20.04.2024
 
רומא: כל הדרכים מובילות לוויה אפיה

 

רומא: כל הדרכים מובילות לוויה אפיה

 

מאת יוסי שוקרון

 

 

הידעתם כי וויה אפיה העתיקה (Via Appia Antica), "מלכת הכבישים" של רומא העתיקה, היא הסיבה בגללה אנחנו אומרים ש"כל הדרכים מובילות לרומא"?

אם אתם מתכננים לטייל באיטליה או רכשתם חבילות נופש לרומא, מומלץ מאוד לטייל בוויה אפיה. קודם כל, מבחינת התכנון ההנדסי במאה החמישית לפני הספירה, זו הייתה הדרך הגדולה והרחבה ביותר בזמנה. הדרך קישרה בין קמפניה ודרום איטליה לבין רומא. וויה אפיה הקיפה בשיאה כ-530 קילומטרים ועברה מרומא דרך נמל ברינדיזי (Brindisi), על חוף הים האדריאטי שממנו שטו ספינות למצרים, ליוון ולצפון אפריקה. לפי האגדה הנוצרית, באמצעות דרך וויה אפיה הופיע ישו לראשונה בפני פטרוס הקדוש, כפי שתראו בהמשך.

היום, הדרך שמורה להפליא ומשני צידיה שטחים חקלאיים זרועים בחורבות ובשרידים אחרים של ההיסטוריה הרומית. הדרך מרוצפת באבנים שטוחות וגדולות שלוטשו במשך אלפי שנים של שימוש ובלייה. גם אם תבחרו בסופו של דבר לא לטייל בוויה אפיה כשתנצלו את אחת מאותן חבילות נופש לרומא, אולי יעניין אתכם לקרוא מה מצפה למי שמטייל לאורך דרך מופלאה זו.

 

תחילת הדרך

את ההליכה בדרך זו אפשר להתחיל בשער סן סבסטיאן כ-3.5 קילומטרים מדרום לקולוסיאום (Via di Porta San Sebastiano 18), שבו תמצאו את מוזיאון הקירות, שבו מוצגים פריטים על החומות והקירות העתיקים של רומא (בתשלום). מהמוזיאון מתחילים את הדרך במורד Via Appia Antica. ככל שתתקדמו תוכלו לזהות שרידים מהתקופה הרומית ובהם קברים וקמרונות לכדי קבורה.

 

ציון דרך ראשון - חזונו של פטרוס הקדוש

ציון הדרך הראשון החשוב יהיה הכנסייה של סנטה מריה בוויה אפיה (Via Appia Antica 51), שידועה גם ככנסיית דומין קוו וואדיס. משמאלכם, לפי האגדה, נמצא המקום שבו התרחש החזיון של פטרוס הקדוש, שנמלט לרומא כדי להימלט מרדיפות הקיסר נרון, ובו נגלה אליו ישו. פטרוס שאל את ישו "Domine Quo Vadis?", כלומר, לאן אתה הולך, אדוני? וישו ענה: לרומא, לצליבה מחדש. תוך שהוא משכנע את פטרוס שעליו לחזור ולקבל על עצמו את מסירת נפשו.

 

קברי האפיפיורים הקדומים

הליכה של כמה דקות נוספות לאורך הדרך, ומצד ימין תגיעו לקטקומבות של St. Callixtus (בתשלום). מדובר בחלק ממכלול קבורה גדול מאוד, עם רשת תת קרקעית של קטקומבות שנחשבו לבית הקברות הרשמי של הנוצרים של רומא.

מומלצים הקריפטה של האפיפיורים, מקום המנוחה האחרון של תשעה אפיפיורים מוקדמים, וקריפטה עם שרידים של סנטה ססיליה (Cecilia). שרידים של קדושים אחרים, Gaius, Eusebius ו-Vornelius - גם הם כנראה נחים את מנוחתם האחרונה בקטקומבות אלה. קברים וכדי קבורה נוספים, כולל קטקומבות עבריות, מרפדים את הקטע הבא של הדרך.

 

קטקומבות של של סבסטיאן הקדוש

קצת הלאה משם, שוב בצד ימין של הדרך, תמצאו את הקטקומבות של סבסטיאן הקדוש (בתשלום). אלה נוצרו כאתרי קבורה לנוצרים במאה הרביעית. הקטקומבות קרויות על שמו של קדוש רומאי מעונה שבמקור נקבר שם והוא סנט סבסטיאן ששרידיו נמצאים כעת בבזיליקה שמעל הקטקומבות. הקטקומבות של סנט סבסטיאן היו הראשונות שנקראו בשם "קטקומבות". הייתה תקופה שבה חשבו שגופותיהם של השליחים פטרוס ופאולוס קבורות כאן. כאשר מספר הולך וגדל של נוצרים רצו להיקבר קרוב לקדושים אלה, בית הקברות התת קרקעי הלך והתרחב לשטח הגדול והמדהים שאפשר לראות היום.

 

המאוזוליאום של ססיליה

המשיכו בדרך וויה אפיה עד שתראו מצד שמאל את המאוזוליאום של ססיליה. קבר זה השתמר היטב ומשמש כמוזיאון המוקדש לאצילה רומאית שהייתה בת זמנו של יוליוס קיסר והובאה כאן למנוחת עולמים.