28.03.2024
 
רומא: מדריך מקוצר

 

רומא: מדריך מקוצר

 

מאת שירן כצנלסון

רומא, עיר הבירה והעיר הגדולה ביותר של איטליה היא עיר עצומה ורבת ממדים. עיר זו מפורסמת עוד מימי הזוהר של האימפריה הרומית העתיקה, ובה נמצא הוותיקן, מזרקת טרווי ועוד אטרקציות רבות-מספור. רומא מהווה מרכז הדת הנוצרית-קתולית בעולם, ובעבר היוותה גם את מרכז הכוח, השלטון והתרבות של אחת התרבויות הגדולות ביותר בהיסטוריה האנושית.

המרכז ההיסטורי של העיר הוכר על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית - עם ארמונות מרשימים, כנסיות עתיקות, חורבות ושרידים של האימפריה הרומית, אנדרטאות מפוארות, פסלים מקושטים ומרשימים, ומזרקות יפהפיות, אין זה פלא שרומא היא עיר בעלת מורשת היסטורית עשירה ועמוקה, דבר ההופך אותה לאחת הערים המתוירות ביותר בכל העולם.

כיום סצנת חיי הלילה ברומא התגבשה והיא נחשבת לבירת האופנה העולמית. עם כל כך הרבה מראות ודברים לעשות, רומא יכולה להיות חוויה סוחפת ומרגשת ביותר לתיירים מכל שכבת גיל.

 

רומא מחולקת למספר רובעים שבכל אחד מהם תוכלו למצוא דברים שונים:

  • המרכז המודרני (Modern Center) - רוב בתי המלון נמצאים במחוז זה, ובו תוכלו למצוא בין היתר גם מרכזי קניות ואוכל לאורך "ויה ויטוריו ונטו": קווירינאלה, מעונו הרשמי של נשיא איטליה, מזרקת טרווי וארמון ברבריני.

  •  רומא העתיקה (Old Rome)- המרכז של תקופת הרנסנס הרומי, עם כיכרות יפות, קתדרלות, הפנתאון, והמון מסעדות. בנוסף באזור זה תמצאו את פיאצה נאבונה, קמפו די פיורי, ושכונות הגטאות היהודיות.

  • הותיקן (Vatican) - מדינת האפיפיור, אזור מלא בשרידים ומוזיאונים.

  • הקולוסיאום (Coloseo) - לב רומא העתיקה, ובו הקולוסיאום, 'פורום רומאנום', 'פורום אוגוסטוס', ו'השווקים של טריאנוס', הקפיטול ומוזיאונים נוספים.

  • המרכז הצפוני (North Centre) - ממוקם בצפון רומא, ובו: 'וילה בורגזה', 'המדרגות הספרדיות' ועוד.

  • טרסטוורה (Trastevere) - אזור זה מלא ברחובות צרים מרוצפים באבן, וכיכרות ששמשו השראה לאמנים רבים, ויש המכנים את אזור זה כמרכז האמנותי של רומא.

  • אבנטינו-טסטאצ'יו (Aventino -Testaccio) - רובע מלא הפתעות למטיילים, ובין היתר גם אוכל איכותי ומשובח.

  • Esquilino - San Giovanni - באזור זה תוכלו למצוא: דרום 'טרמיני', שוק מקורה, פיאצה ויטוריו אמנואלה, והקתדרלה של סנט ג'ון.

  • Nomentano - באזור זה: חיי לילה תוססים בסן לורנזו, ושכונת Municipio III.

 


נמלי התעופה ומידע חשוב


ליאונרדו דה וינצ'י / נמל התעופה פיומיצ'ינו הבינלאומי - נמל התעופה הראשי של רומא. שדה תעופה מודרני, גדול, ומקושר היטב למרכז העיר בתחבורה ציבורית. עם זאת, הגעה בשעות הלילה עלולות להוות בעיה - אין אוטובוסים המגיעים לעיר, אבל ניתן להזמין מונית.


שדה התעופה Ciampino - ממוקם מדרום-מזרח לרומא. שדה תעופה ובו פועלות חברות לואו-קוסט, כמו ראיינאייר, איזיג'ט וויז אייר. שדה תעופה זה קטן אך קרוב יותר למרכז העיר משדה התעופה ליאונרדו דה וינצ'י. חשוב לדעת כי אין רכבת ישירה משם. זמינים כספומטים רק באזור הטיסות היוצאות. שדה"ת הזה קטן יחסית והוא סגור בשעות הלילה. שדה התעופה נפתח בין 04:30 ל-05:00 (שעון מקומי). 

 

תחבורה ציבורים משדות התעופה:


משדה התעופה לאונרדו דה וינצ'י יש שני קווי רכבת המגיעים לרומא:

רכבות 'לאונרדו אקספרס' עוזבת בכל 30 דקות את שדה"ת ומגיעה לתחנה המרכזית של רומא. כרטיס אחד יעלה 14 אירו. 

Terravision הוא חיבור זול וקל בין נמל התעופה פיומיצ'ינו ברומא ומרכז העיר, אבל הנסיעה אורכת כ-55 דקות. אתה יכול להזמין באינטרנט (4 אירו עבור כיוון אחד) או לקנות את הכרטיסים שם (5 אירו עבור כיוון אחד). האוטובוס יוצא ליד טרמינל 3 של שדה התעופה ומגיע לתחנת טרמיני (ואותו הדבר חל על המסלול ההפוך). COTRAL / Schiaffini מפעיל אוטובוסים משני נמלי התעופה בעיר (לוח הזמנים: www.cotralspa.it). 

נהגי מוניות בדרך-כלל מבקשים כ-48 אירו לנסיעה לתוך העיר בשעות הלילה, אך לעתים קרובות הם מנסים לגבות יותר.

 

 אוטובוס מפיומיצ'ינו - רומא: מלאונרדו דה וינצ'י / פיומיצ'ינו, תחנת האוטובוס נמצאת בחוץ בקומת קרקע, בחלק התחתון של טרמינל 1 (כניסות מקומיות). אתה יכול לקנות כרטיסים בחנות הטבק באזור מטען טרמינל 1, עם הסימן הכחול (Tabaccheria).

קווים מלאונרדו דה וינצ'י / פיומיצ'ינו:

Aeroporto-Termini-Tiburtina שעלותו 4.50 אירו.

לוח הזמנים לAeroporto-Termini-Tiburtina הוא:

מפיומיצ'ינו לרומא: 1:15, 2:15, 3:30, 5:00, 10:55, 12:00, 15:30.

מרומא לשדה"ת: 00.30, 1.15,2.30,03.45, 09.45,10.30,12.35,17.30.

 

 

אוכל כשר


אמנם אין הרבה מסעדות כשרות בעיר, אך המסעדות הללו מציעות אוכל משובח וטעים להפליא. המומלצות: "לה טברנה דל גטו" ו"יטבתה". שתיהן ממוקמות בלב ליבו של הרובע היהודי.

 

מחירי האוכל ברומא


ניתן לקנות אוכל זול ומשובח ברומא, אך מי שלא מכיר את העיר היטב, נאלץ לאכול במרכז העיר ושם למרבה הצער, המחיר גבוה למדי.

3.5 אירו - ניתן לקנות משולש או שניים של פיצה. בעבור סודה תאלצו להוסיף 1.5 אירו ובעבור מים כאירו אחד בלבד. ניתן גם לשתות את המים בחינם ישירות מאחת המזרקות בעיר - זה נראה מופרך ומאוד מוזר, אך המים טריים וטובים לשתייה. 

15-20 אירו - בצהריים, אם אתם נכנסים למסעדה, תאלצו להיפרד מכ-15 אירו (למנה), בתמורה למנת פסטה ומנה עיקרית (בשרית), עם קפה כשתייה.

20 אירו - בלילה תשלמו את הסכום הממוצע הזה במסעדת פיצה.

המסעדות סיניות די זולות אבל מסעדות אתניות אחרות (תאילנדיות, הודיות) הן בדרך כלל יקרות (כ-30 אירו ומעלה לאדם). סושי יקר במיוחד (40 אירו מינימום לאדם).

מלצרים כבר נוהגים להגיש מאכלים יקרים יותר מאשר מה שהוזמן או לבקש טיפ למרות שאין מדובר בחובה חוקית, בטענת-שווא שזה נכלל במחיר על-פי חוק.

 

לינה

החל מתחילת שנת 2011, מועצת רומא הטילה היטלי מס לינה. התעריף עומד על 2 אירו ללילה לאדם לקמפינג עד מלונות של שלושה כוכבים, ו-3 אירו ללילה למלונות של ארבעה עד חמישה כוכבים. תשלום זה אמור לתרום לשימור עתיקות העיר. ניתן לשלם את הסכום במזומן בלבד.

באזור הדרום-מערבי של תחנת הרכבת 'טרמיני' יש מלונות גדולים רבים; אלה משמשים בעיקר קבוצות גדולות. בצד השני של התחנה ישנם מלונות הרבה יותר קטנים, זולים למדי, מלונות שפופולריים בקרב מטיילים בודדים. אולי הבחירה הטובה ביותר עבור מבקר בפעם הראשונה היא להישאר במרכז העיר ממש (כגון בסמוך לפנתאון). רוב האטרקציות נמצאות במרחק הליכה משם, ותוכלו לחסוך זמן נסיעה רב ולהשאיר יותר להנאות העיר. מלונות באזור מרכז העיר הם יקרים, אבל דירה טובה היא אלטרנטיבה לא רעה, במיוחד עבור זוגות, ואם לא אכפת לכם לבשל בעצמכם מעת לעת: זה יחסוך אפילו יותר מתקציבכם.

ההיצע להשכרת דירות לטווח קצר הוא עצום. ניתן להזמין דירות ישירות דרך הבעלים. כאשר מחפשים מלון או דירה ברומא, שימו לב שמחיר האירוח משתנה באופן משמעותי מחודש לחודש, תלוי בעונה ובכמות התיירים. יש לבדוק באופן תמידי את מחירי האירוח שלכם לתאריכים המדוייקים. בדיקה בתאריך משוער יכולה להניב מחיר שגוי, לעתים בהפרש משמעותי.