנחיותיו בעניין".

עורך חי בר-אל, המייצג את העובדת, מוסר בתגובה לתגובת החמ"ת:

"תגובת החמ"ת הטוענת כי העובדת זומנה לשימוע עוד ביולי היא שקר. המנכ"ל זימן אותה לשימוע רק בחודש ספטמבר, כשהיא בחופשת מחלה, וזאת כנקמה ולאחר שהוא עצמו נאלץ להתפטר כבר באוגוסט עקב אי הסדרים שנתגלו בניהולו את החמ"ת".

 

 

 

14/12/2016