26.04.2024
 
קופנהאגן ב-72 שעות

 

 

קופנהאגן ב-72 שעות 

 

מאת שירן כצנלסון *

 

ארמונות, טירות, המדרחוב הארוך באירופה, תעלות, אינספור אתרים לתצפית פנורמית, לגו, מבשלת בירה וגם דמות מאגדת ילדים מפורסמת שיצאה מהספר. קופנהאגן, מהבירות המרשימות בסקנדינביה, ובאירופה בכלל, היא עיר מושלמת עבור ילדים, אוהבי בירה, צרכני תרבות וקניות וגם עבור רוכבי אופניים. מה יש בבירת דנמרק, שמציב אותה כיעד עולמי מוביל, והעיקר - איך אפשר לדחוס את כל זה לשלושה ימים?

מיד עם נחיתתי בקופנהגן, לאחר טיסה של אייר בלטיק עם עצירת ביניים קצרה בריגה, עליתי על רכבת משדה התעופה אל תחנת אוסטרפורט, שלידו מוקם המלון שלי. המטוס, בן 77 המושבים, היה עמוס בנוסעים, שכן גם הם, כמו רבים בשנים האחרונות, החלו לגלות עניין רב בחופשה ביעדי סקנדינביה המובילים, ובראשם בירת דנמרק, קופנהגן, שמציעה שלל אטרקציות לכל אחד, ולמרבה ההפתעה גם לילדים. בבירה הדנית מפוזרים מבנים בעלי ערך היסטורי עצום, חנות הדגל של הצעצוע המוביל בעולם, לגו כמובן, מבשלת הבירה של קרלסברג, מדרחובים יפהפיים, תעלות וגן עדן לרוכבי אופניים. 

טירת רוזנבורג

טירה זו היא למעשה המעון המלכותי של המונרכיה הדנית, מהמונרכיות העתיקות באירופה, שנבנתה במאה ה-17 על-ידי המלך כריסטיאן הרביעי. הטירה ממוקמת בלב ליבה של קופנהאגן, וכוללת מוזיאון המתחלק למספר קומות, ובו אולמות פנימיים שהשתמרו באופן מדהים. במרתף המוזיאון תוכלו להתרשם מאוסף תכשיטי המלוכה, בהם גם הכתרים המקוריים המוזהבים, האקדחים והחרבות המקוריים. הכניסה לטירה מותנית בתשלום ואת החפצים יש להשאיר בלוקר אישי מיד לאחר רכישת הכרטיס. על מנת לנעול את הלוקר יש צורך במטבע של 20 כתרים דניים, כך שיש להצטייד בהתאם או לאפשר חיוב בכרטיס האשראי בתמורה לקבלת המטבע על-ידי עובד הקופה. לעומת זאת, הכניסה לגנים המקיפים את הטירה, "גני המלך", היא חינמית לגמרי וניתן להתרשם מהמבנה המרהיב של הטירה, בעוד הכניסה למוזיאון עולה 105 כתרים דניים עבור מבוגרים מעל גיל 18, וחינם עבור צעירים מתחת לגיל 18. לאתר האינטרנט הרשמי של הטירה.

מדרחוב סטרוייט

מטירת רוזנבורג הלכתי רגלית אל בניין בית העירייה לאחר שדי אבדתי ברחובות העיר. בניין בית העירייה ממוקם בקצה הדרומי של המדרחוב הארוך באירופה, סטרוייט, ומעוצב בהשראת בניין העירייה של העיר סיינה שבאיטליה. המבנה הוא מהגבוהים בעיר, וניתן ליהנות מתצפית מדהימה על לב ליבה של העיר ועל גני טיבולי שנמצאים ממש מעבר לכביש. לאחר התרשמות זריזה וויתור אישי על התצפית במקום על פני תצפית במגדל העגול (Round Tower) בהמשך היום, נכנסתי אל המדרחוב הראשי של העיר, סטרוייט (Stroget), שהוא מהארוכים באירופה בכולה ואורכו קילומטר ומאה מטרים. המדרחוב מכיל בתוכו מותגים בינלאומיים מובילים, כמו זארה, פראדה, לואי-ויטון, בוס, H&M, ו-Foot Locker לצד מותגים מקומיים ומסעדות לכל כיס (גם פלאפל). במדרחוב נמצאת חנות דגל של מותג הצעצועים המוביל בעולם, שלגמרי במקרה מקורו בדנמרק, הלוא הוא הלגו. המחירים סבירים למדי, ולא רחוקים מהמחירים בארץ, אולם בשדה התעופה אפשר לקבל החזר מס משמעותי בשל אחוז המע"מ הגבוה בדנמרק. זה המקום להתפרע עם קניות, ככל שהמחירים בקופנהגן מאפשרים.

נמל נייהבן

הקצה הצפוני של מדרחוב סטרוייט מסתיים כ-150 מטרים מנמל נייהבן (Nyhavn). הנמל ממוקם למעשה בתעלה בלב ליבה של קופנהגן, והוא גם סמלה המפורסם של העיר. המבנים הצבעוניים הממוקמים זה לצד זה הם ססגוניים ופשוט אי אפשר שלא להביע התלהבות­, והמציאות עולה על כל דמיון ועל כל תמונה.­ מהנמל יוצאים סיורי תעלות באמצעות שיט, והמפורסם שבהם הוא של חברת 'סטורמה' (Stroma), המפעילה גם אוטובוס תיירים עם מספר קווים, המכסים את כלל האתרים המפורסמים בעיר. ברחוב נייהבן עצמו תוכלו ליהנות ממגון מסעדות וגלידריות  באווירה חמה ונעימה. שבו לכם באחת המסעדות המעולות ברחוב, תיהנו מכוס בירה ומארוחה טובה לצלילי מוסיקת רחוב נעימה.

ארמון אמלינבורג

אמלינבורג, משכן משפחת המלוכה הדנית, מורכב למעשה מארבעה מבנים די זהים המחוברים זה לזה ויוצרים כיכר. במרכז הכיכר ממוקם פסלו של המלך פרדריק החמישי משנת 1771. בשעה 12:00, מדי יום, מתקיים במקום חילוף המשמרות המלכותי, גרסה דנית לחילוף המשמרות בארמון בקינגהאם. במקום גם מוזיאון קטן, מרשים טיפה פחות מזה של טירת רוזנבורג, ובו העתקים של חדרים מהארמון ומידע אודות היסטוריית משפחת המלוכה הדנית. מדובר בשתי קומות בלבד, וסיור עצמי אורך כחצי שעה. עלות כניסה למבוגר הינו 95 כתרים דניים, לסטודנט 60 כתרים דניים ולצעירים מתחת לגיל 18 הכניסה הינה בחינם. ניתן לרכוש כרטיס כניסה משולב עבור ארמון אמלינבורג וטירת רוזנבורג במחיר מיוחד. ממש בסמיכות למתחם הארמון, ממוקמת כנסיית השיש, אותה ניתן לראות בקלות מרוב הרחובות במרכז העיר. כיפת הכנסייה היא מהגדולות באירופה וצבעה ירוק. ניתן להתרשם מהכנסייה גם מבחוץ וגם מבפנים.   למידע נוסף אודות הארמון.

המגדל העגול

לא הרחק מטירת רוזנבורג, ממוקם מגדל העגול (Round Tower) במדרחוב יפהפייה ועמוס בחנויות. המגדל נבנה במאה ה-17, והוא נקודת התצפית העתיקה באירופה אשר עדיין פועלת. על מנת להגיע אל התצפית, יש לשלם בכניסה 25 כתרים דניים עבור מבוגר, ולהלך באופן ספירלי לאורך 209 מטרים (אפשרי גם עם עגלות משום שהעלייה מתבצעת בהליכה ספירלית וללא מדרגות). מיד בכניסה ניתן להבחין בכנסייה, קצת אחר כך בשירותים בחינם לרשות המבקרים, ולבסוף, כעבור עוד 150 מטרים בתצפית פנורמית עוצרת נשימה על העיר. ניתן להבחין בכל הנקודות בהן התהלכתם במהלך הטיול, וביום בהיר ניתן גם לראות את מאלמו שבשבדיה. אגב, ממש בסמוך למגדל ממוקם שוק אוכל חדש ושמו Torvehallerne, גרסה מקומית לשרונה-מרקט, אם כי קטן יותר במידותיו, וגם הוא הושק ממש לא מזמן.

מבשלת קרלסברג

כל מי שבאמת אוהב בירה, יודע שקרלסברג הוא מותג בירה עתיק שמקורו בדנמרק. למעשה, מבשלת הבירה הראשונה של קרלסברג ממוקמת בקופנהאגן. מרכז המבקרים במקום יציג לכם את תהליך הייצור של מותג הבירה המפורסם בעולם. המבשלת פועלת מאז 1847, ועברה מהפך על מנת לאפשר למבקרים ליהנות ולהתרשם מתהליך הייצור. התערוכות האינטרקטיביות לוקחות את המבקרים אל מסע דרך האוסף הגדול ביותר של בקבוקי בירה, דרך הצגת ההתפתחות של קרלסברג. הסיור מסתיים בקומה הראשונה של המבשלת, שם ניתן ליהנות מטעימות של מוצרי קרלסברג. מדובר בחוויה עבור אוהבי בירה, אם כי לא מומלץ לביקור עם ילדים, שכן זה לא יעורר בהם עניין. לפרטים נוספים אודות מבשלת קרלסברג בקופנהאגן.

גני טיבולי

גני טיבולי, הממוקמים בסמוך לבניין העירייה, הם אטרקציית-חובה לכל מבקר בקופנהאגן. מדובר בפארק שעשועים המציע אטרקציות עבור צעירים ומבוגרים כאחד. הגנים פועלים משנת 1943, והפכו לחלק בלתי נפרד מהעיר. הנס כריסטיאן אנדרסן, וולט דיסני ורשימות ארוכות של מפורסמים ביקרו בגנים, אז למה שאתם לא? בפארק מפוזרים מבנים שונים ומשונים, חלקם בסגנון דני, אחרים בסגנון אסיאתי וכן הלאה. בין המבנים מפוזרים מתקני שעשועים לכל הגילאים, מהקטנטנים ועד לאוהבי האדרנלין המושבעים. מדי לילה, אלפי הנורות הצבעוניות ברחבי הפארק יוצרים אווירת חג מרגשת ומהנה מדי יום. ואם כל אלה לא מספיקים, אז דעו שבפארק מגוון עצום של מסעדות, החל מהמטבח הדני ועד למטבחים בינלאומיים. בחרו אחת, והיזהרו מהמחירים הגבוהים.

פסל בת הים הקטנה

בצפון מרכז העיר תוכלו למצוא את אחד מהאתרים המתויירים ביותר בעיר, פסל בת הים הקטנה בהשראת הסופר הדני המפורסם הנס כריסטיאן אנדרסן. הפסל הוא למעשה מתנה לעיר, של קארל ג'קובסן, בנו של מייסד 'קרלסברג'. הפסל המקורי היה קורבן למעשי ונדליזם מספר פעמים, אך תוקן פעם אחר פעם. כעת, גם אתם יכולים להגיע ולפגוש את הפסל, שממוקם לו על שפת הנהר.

התניידות בעיר באופניים

אם יש משהו שמאפיין את העיר, ואת זה תגלו באופן מיידי עם ההגעה לעיר, זה שאופניים זו הדרך של הדנים להתנייד. לא רכבים, וגם לא הרבה שימוש בתחבורה ציבורית. כשזה מגיע להתניידות בקופנהאגן, אתם תבחינו שגם אדם עם חליפה הממהר למשרד וגם אישה עם שמלה המאחרת לקונצרט - כולם יגיעו ללא טיפת בושה באופניים, אבל לא חשמליים כמובן, אלא מסורתיים, שצריך להשתמש ברגליים על מנת לדווש. זו הסיבה שבמרכז העיר בוודאי גם תבחינו בחנויות אופניים רבות, המציעות השכרת אופניים לפי שעה או בתעריף ליום שלם. אתם גם לא תוכלו להחמיץ את חניוני הענק המאולתרים, המיועדים לאופניים, ומבלי שבעליהם טורח לקשור אותם ברצועה על מנת למנוע גניבות. כל אחד יודע מהם האופניים שלו, וכל אחד יודע שאסור לקחת אופניים אשר אינם שייכים לו.

קופנהאגן היא למעשה עיר שטוחה למדי, וזה מה שמאפשר למקומיים להגיע מנקודה אחת לאחרת בקלות רבה באמצעות אופניים, וללא צורך להתעכב בפקקים או לשלם על הוצאות מיותרות על דלק. בכל כביש בעיר יש גם נתיב עבור רוכבי אופניים, וגם להם, כמו לרכבים, יש תמרורים ורמזורים, והם כפופים להם בדיוק כמו נהגי הרכבים. הנסיעה באופניים בכבישי העיר היא פשוטה ובטוחה להפליא, מבלי לסכן הולכי רגל מצד אחד, ומבלי להסתכן מפגיעה על-ידי רכבים מצד שני. אם אתם רוצים להרגיש כמו דנים אמיתיים, אל תוותרו על רכיבה באופניים.

איך מגיעים לקופנהאגן?

יש כמובן מגוון גדול של חברות תעופה הפוקד את העיר, אני הגעתי אליה באמצעות השירות החדש של אייר-בלטיק (airBaltic), המאפשר לישראלים להגיע אל יעדי סקנדינביה המובילים בכלל וקופנהאגן בפרט, תוך עצירת ביניים קצרה או ארוכה יותר בריגה, בירת לטביה. המחירים אטרקטיביים ביותר, וזולים אפילו יותר מכרטיסים לריגה בלבד. ניתן לקיים הפסקה ארוכה יותר בין טיסה לטיסה, על מנת לאפשר חצי יום לביקור בעיר העתיקה של ריגה ולקניות ללא הפסקה לפני הגעה אל יעדי סקנדינביה, הידועים במחיריהם היקרים. 

 

 

 

____________________________________

* הכותב היה אורח חברת התעופה אייר בלטיק