27.04.2024
 
הלסינקי לחובבי כמה וכמה ז′אנרים

 

 

הלסינקי לחובבי כמה וכמה ז'אנרים 

מאת דן ארקין

 

טסתם כבר במטוס עם כרישונים? מהם כרישונים? SHARKLETS באנגלית, אלו כנפונים בקצות כנפיהם של מטוסי נוסעים חדישים. יצרנית המטוסים האירופית איירבוס חידשה חידוש תעופתי ושיפרה/שידרגה את הכנפונים הוותיקים לצורה חדשה, לקוחה/מועתקת מצורת גופו ההידרודינמית של הכריש. המהנדסים משוכנעים שכנפוני הכרישון ישפרו את ביצועי המטוס ויחסכו דלק יקר.

ובכן, במטוסי איירבוס A321 החדשים מוצמדים כנפוני כרישונים לקצות הכנפיים, וחברת התעופה פינאייר היא הראשונה בין לקוחות איירבוס שרכשה את המטוסים עם הכרישונים. מחר-מחרתיים ינחת בנתב"ג המטוס של פינאייר עם הכרישונים בטיסה בקו הלסינקי-ת"א. זו מתנה עצמית שקנתה פינאייר לעצמה לרגל יום ההולדת ה-90 שלה, שחל בנובמבר, בהיותה אחת מחברות התעופה הוותיקות בעולם.

הקו החדש הזה של חברת התעופה הפינית בין הלסינקי לתל אביב פותח בפני הנוסע הישראלי, תייר או איש עסקים, אופקים חדשים לנסיעות קצרות ויעילות יותר בעולם בעזרת פינאייר. ישראלים טסים כבר שנים רבות לפינלנד, מי לעסקי נייר, מי לעסקי סלולאר (נוקיה) ומי לטיולי בר-מצווה לדהירה באופנועי שלג ולהפלגה בלתי נשכחת בשוברת הקרח 'סמפו'. ישראלים אחרים מנצלים כבר שנים את העובדה שטיסות פינאייר למזרח הרחוק אינן חולפות מעל ארצות ערביות-מוסלמיות, ועל כן הרבו ישראלים לטוס לסינגפור, למשל, (קשרים הדוקים ותיקים ושת"פים שונים בין ישראל לסינגפור, סלון אווירי גדול) בטיסות פינאייר בקו הארוך אך הבטוח ת"א-אירופה-הלסינקי-בנגקוק-סינגפור. שכן עד השנה הורכבה הטיסה מקטע ראשון בין ת"א לאירופה באחת מחברות התעופה הטסות לישראל, ומשם להלסינקי בטיסות פינאייר. לא עוד - הטיסות עתה הן על טהרת פינאייר, סדירות וישירות, שתי טיסות בשבוע.

בטיסה AY798 ת"א-הלסינקי אתה מגיע לבירה הפינית תוך יותר מארבע שעות ולומד פרק בהלכות הטרנדים החדשים בתעופה בטיסות קצרות: המטוס חדש והשרות מצוין. אבל בימינו החסכניים זו טיסה 'רזה' - חסל סדר ארוחה כבדה בת שלוש מנות בשתיים בלילה בגובה 30 אלף רגל. כריך (עוף או מוצרלה ועגבנייה), וזהו. בטיסה חזרה הלסינקי - ת"א כנ"ל - קרטונית עם כריך. משקאות קלים, תה/קפה חינם. משקאות אלכוהוליים בתשלום.

נמל התעופה VANTAA של הלסינקי זוכה בפרסים על יעילות ורמת שירותים גבוהה, ואמנם נעים לשהות בו. באולמות וברחובות החנויות מומלץ לחובבי תעופה להרים את העיניים - מהגגות תלויים דגמים בגודל אמיתי של מטוסים ישנים מראשית ימי התעופה. מנמל תעופה זה או שממשיכים העירה או שממתינים לטיסת המשך, לדוגמה למזרח הרחוק או לעיר הצפון בפינלנד רובניימי, בסיס מסעות מזחלות הכלבים, אופנועי השלג, שוברת הקרח ויתר פעילויות החורף, שארץ הלאפים מתברכת בהן. רובניימי היא גם בסיסו של סנטה קלאוס.

הלסינקי היא ההיפך הגמור מכל עיר ישראלית: שקטה, רגועה, תחבורה ציבורית מהטובות העולם (רכבת תחתית צנועה בהיקפה, אוטובוסים, מוניות, והעיקר - קווי חשמלית, טראם, המכסים את כל העיר), איש לא נדחף, תור הוא תור, רחובות נקיים, אדיבות ונימוס. ואולי בולטת יותר מכל העובדה שבני האדם מדברים בשקט. ברחוב הראשי, בתחנת רכבת, במקום הכי הומה אדם - הקול הכללי הבוקע הוא בעשרה דציבלים לערך יותר נמוך מאשר במקומות מקבילים בערי ארץ הקודש.

אז מה עושים בהלסינקי? עיר זו איננה לונדון, ניו יורק או ברלין. אין מאות הצגות, מחזמרים, קונצרטים, מוזיאונים ותערוכות. אבל יש מכל אלו בהיקפים קטנים יותר ובאיכות גבוהה. ויש דברים שלא תמצאם בכרכי אירופה וארה"ב האחרים. להלן שלל מקרי של כמה ימי ביקור בבירת פינלנד, מוקדש בעיקר לחובבי ז'אנרים מיוחדים:

  • במרכז העיר, ליד השוק המקורה, פסטיבל של ספינות מפרש. כלי שיט ישנים, מהם עתיקים, אבל כולם במצב שיט מלא, משמשים להפלגות תיירים, או שהספינות הן רכושם הפרטי של בני אדם חובבי מפרשיות שבאו למרכז העיר להציג את מרכולתם. כמו בקו אונידין מטפסים המלחים על סולמות חבלים למרומי התרנים ומזמינים את המבקר לראות את תאי שינה (מיטות קומות עשויות עץ) והמטבחים הזעירים.

  • וברציפים אחרים של הנמל מתקיים פסטיבל ההרינג, הדג המלוח, כמעט המאכל הלאומי של הפינים. מבחר עצום של דגים מלוחים בעשרות שיטות הכנה ותבלון מוצגים על ידי העושים והעושות במלאכה, אנשים פרטיים, משפחות, שבאים מכל רחבי פינלנד כדי להפגין מה הם יודעים לעשות עם הדג הקטן הזה. הרינג במיונז צהוב או אדמדם, עם עשבי תיבול, עם עלי דפנה, מבושל או מומלח מעט או מאוד, בליווי סוגי דגיגים אחרים, עם או בלי פלפל אנגלי וחרדל. או שאפשר פשוט לתפוס בזנבו של ההרינג ולאוכלו ככה, בלי כלום, בשלוק אחד. חגיגה לחובבי הז'אנר.

  • ועוד לחובבי ז'אנר מסוג קצת שונה: קונצרטים לעוגב (אורגן). בהלסינקי יש קונצרטים למוסיקה קלאסית, קאמרית ואופרה מצוינת. אבל העיר מצטיינת בעוגביה. בכל שבוע תמצא לפחות שנים-שלושה קונצרטים לאורגן באחת הכנסיות והקתדראלות, או במרכז המוסיקה של הלסינקי, הנמצא ליד אולם הקונצרטים הענק המפורסם מאוד 'פינלנדיה'. קונצרטים לעוגב מתקיימים בצהרים או בשעות הערב המוקדמות, הקהל מצומצם למדי, ועל כן אין בעיה להשיג כרטיסים. שעה של האזנה לנגינת באך על אורגן גדול באולם שבו אקוסטיקה מופלאה היא הנאה צרופה, צלילה לעולם שכולו טוב.

  • נישאר במוסיקה קלאסית: המלחין הגדול יאן סיבליוס הוא מגיבוריה הלאומיים הנערצים של פינלנד. בפארק בעיבורה של העיר ניצב פסל גדול של המוסיקאי, עשוי צינורות ברזל. ביתו של המלחין מחוץ להלסינקי הוא אתר ביקור חשוב, ובכל שנה נערכים בעיר קונצרטים בהם מושמעות יצירותיו של מי שחיבר, בין היתר, יצירות מוסיקליות חשובות המבוססות על אותו אפוס לאומי פיני עתיק יומין קלוולה.

  • HALTIA - האטרקציה לז'אנר חובבי הטבע מרכז הטבע הפיני. אתר חדש, אטרקציה חדשה ליד הלסינקי, חובבי טבע ומתעניינים בעולם הירוק נוהים לשם. נוסעים מתחנת הרכבת המרכזית של הלסינקי לתחנת ESPOO CENTER ומשם ממשיכים באוטובוס מספר 85 ל-HALTIA. בניין עץ גדול שנבנה באחרונה בלב הפארק הלאומי הגדול נוקסיו NUUKSIO. הפארק עצמו שווה ביקור וטיולים בשבילים מסומנים יפה. בין צמרות העצים מזנקים במהירות עצומה סנאים מעופפים, ובנהר ובאגם בפארק מקיימת קבוצת צעירים וצעירות תחרויות חתירה בקייאקים ושחייה במים קרים כקרח. רק פיני מסוגל לטבול במים כה קרים או לזנק מחום הסאונה אל בריכת מי קרח בתוך בור שנכרכה בשלג בחורף.

  • בנין HALTIA מציג בריכוז בשלוש קומות ובתצוגות חדישות את כל מופעי הטבע של פינלנד, והם רבים בארץ הצפון הגדולה. פלורה ופאונה, ממפרצי הים הבלטי בדרום עד האגמים במרכז (בפינלנד 18,000 אגמים) ועד האזורים הארקטיים שבלאפלנד בצפון רחוק. שמירת היער ומאגרי המים, חינוך צעירים ותלמידים לשמירה על ערכי טבע ולשימור החגורות הירוקות סביב הערים ובתוכן - וכל זה מוצג ומוסבר בתוך בנין ענקי עשוי כולו עץ, על פי מיטב מסורת סיפורי האגדות של האפוס הלאומי הפיני קלוולה.
  •  
  • ואם מדברים על האפוס הלאומי הפיני, אזי מומלץ להפליג מהמזח שבכיכר השוק בהפלגה קצרה אל המבצר העתיק שעל האי סואומנלינה SUONENLINNA, אחת האטרקציות החשובות של הלסינקי, אתר מורשת מוכרז ע"י אונסקו. זה מבצר ימי, שנבנה על מקבץ של כמה איים בשנת 1748 כדי להגן על הלסינקי מן הים. אפשר לבלות כמה שעות מעניינות בטיול במבצר, לראות כמה מוזיאונים (יש ששה באי) ובהם מבחר כלי נשק עתיקים, הסטוריה של הצבא הפיני, מוזיאון שבו אלפי צעצועים מראשית המאה ה-19 ועד ימינו, מוזיאון של שלטונות המכס, ויש הפתעה: צוללת. לא במים אלא על הקרקע, ואפשר להיכנס ולתור אותה. זו הצוללת VESIKKO של הצי הפיני מימי מלחמת העולם השניה. לא קלים היו חייהם של מי ששרתו בצוללת זו. קצת צפוף היה שם.
  •  
  • למשפחות עם ילדים: כמה שעות בילוי בפארק השעשועים לינאנמקי LINNANMAKI . גלגל ענק, אקווריום SEA LIFE, מגדל תצפית גבוה על העיר הלסינקי כולה, מיטב מתקני השעשועים לקטנים ולגדולים, מיני רכבות מפחידות, ושש מסעדות. בחודש אוקטובר מתקיים במקום פסטיבל אורות המציין את סיום עונת הקיץ. מופעים מרהיבים של מגוון אורות, תאורה, להטוטני אור וכל עצי הפארק מקושטים ברבבות פנסים צבעוניים. בפינלנד מקובל לחגוג בדבקות רבה את סיום עונת הקיץ, שכן עונת חורף היא ארוכה קרה ומעוטת אור שמש.

  • הרחוב המרכזי ל'תנועת תיירים' בהלסינקי הוא אספלנד (ESPLANADE), וחזקה על המבקר בעיר שיצליח את הרחוב הזה כמה וכמה פעמים. בראשיתו בית הכלבו ומרכז הקניות הגדול סטוקמן (STOCKMAN) שבו יש הכל מכל כל, ולידו חנות ספרים מהמשובחות באירופה ושמה אקדמיק (ACADEMIC). ואילו בסופו של הרחוב, סמוך לכיכר השוק, נמצא לשכת מידע לתיירים. כל מה שתרצו לדעת על הלסינקי תלמדו שם. ברור שכדאי לשים לב ברחוב הזה ובכל חלקי העיר לבתי מסחר שבהם מציגים את מיטב מוצרי העיצוב הפיני והסקנדינווי ששמם יצא לתהילה. הפינים מצטיינים בעיצוב הכל - בתים, רהיטים, תכשיטים, בגדים, נעליים וכלי מטבח. הכל מעוצב בהרבה טעם טוב.

  • לחובבי ז'אנר הכנסיות והקתדראלות מומלץ מאוד לפקוד שתים בהלסינקי: הקתדראלה המרכזית של הלסינקי בכיכר הסנאט וקתדראלת אוספנקי (USPENSKI) הקרובה לכיכר השוק. הראשונה היא המרכז הרוחני והמנהלי של הכנסייה האוונגליסטית-לותרנית של פינלנד. בנין לבן ענק, שאליו מטפסים בגרם מדרגות גבוה בלב ליבה של הכיכר המרכזית של העיר, שסביבה מבנים מימי שלטון הצארים של רוסיה על פינלנד. כיאה לכנסיה פרוטסטנטית בפנים מעט קישוטים, אבל הממדים מרשימים. בקתדראלת אוספנסקי, שהיא מרכז הכנסייה הפרבוסלאבית של פינלנד (השפעה רוסית חזקה) ההיפך הגמור. שפע של פסלי אבן ושיש, תמונות ואיקונין של קדושי הכנסייה, שערי זהב וכלי כסף למכביר. בימי ראשון בבוקר נערכות בכנסיית אוספנקי תפילות רבות משתתפים כי בהלסינקי חיה קהילה רוסית גדולה. אתר ביקור מסוג דומה היא כנסיית טמפליאקויו (TEMPPELIAKUIO). הייחוד של הכנסיה הוא שהיא נבנתה-נחצבה בתוך סלע טבעי ענק. אלפי צינורות, כמו עוגב גדול, מחברים בין הרצפה לבין הסלע והגג העגול. זו אינה כנסיה פעילה, אלא נערכים בה קונצרטים ומופעי אמנות שונים.

  • מזחי האניות המעברות שליד כיכר השוק הן שער לעולם הרחב. בשני עברי המפרץ עוגנות ספינות מעבורת ענקיות, שיקחו אתכן מזרחה לסנט פטרסבורג שברוסיה, מערבה לשטוקהולם שבשוודיה או דרומה לריגה שבלטביה. בהפלגת מעבורת קטנה יותר של כמה שעות אתם מגיעים לטאלין בירת אסטוניה, פנינה ארכיטקטונית ימי-ביניימית. הפלגה קצרה מאותו מזח תיקח אתכם לגן החיות של הלסינקי, הבנוי כולו על אי. מומלץ להתלבש חם ולבקר בגן חיות זה דווקא בחורף, כדי לראות בעלי חיים של הצפון הרחוק והאזורים הארקטיים. לא ראיתם שועל קוטב, לא ראיתם שועל יפה מימיכם.

  • טיסת פינאייר AY797 הלסינקי-תל אביב תיקח אתכם בחזרה מזרחה - הביתה.