28.03.2024
 
אייר סרביה: כוכבת עולה בשוק התעופה הישראלי

 

 

 

מאת שירן כצנלסון *

 

חברת התעופה הלאומית של סרביה, אייר סרביה, מפעילה חמש טיסות שבועיות ​מתל-אביב לבירה הסרבית, בלגרד, אך רק השנה החלה להתייצב מי שהייתה בירת יוגוסלביה לשעבר כיעד אטרקטיבי לחופשה המשלבת אוכל טוב, יוקרה, אירופאיות לצד נגיעות סובייטיות, קזינו, חיי-לילה ותמורה נהדרת עבור הכסף. הצטרפתי לטיסת החברה וחזרתי כדי לספר.

בלגרד איננה יעד חדש, והיא כבר שנים מוצעת בשוק התעופה בטיסות ישירות המחברות אותה אל נתב"ג, אם כי רק לאחרונה החלה העיר לעבור מיתוג צעיר, תוסס ודינאמי, שבעקבותו החלה נהירת ישראלים אליה (ככה זה כשלילה במלון חמישה כוכבים עומד על כ-450 ש"ח לזוג). אייר סרביה עצמה הצטרפה לשוק התעופה בישראל רק לאחרונה, אך כשיש מתחרות ישראליות על המטיילים הישראלים לבלגרד, יש צורך לבדוק מה מציעה האלטרנטיבה הסרבית.

טסתי במטוסי החברה בחוה"מ סוכות, לכאורה תקופת שיא פעילותו של נתב"ג, אם כי המטוס המריא כשמחצית מהמושבים נותרו ריקים, ולמעשה נדמה היה שבמטוס היו יותר מושבים פנויים ממאויישים. בעוד ניסיתי להבין את הסיבה, נזכרתי שהמתחרה מולה על הקו, אל על, טסה בדיוק באותה השעה, וככל הנראה הישראלים נהרו באופן עיוור למה שמוכר להם. הנוסעים היו האחרונים להתלונן על ריקנות המטוס, והחלו להתיישב במושבים אחרים ולהירדם לאורך שלושה מושבים עם הכריות שהונחו באופן אקראי במושבים השונים במטוס.

מבלי משים, המריא לו המטוס (איירבוס A319) אל נמל התעופה ניקולה טלסה שבבלגרד, ודיילת ניגשה וחילקה את התפריט לכלל הנוסעים, עם חיוך רחב על פניה. כעשרים דקות לאחר ההמראה החלו הדיילות לעבור עם עגלותיהן ולהגיש משקאות לנוסעים, וכרבע שעה אחר-כך החלה גם חלוקת הארוחות. התפריט לא הותיר הרבה מקום לבחירה, כשלמעשה ניתן היה לבחור מנה עיקרית מתוך שתיים (בקר עם אורז או חזה עוף עם תרד) ומשקה, כשגם משקאות חריפים נכללו. חשוב לציין שעל מנת להתמודד מול חברות ישראליות על הקהל הישראלי שומר הכשרות, מציעה החברה ארוחות כשרות ללא תוספת תשלום, שהזמנתן צריכה להיעשות מראש (עד 48 שעות לפני ההמראה).

אייר סרביה מציעה שירותי בידור עבור נוסעיה באמצעות שירות הנקרא Elevate Play. למעשה, מדובר באפליקציה בגוגל פליי וב-IOS, אשר באמצעותה אפשר ליהנות בחינם ולצפות ב-15 סרטים חדשים, 26 סדרות טלויזיה בינלאומיות ו-50 אלבומי מוזיקה שונים הכוללים בין היתר זמרים מפורסמים כמו סיה. אני לא הורדתי את האפליקציה לפני הטיסה, ולכן חששתי שמא לא אוכל להשתמש בשירותים, אך גיליתי שהורדת האפליקציה מתאפשרת גם במהלך הטיסה עצמה. גם משתמשי לפטופים יוכלו לבצע סטרים מהסלולר אל המחשב, מבלי להוריד אליו את האפליקציה. בנוסף, בדף הבית של האפליקציה מצוין מספר הטיסה והזמן הנותר עד לנחיתה, וניתנת האפשרות לרכוש שימוש באינטרנט במהלך הטיסה. בטיסה הלוך בקושי השתמשתי באפליקציה משום שהיו הרבה מושבים ריקים, והעובדה הזמינה מאוד לישון, אך בטיסה חזור, שהייתה מלאה, השתמשתי בשירותי הבידור הללו והן העבירו את הטיסה הקצרצה הזו, שעתיים וחצי בלבד, בהנאה רבה.

אייר סרביה החלה לפעול בסוף 2013, במקומה של חברת התעופה JAT, לאחר ש-49% ממניותיה (כמו גם זכויות הניהול) נרכשו בידי איתיחאד איירווייס מאבו-דאבי. עושה רושם שהחברה ניצבת איתנה אל מול הסכם השמיים הפתוחים והתחרות ההולכת וגוברת על הטסת הישראלים לבלגרד. צי מטוסיה כולל 20 מטוסים (בהם מטוס רחב-גוף אחד ושישה מטוסי טורבו-פרופ ATR72) ובאמצעות החברה אפשר גם לטוס בטיסות המשך ליעדים האירופיים הפופולריים על הישראלים במערב ובמזרח אירופה.

מה שבטוח - מגמת הנהירה של הישראלים אל מזרח ומרכז אירופה רק מייטיבה עם החברה, שכן מדובר ביעד אטרקטיבי מכל בחינה.

 

 

 

 

 

_____________________________

* הכותב היה אורח חברת אייר סרביה

 

29/11/2016