19.04.2024
 
אל על לאן?

 

 

מאת יוסי פישר *

 

כמה כותרות בנושאי תעופה עלו בזמן האחרון ותפסו את עיני. חברת התעופה המעולה קת'אי פסיפיק תתחיל להפעיל קו טיסות סדיר בין הונג קונג לתל אביב עם מטוס איירבוס A350, המתחרה האירופי של הבואינג 787 דרימליינר.

סמנכ"ל היינאן איירליינס, המפעילה קו טיסות בין בייג'ינג לתל-אביב, ערך מסיבת עיתונאים בה הודיע על תוספת טיסות בקו ואפשרות לשידרוג המטוס הפועל בו. אל תתפלאו אם בעתיד הקרוב נשמע על הפעלת קו טיסות נוסף של חברת היינאן לישראל, אולי משנחאי.

אז מה קורה עם אל על? במשך שנים רבות פעלה החברה הישראלית כמובילה יחידה בקווי התעופה הללו ואף הוכרזה כמונופול בהם. כעת, כשעליה להתחרות מול הסינים בשירות, במחיר ובאיכות המוצר (סוגי המטוסים), אל על מוצאת עצמה בעמדת נחיתות רצינית. לא רק זאת. לחברות הסיניות יש את יתרון הביתיות. רשת של קווים מתחברת לרוב ערי סין ומאפשרת לתיירים הסיניים לטוס כמעט מכל נקודה ברחבי סין לישראל דרך הונג קונג או בייג'ינג. תוסיפו לזה את חברות התעופה האירופיות הגדולות, בעיקר טורקיש ואירופלוט, הטסות לערי סין הגדולות דרך איסטנבול ומוסקבה, ותבינו את הלחץ.

אל על צריכה להבין שיהיה קשה להתחרות בסינים בשווקי הבית שלהם, ואז נשארים לה רק הישראלים. גם כאן מצטיירת בעיה. מה יעדיפו היהלומנים ואנשי העסקים המשתמשים תדיר בקו - טיסות להונג קונג במטוס A350 סופר מודרני וחדיש באחת מחברות התעופה הטובות בעולם, או מה שיש לאל על להציע...?

בשבועות אלה משווקת היינאן טיסות הלוך ושוב לבייג'ינג במחיר 'שובר-שוק' של 399 לכרטיס. גם מחירי מחלקת העסקים שהיינאן מציעה זולים באופן מפתיע. קשה לראות כיצד לאורך זמן אל על תהיה מסוגלת לעמוד בתחרות. ועוד לא דיברנו על מועדוני הלקוח המתמיד של היינאן (שהתאגיד השולט בה מחזיקה בבעלות חלקית ברשתות הילטון, רדיסון ו-NH), או על מועדון הלקוח המתמיד של קת'אי, שהיא חלק מברית התעופה הגלובאלית One World.

בהונג קונג ובבייג'ינג לא מסתיימים האיומים האסטרטגיים על אל על. יש דיווחים בתקשורת שסינגפור איירליינס מתכוונת להפעיל טיסות לארץ, וגם אייר אינדיה מתעניינת. ישראל מהווה שוק מעניין מאוד, מכיוון שהוא גדל בקצב מהמהירים באירופה - 12-15% בשנה. 

בקווים לאירופה יותר ויותר תנועה עוברת מחברות התעופה הסדירות ה"רגילות" לחברות הלואו-קוסט. ניתן להעריך שיותר ויותר קווי תעופה לאירופה המופעלים על ידי אל על יעברו לתפעול תחת מותג הלואו-קוסט UP. ככל שהסכם השמיים הפתוחים עם האיחוד האירופי יכנס למלוא פעילותו, אזי ניתן יהיה לצפות שחברות הלואו-קוסט ירחיבו עוד יותר את היקף פעילותם לישראל וממנה. אל על תצטרך לבחון הפעלת קווי תעופה ארוכי טווח למדינות חדשות, כמו הפיליפינים, אולי סרי לנקה ווייטנאם - יעדי נופש עונתיים.

תחרות היא דבר טוב בעיקר לצרכן הישראלי. שיפור המוצר התעופתי, מחירים תחרותיים. בקיצור, יהיה מעניין.

 

 

 

 

 

_______________________________________________

* מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

 

03/11/2016