29.03.2024
 
בולעני ים המלח: "מנכ"ל משרד רוה"מ מתנער מאחריות"

 

 

שירות חדשות תיירות

 

ריב סמכויות היום (שני) בוועדה לביקורת המדינה בין משרדי הממשלה, מי אחראי על בולעני ים המלח. בעוד הממשלה הטילה במשך השנים את האחריות על משרד התיירות - שם טוענים כי אין להם ידע מקצועי לטיפול בנושא. לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), "מקומם שהנושא נידון מספר חודשים, ומנכ"ל משרד רה"מ אינו מכיר את הבעיות הרציניות באזור. הממשלה לא טיפלה כראוי - ועד היום אין גורם מוסמך ואחראי שמטפל בעניין המסכן חיי אדם, מבנים ותשתיות, בשנה האחרונה לבד נפערו כ-700 בולענים, בקצב המהיר בעולם. למשרדי הממשלה אין את המשאבים לטיפול - ולכן על משרד ראש הממשלה לשאת באחריות לתקצוב ובסמכות לטיפול בנושא". ישיבת המעקב הבאה בעניין תתקיים בקרוב בעין גדי, והמנכ"ל הוזמן גם אליה.

מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר, הדגיש כי משרד התיירות הוא בעל הסמכות והאחריות לטיפול בעניין, "יש לו גורם מקצועי לטיפול בכך, הממשלה החליטה על כך כמה וכמה פעמים והוא אינו יכול להתנער מאחריותו. זה תקדים מסוכן שמשרד מודה ש'אמנם זה בתחום אחריותי - אך לא מתאים לי'. כאילו שמשרד הביטחון יתנער מהגנה על עוטף-עזה או גבול הצפון. אין פתרון לטווח הקצר לתופעה, ולטווח הארוך הפתרון הוא תעלת הימים, שייצב את מפלס המים בים המלח, ובמיזם זה אנו מעורבים. הטיעון של 'חוסר תקציב' איננו קביל". הוא עדכן כי כבר בשבוע שעבר נקבעה פגישה עם נציגי התושבים ע"מ לרתום את כל המשרדים לסייע להם.

איתן ברושי (המחנה הציוני) הדגיש את "תחושת חוסר-האונים של חברי הכנסת ותשבי האזור מול אוזלת היד של הממשלה, וגם התכנית שכבר אושרה - לא מבוצעת" וקרא לתקציב ייעודי לטיפול, לפי אייל בן ראובן, חובה להקים מינהלת לקידום תעסוקת תושבי האזור, ואילו לדברי בני בגין (הליכוד), גיאולוג בהכשרתו, הטלת האחריות על משרד התיירות, בטעות יסודה, ועליה לשוב למשרד התשתיות ולמכון הגיאולוגי. לטענתו, ניתן לחזות את הבולענים מראש, אך לא למנוע אותם.

ראש המועצה האזורית תמר, דב ליטבינוף, הדגיש כי "גם תעלת הימים איננה פיתרון - היא תעלה את המפלס ב 12 ס"מ בשנה - מול ירידת המפלס במטר שלם כל שנה. ים המלח הוא נכס לאומי ובינלאומי, והטיפול חייב להיות מערכתי, שיקום תשתיות תחבורה, חקלאות חלופית , פתרונות תיירות, שיקום הנוף, ביטוח וניקוי השטח מנזקי הבולענים".

שמעון דניאל, מנכ"ל החברה הממשלתית להגנות ים המלח, הזהיר מפורשות כי "גם עצירת ירידת המפלס, לא תמנע את תופעת הבולענים", דורון אהרן, סמנכ"ל משרד התיירות, השיב כי "הגשנו למשרד ראש הממשלה עבודה כללית ומקיפה לטיפול בעניין, ויש להטיל זאת על משרדים מתאימים - ולא עלינו", סיגל גבאי, מנהלת פיתוח התשתיות במשרד הדגישה כי כל החלטות הממשלה הטילו על המשרד הכנת תכניות בעניין - אך לא טיפול בהן, ומלווין בלאו, חבר קיבוץ מצפה שלם קרא להכיר בתופעה כ"מכת טבע" כדי שהתושבים יוכלו לשקם את פרנסתם, לאור סגירת חוף מינרל. מנכ"ל משרד ראש הממשלה הקריא את החלטת הממשלה המבהירה כי "על משרד התיירות להפעיל תכנית לאומית לשיקום ופיתוח אזור ים המלח...ושיקום בתשתיות שנפגעו או מצויים בסיכון כתוצאה מאי-יציבות קרקע או בולענים".

 

 

 

 

28/11/2016