20.04.2024
 
פוליה: היעד הבא של הקיץ

 

 

 

פוליה: היעד הבא של הקיץ

 

כתב וצילם: גיורא נוימן

מחוז פוליה (Puglia) שבדרום איטליה הוא כמעט ארץ לא נודעת מבחינתם של הישראלים. אבל אצל הנופשים ממרכז ומצפון אירופה הוא שם דבר לאזור נופש ותיור אלגנטי, נעים, עם חופי תכלת אינסופיים ומטבח ייחודי שזוכה לשבחים רבים. אז הנה רמז: חובבי הכדורגל מכירים היטב את היריבות המיתולוגית בין שתי קבוצות איטלקיות, הקבוצות של בארי ושל לצ'ה. ובכן - כן, המדובר בשתי ערים באותו מחוז, מחוז פוליה.

והנה עוד רמז, למי שמעיף מבט חטוף על מפת איטליה: פוליה היא הפינה הדרומית מזרחית של איטליה, אותו חצי אי שנראה כמו העקב של המגף האיטלקי.

בענף התיירות מעריכים שעד תום העונה השם פוליה כבר לא יהיה זר לישראלים, כי חבל ארץ זה נפתח בימים אלה לפני הישראלים בזכות הטיסות הישירות שמתחילה להפעיל אליו חברת ארקיע. שעתיים וחצי בלבד מנתב"ג.

 

הברוק המיוחד ופסלי הנייר של לצ'ה

העיירה לצ'ה (Lecce), הבירה האריסטוקרטית של דרום פוליה, זכתה לכינוי "פירנצה של הדרום", וזאת בזכות סגנון הבארוק הייחודי שהתפתח בה. מבני מגורים, ארמונות וכנסיות מאבן גיר לבנה בסגנון ה"ברוקו לצ'זה", ולידם אמפיתיאטרון רומי גדול, הם תפאורה נאה לסיור של יום שלם בעיירה.

מאפיין ייחודי נוסף של לצ'ה הוא מלאכת הפיסול בעיסת נייר שהתפתחה כאן על רקע מסעי הצלב, שהפליגו מפוליה בדרכם לארץ הקודש. הצליינים יראי השמיים השתוקקו לשאת עימם צלמים ופסלים של ישוע והקדושים, שיגנו עליהם מפני תלאות הדרך, והפסלים הקלים שנבנו מעיסת נייר היו פתרון מצויין לצרכים שלהם.

 

תכנון מס אגרסיבי בכפר אלברובלו

אחת האטרקציות הייחודיות של פוליה היא העיירה אלברובלו (Alberobello) שבמרכז עמק איטריה (Valle d'Itria). בעיירה קרוב ל-1,500 בתי איכרים מעוגלים ובעלי גגות בצורת חרוט, שנבנו החל מהמאה ה-14 ועד ראשית המאה ה-18.

המבנים המוזרים, הנקראים בתי טרולי (Trulli), נבנו כך שניתן יהיה להרוס אותם בן רגע במשיכת חבל, שנקשר למוט שעליו נשען גג הבית. בתי הכפר נועדו להריסה בכל פעם שהתקרבו למקום גובי המיסים מטעם מלך נאפולי, מה שאכן קרה בפועל כמה פעמים במהלך ההיסטוריה. הרס הבתים חסך לפיאודל המקומי את המס המגיע ממנו על קיומו של הכפר, ואת מחיר התרגיל שילמו ממילא האריסים של הפיאודל, שנאלצו לבנות את הבתים מחדש במשך חצי שנה. היום היינו קוראים לכך תכנון מס אגרסיבי. או ליתר דיוק: תכמון מס.

הכפר אלברובלו, שזכה למעמד של אתר מורשת עולמי מטעם אונסקו, מתפרנס היום בעיקר מתיירות: הבתים העתיקים הפכו לחנויות, למסעדות וגם אכסניות ללינת לילה. תושבי העיירות והכפרים של עמק איטריה ממשיכים לבנות גם היום מבנים שבראשם חרוט, כאות כבוד למסורת העתיקה.

 

תחרות של שלדים ומזכרות יהודיות בטראני

העיירה טראני (Trani) שעל שפת הים האדריאטי היא עוד עיירה מקסימה המציעה למטייל נמל יפה ורובע עתיק שבו סמטאות מסקרנות.

האתר המפורסם ביותר בטראני הוא קתדרלת סנט ניקולס (Cathedral of St. Nicholas), שבנייתה החלה בסוף המאה ה-11 ונמשכה כ-300 שנה. היא קרויה על שמו של קדוש מקומי שעצמותיו שמורים בקריפטה, מרתף הקתדרלה. הנער האלמוני ניקולס, כנראה מפגר, בן למשפחת רועים שברח לכאן מיוון בשנת 1099 ומת אחרי שבועיים בנסיבות מסתוריות, זכה למעמד של קדוש בזכות שמו. תושבי טראני היו באותם ימים ביריבות ותחרות עזה עם העיר הסמוכה בארי, שקנתה 12 לפני כן חלק מהשלד של סנט ניקולס המקורי. טראני,זהברור, היתה זקוקה בדחיפות לניקולס קדוש משלה. את הישראלים יעניינו גם סימני החיים היהודיים של הקהילה שהתגוררה בטראני בעבר. מומלץ לבקר בבית הכנסת שהפך ברבות הימים לכנסייה ורכיום הוא מוזיאון קטן ויפה.

 

הקדוש המקורי ואיטריות שבלול בעיר בארי

בארי (Bari) בירת מחוז פוליה היא כיום עיר נמל מודרנית גדולה שהתפתחה סביב גרעין עתיק ומעניין. מומלץ לסייר בטיילת הסמוכה לנמל ולמבצר העתיק של העיר ובסמטאותיה של העיר העתיקה. בסמטאות אלה ניתן לפגוש נשים היושבות בפתח ביתן ומייצרות בזריזות ידיים מפתיעה איטריות שבלול בגדלים שונים.

האתרים המעניינים של בארי הם הקתדרלה (Cattedrale di Bari), שנבנתה במאה ה-12, ובזיליקת סן ניקולה (San Nicola), שגאוותה על כך שבמרתפיה שמור חלק משלדו של הקדוש ניקולס, הלא הוא סנטה קלאוס המפורסם, שלד שאותו קנתה העיר בשנת 1087 בכסף רב מידי שודדי ים שגנבו אותו מקברו במיירה שבמפרץ אנטליה.

 

עצים בני אלפיים ורקדנית בת 20

החווה המשפחתית בשם ברנקאטי (Masseria Brancati), סמוך לעיירה אוסטוני (Ostuni), כוללת מטע של מאות עצי זית בעלי גיל מופלג של 2,000 עד 3,000 שנה, כך קובעים המומחים. מאחר וערכם של עצים כאלה לא יסולא בפז, כל אחד מהם מסומן בלוחית הנושאת מספר זיהוי ייחודי ובתוך קליפתו חבוי שבב ג'י-פי-אס, כדי להקשות על גנבים פוטנציאליים.

גם אחרי אלפי שנים ממשיכים העצים העתיקים להניב פירות טובים, ובעלי החווה מפיקים מהזיתים בבית הבד המשפחתי שמן כתית מעולה. אגב, בסקר שערכה לאחרונה ממשלת המחוז התברר כי בפוליה יש 60 מיליון (!) עצי זית, שהם כ-60 אחוז מעצי הזית באיטליה ו-15 אחוז מכלל עצי הזית בעולם. בחוות ברקאטי ניתן גם לצפות, בתיאום מראש, במופע מרהיב של ריקוד הפיציקה פיציקה, הגירסה המקומית של הטרנטלה. הרקדנית הנמרצת בעלת החיוך הרחב יוצאת במחול מסחרר בליווי מוסיקה של להקת שלושה נגנים (כינור, תוף מצילתיים ואקורדיון) ומשאירה את הצופים פעורי פה.

 

 

שימושון: איך מגיעים, איפה ישנים וכמה משלמים

- איך להגיע: בטיסות ארקיע מנתב"ג לברנדיזי, מדי יום רביעי, החל ב-17 ביולי ועד 25 בספטמבר. משך הטיסה: שעתיים וחצי.

- כמה עולה טיסה בלבד: 499 דולר לאדם.

- איזה חבילות יש: ארקיע מציעה טיסה ומלון על בסיס חצי פנסיון (לשני מבוגרים ועוד שני ילדים) במחיר החל מ-856 דולר לאדם; או טיסה, מלון על בסיס חצי פנסיון ורכב שכור (לשני מבוגרים ושני ילדים) ב-888 דולר לאדם; או טיסה פלוס רכב בלבד (על בסיס שני נוסעים לפחות) ב-688 דולר.

- איפה מתאכסנים: המלונות שמציעה ארקיע הם במתחם נובה ירדיניה (NOVA YARDINIA), קומפלקס מלונאי גדול של ארבעה מלונות בלב שמורת טבע במערב פוליה, סמוך לחוף מפרץ טרנטו שבים היוני.

- מה מציע נובה ירדיניה: למתחם חוף ים פרטי באורך חמישה ק"מ המציע מיטות שיזוף, שימשיות, פעילות לילדים, וספורט ימי, מסעדות, בארים ושירותים. בבתי המלון עצמם יש בריכות ענק, חלקן עם מי ים, צוותי בידור, מיני קלאב לילדים, פעילויות לילדים, סופרמקט, עשרות מסעדות ועוד.

- איזה מלונות יש בנובה ירדיניה: קלידריה (KALIDRIA) - מלון ספא בדרגת חמישה כוכבים ובו ספא בשטח של 3,500 מטר; אלבוריאה (ALBOREA ECCO LODGE) בדרגת חמישה כוכבים ובו 122 לודג'ים של 70 מ"ר כל אחד, בתוך יער אורנים; ואלנטינו ((IL VALENTINO וקאלנה (CALENE), שני כפרי נופש למשפחות בדרגת ארבעה כוכבים, הכוללים מגוון בריכות, פעילויות לילדים, צוותי בידור ועוד שני כפרי הנופש מציעים גם חדרי משפחה למשפחות בהרכבים שונים, עד דירות המיועדות לשישה אורחים.

 

למעוניינים: קישור לסרטון "פוליה בדקה וחצי".

 

_____________________________________

*המחבר היה אורח חברת ארקיע