28.03.2024
 
גרמניה: ממלכת הגנים ו-2,000 בתי עץ עתיקים

 

גרמניה: ממלכת הגנים ו-2,000 בתי עץ עתיקים

 

מאת יוסי פישר *

 

לאחרונה התקיים בעיר מגדבורג (Magdeburg) שבגרמניה, בירת מדינת סקסוניה-אנהלט, כנס התיירות הנכנסת השנתי GTM ה-42 במספר.

הפעם היחידה בה ביקרתי במגדבורג היתה בשנת 2002, אז עבדתי עבור רשת מלונות גרמנית. אם לומר את האמת, אם הייתי מסתמך על זכרונות העבר, סביר ביותר שהייתי מוצא סיבה שלא לנסוע הפעם.

ממלכת הגנים ב-Wörlitz

מגדבורג אמנם השתנתה לטובה, אך לא מספיק להפוך כדי אותה לאטרקציית תיירות ששווה להקדיש לה ביקור מיוחד. לעומת זאת, שני מקומות אחרים באיזור שווים בהחלט ביקור ואולי אפילו יהפכו בעתיד לאטרקציות תיירות מרכזיות באיזור, אם לא בגרמניה כולה: ממלכת הגנים (The Garden Kingdom) הנמצא בעיירה Wörlitz, והעיירה העתיקה Quedlinburg.

סוכני נסיעות איתם שוחחתי ביריד לא הכירו את שתי שכיות החמדה הללו. גם חלק מאנשי לשכת התיירות הגרמנית איתם שוחחתי, ידעו על המקומות אך לא ביקרו בהם. אז בטח אתם שואלים את עצמכם מה כה מיוחד במקומות הללו?

נתחיל ב-Wörlitz. בשנת 1765 הנסיך ליאופולד השלישי ששלט אז בנסיכות, החליט לייבא את תרבות הגנים המודרנית מבריטניה. הוא עשה זאת בענק ויצר איזור המשתרע כיום על לא פחות מ-142 קילומטרים רבועים, וכולל בתוכו שישה פארקים וחמישה ארמונות. יוהאן וולפגאנג פון גתה כתב על המקום ש-"כעת הוא יפה לאין שיעור".

הנסיך, שהיה איש העולם הגדול, סייר ברחבי אירופה ובריטניה וקיבל רעיונות לבניה ולתכנון גנים. אחד האתרים ממנו הנסיך התרשם הוא הר הגעש וזוב באיטליה. על מנת שתושבי הנסיכות יוכלו לראות מה הוא הר געש, יצר הנסיך הר געש מלאכותי בפארק ופעם בשנה פלט "הר הגעש" תימרות עשן וכל התושבים הוזמנו לצפות בתופעה. הגנים הוכרזו כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, ואם יורשה לי לציין, בצדק רב. לתיירים יש  אפשרות לגור במלונות קטנים באיזור או לנפוש בדירות נופש שמשכירה הקרן שהוקמה על ידי ממשלת גרמניה לשימור האתרים. אפשר לשייט ברחבי הפארק בגונדולה (כמו בוונציה) ולשלב עם רכיבה על אופניים ברחבי הפארק. הכניסה לשטחי הפארק עם כלי רכב אסורה בהחלט.

רחוב בעיירה Quedlinburg

הטיול השני שונה אך לא פחות מרשים - סיור ב-Quedlinburg. מדובר בעיירה מימי הביניים שיש בה מעל 2,000 בתי עץ שנבנו בה החל מהמאה העשירית. המיוחד והמרשים בעיירה הציורית הזו הוא שהיא מעולם לא ניזוקה מאש או ממלחמות וכך ניתן לראות את סגנונות הבניה השונים, זה לצד זה. לאחר סיור בעיירה ובמבצר - מנזר המשקיף על העיירה אפשר ורצוי לצאת לטיול קצר ברכבת קיטור עתיקה בהרי ההרץ - Harz. לקו הרכבת הזה - HSB יש 48 תחנות והוא נמתח לאורך 140 ק״מ. חוויה נחמדה ביותר במיוחד לטיולי משפחות.

לסיכום: למי שנוסע לברלין ומחפש אטרקציות תיירותיות שלא מופיעות במדריכים הרגילים, כמו פוטסדאם, דרזדן ולייפציג, אפשר בהחלט להמליץ על שתי האטרקציות הללו. אני בהחלט אגיע לשם פעם נוספת, לביקור ארוך יותר.

לסרטון וידאו קצר "נסיעה ברכבת קיטור בהרי הרץ (Harz)" - הקליקו כאן.

 

 

 

 

____________________________

* הכותב היה אורח לשכת התיירות הגרמנית