27.04.2024
 
שדה"ת רמון בתמנע: הפיל הלבן הבא?

 

 

מאת שפיר וייס 

העיתונאי עומר כרמון פירסם בסוף השבוע האחרון ידיעה במקומון האילתי אותו הוא עורך, "ערב ערב באילת", שכותרתה מתייחסת לציטוט של יו"ר ועדת הכספים של הכנסת משה גפני - "שדה התעופה החדש של אילת יהיה פרימיטיבי".

ככל שקוראים את הכתבה עולות יותר ויותר שאלות לגבי אופי וכדאיות הפעלתו של שדה התעופה הבינלאומי החדש של אילת.

חה"כ גפני התייחס בדבריו שבכותרת הכתבה בעיקר לעובדה שבשדה התעופה רמון לא יהיו 'שרוולים' שיחברו את המטוסים לטרמינל הנוסעים. סמנכ"ל הכספים של רשות שדות התעופה אמר בוועדה בהתייחס לדבריו של גפני כי נמל התעופה רמון צפוי להיות גירעוני ודל בנוסעים ולכן החליטה רש"ת להשקיע את כספיה בתשתיות של נתב"ג. לדבריו, "נמל התעופה של אילת זאת השקעה של 1.7 מילארד ש' מתקציב רש"ת. הוא עומד לשרת מיליון עד מיליון וחצי נוסעים פנים ארציים בהיקף שקיים היום פחות או יותר, ועוד עד 300 אלף נוסעים בינלאומיים...".

עוד מוסיף אותו סמנכ"ל בכיר ברש"ת ומצוטט כאומר שהשדה באילת צפוי להיות גרעוני ברמה של 200 מיליון ש' בשנה.

נציגת משרד התחבורה באותו הדיון אמרה בהתייחסה לאמירתו של ח"כ גפני, ששדה התעופה רמון בכלל אינו אמור להיות אלטרנטיבי לנתב"ג, שכן "השדה רחוק מדי".

אז בואו נשאל את השאלות הבאות, בעיקר כדי לאפיין מהבחינה הזואולוגית גרידא, האם אכן, מה שנולד לנגד עינינו הוא 'פיל לבן': אם מדובר בשדה תעופה שצפוי להיות גרעוני בהיקף של 200 מיליון ש' בשנה, וישרת בראש ובראשונה את תיירות הפנים, מדוע היה צורך להקימו מלכתחילה? הרי ברור שלעם ישראל היה עדיף לטוס לשדה התעופה בלב העיר עצמה ולא לנחות במרחק של 19 ק"מ ממרכזה.

האם לצורך הפעלת טיסות בינלאומיות במתכונת לואו-קוסט שיגיעו לשדה"ת האילת עובדה, אולי נכון היה לבחון אפשרות להסכם עם הירדנים בשדה התעופה הבינלאומי של עקבה, כך ששדה התעופה הירדני ייתן שרותים לנוסעים הבינלאומיים לאילת?

הרי ככל שנוקף הזמן מתברר שכל פינויו של שדה התעופה העירוני האילתי - נועד בראש וראשונה לפנות שטח מרכזי יקר-מפז ל-2,000 חדרי מלון ולכ-1,000 יחידות דיור חדשות שייבנו על מסלוליו המתפנים, לחדוות כיסיהם המתנפחים של כרישי-הנדל"ן ואנשי-חיקם הנצחיים מזן הפוליטיקאי המקומי, העסקן המפלגתי, המעאכר, וכבוד השר.

כשקוראים את כתבתו של כרמון עולות הרבה מאוד שאלות שהיה ראוי ונכון שיישאלו בקול רם, כי ככלות-הכל - מדובר בכספי משלם-המיסים שפוזרו לכל-רוח, במה שנראה כמהלך ציני מחוסר כל תועלת ציבורית. אבל בינינו, למי זה איכפת כל עוד עולם כמנהגו נוהג - כריש הנדל"ן וחבר מרעיו ממלאים את כיסיהם, בעוד השרים הנוגעים בדבר, ראש העירייה, פקידיו ושלל פמליותיהם מתכוננים להצטלם כבר עם המספריים בטקס גזירת הסרט החגיגי.

 

אגב, הערה למתעניינים בנושא "איך באים לעולם פילים לבנים":

כל השאלות הנ"ל, שהועלו בכתבה, נשאלו עוד כשאפשר היה להציל את הכספים הרבים שנשפכו כמים על פרוייקט נמה"ת בתמנע:

http://www.ereverev.co.il/article.asp?id=8340

http://www.ereverev.co.il/article.asp?id=17778

 

 

 

11/12/2016