29.03.2024
 
היום בת"א: כנס IFTTA הבינ"ל השנתי

 

 

שירות חדשות תיירות

 

הבוקר התכנסו בתל אביב עשרות מומחי תיירות, מלונאות, תעופה ונסיעות מ-13 מדינות, בכנס IFTTA הבינלאומי שנפתח בישראל. IFTTA, ארגון המאגד מאות יועצים משפטיים בענף התיירות, מהווה פלטפורמה להחלפת מידע ודעות אודות ההיבטים המשפטיים של משפט התיירות בעולם ומעודד את עיצובם של כללים משפטיים אחידים בענף התיירות.

מדי שנה הפורום מקיים ועידה שנתית בה משתתפים החברים מהמדינות השונות. השנה, כאמור, נערך הכינוס בישראל, בשיתוף משרד התיירות, התאחדות המלונות בתל אביב, ישרוטל ומשרד עורכי הדין יהודה רוה ושות', אשר עו"ד כרמית בר און, יו"ר השלוחה הישראלית של IFTTA, משמשת בו כראש מחלקת מלונאות ותיירות.

שר התיירות יריב לוין פתח את הכנס ואמר כי "אני מאמין שעל מנת שענף התיירות ישגשג, דרושה לתיירים תחושת ביטחון. אבל תחושת הביטחון אינה קשורה רק לביטחון פיזי, אישי, או ללחימה בטרור - תחומים שבהם ישראל מובילה, אלא גם ואולי בעיקר במובן של ביטחון במה שהתייר מזמין ומה שהוא מקבל אם משהו משתבש. אני מאמין שבשדה הזה, התפקיד שלכם, היועצים המשפטים והמומחים לתיירות, בלסדר את כל מערכת הסבוכה של עולם התיירות ועל מנת להבטיח את תחושת הביטחון של תיירים, זה משהו חשוב וקריטי בכל הדבר שקשורים לו תעשיית התיירות".

לוין אמר עוד כי "אני גם חושב שגבולות העולם הפכו למטושטשים. אדם מזמין מביתו דרך אתר חופשה. הוא לא יודע מה החוקים שחלים על האתר שבו הזמין, הוא אינו יודע מה החוקים של חברת התיירות או התעופה שבה הוא הזמין כרטיס, הכללים והרגולציות שונות. למשרדי נסיעות רבים אין נציגויות על הקרקע במדינות היעד, וכל זה גורם לעבודה שלכם לקשה מאוד אבל גם לחשובה מאוד. הצלחה שלכם מביאה להגדלת תחושת הביטחון שלהם ומביאה לשגשוג בענף."

עו"ד יהודה רוה, אשר ראש מחלקת התיירות במשרדו, עו"ד כרמית בר-און, משמשת כיו"ר IFTTA ישראל, דיבר אף הוא בכנס ואמר כי "במשך שנים מדינת ישראל לא התייחסה ברצינות מספקת לענף התיירות. הפעם היחידה שהתיירות השוותה על פי חוק לתעשייה הייתה ב-95', בחוק עידוד תעשייה מיסים שם רצו לעודד הנפקה של מפעלי תעשייה בבורסה. אמרו שמי שינפיק בבורסה מפעל תעשייה יקבל פטור ממס כאשר ימכור את מניותיו בעתיד. שם כתבו 'תעשייה' לרבות 'מלון'. מעבר לזה בית מלון לא הוגדר כמפעל תעשייתי בחוקים השונים. למרות שתיירות היא אחד מאוצרות הטבע החשובים ביותר של מדינת ישראל. ולמרות זאת, גם פוליטיקאים לא ראו בתפקיד שר תיירות משאת נפשם. הם רצו להיות שרי תקשורת, כלכלה, תמ"ת. בספרד לעומת זאת משרד התיירות זה אחד המשרדים החשובים ביותר. זה גם מסביר למה ענף התיירות בישראל סבל במשך שנים מהזנחה. במשך שנים תקציבי משרד התיירות היו נמוכים מאוד ביחס לחשיבות המשרד, ולכן תקציב המשרד תלוי מאוד בכוח הפוליטי של השר המכהן."

עו"ד רוה, שמשרדו מתמחה, בין היתר, בענף התיירות ומייצג שורה של בתי מלון, הוסיף, "השוו למשל עם משרד הבריאות וראו כמה למשל הצליחה לקבל השרה בשעתו ארבלי אלמוזלינו וכמה מצליח בימים אלה להשיג ליצמן באותו משרד. וזה לא בגלל שהבריאות לפתע הפכה חשובה. היא תמיד הייתה חשובה. זה כי ליצמן משפיע מאוד ומשקלו הפוליטי גדול. כך גם יריב לוין. מאחר ומאחוריו עוצמה וכוח פוליטי הוא לא רק הגדיל את תקציבי משרדו, אלא גם הצליח להעביר חוק שמאפשר 20% מגורים בבתי מלון - למרות התנגדויות קשות להן זכה החוק. החוק הזה מאפשר ליזמים לבנות הרבה יותר ויש לקוות שכך אכן יהיה". 

הפורום הבינלאומי של עורכי דין העוסקים בנסיעות ובתיירות (IFTTA) הוקם בירושלים בשנת 1983, במהלך ועידה שנערכה בחסות משרד התיירות הישראלי, לשכת עורכי הדין והאוניברסיטה העברית. החברים בארגון הם אקדמאים, יועצים ועורכי דין בסקטור הפרטי והציבורי שמקיימים קשר מקצועי ביניהם באמצעות הכנסים.

בין מטרותיו של הפורום, הכולל כיום מאות עורכי דין מ-45 מדינות בעולם: להוות פלטפורמה להחלפת מידע ודעות אודות ההיבטים המשפטיים של משפט התיירות בעולם ולעודד את עיצובם של כללים משפטיים אחידים בענף התיירות. בין היתר, הארגון מייעץ ל-UNWTO (ארגון התיירות העולמי של האו"ם).

בין המשתתפים בכנס מחו"ל:

  • פרופ' קלאוס טונר (גרמניה) - ממנסחי הדירקטיבות האירופיות בתחום התיירות.

  • ד"ר רבקה טנטי-דוגל (מלטה) - מומחית באבטחת סייבר בתחום התעופה.

  • ד"ר מריה גורטי סנשז לימה (ברזיל) - מומחית לדיני הגנת הצרכן בתחום התיירות ויועצת לארגוני תיירות בינלאומיים

  • ד"ר ז'קלין טנטי-דוגל (מלטה) - מומחית בניהול סיכונים משפטי עבור בתי מלון.

  • ג'ון דאונס (סקוטלנד) - מומחה בניסוח חקיקת תיירות עבור מדינות מתפתחות ויועץ לארגון האו"ם לתיירות (UNWTO).

 

 

 

 

 

 

03/11/2016