29.03.2024
 
תאילנד על מסך הקולנוע

 

 

 

תאילנד על מסך הקולנוע

 

מאת חגי רוזן

תאילנד ממלאת תפקיד חשוב בהתפתחות תעשיית הקולנוע העולמית כמעט מאז המצאת הראינוע. עדות לכך היא כבר משנת 1923 כאשר המלך ויירוד (ראמה שישית) ערך קבלת פנים חמה לבמאי האמריקאי הנרי מקרי ונתן לו גישה לצי של מכוניות, מספר רב של סוסים ופילים, ואף לספינות מהצי המלכותי, וכל זאת כדי לעזור לו בהפקת הסרט "Miss Suwanna of Siam". למרבה הצער, הסרט הוקרן תקופה קצרה בלבד, אבל עם זאת הצליח למתג את תאילנד כאתר צילומים מועדף ובכך פתח את הדלת למספר רב של הפקות מרחבי העולם.

מאז ועד היום תאילנד היא היעד המבוקש ביותר באסיה לכל במאי או מפיק שרוצה להוסיף קורטוב של אווירה אקזוטית לסרט שלו. מלבד המגוון העצום של הנופים יש בה גם חברות הפקה וצוותי הצילום מהטובים בעולם.

סרטים הוליוודים רבים, במיוחד כאלה שלא נרתעו מלהראות את האזורים החשוכים של תאילנד, עוררו מחלוקת של ממש. תאילנדים רבים נעלבו מהאופן שבו התמקד "בדרך לחתונה עוצרים בבנגקוק" בצד האפל של בנגקוק, ובפרט הזדעזעו מהופעתו של נזיר בודהיסטי בחלק מהסצנות הקשות. אולם לזכותו של הסרט תיזקף העובדה שהוא העניק חשיפה עולמית למספר מלונות ואתרי נופש מרהיבים בעיר. ואכן, בסקר שנערך לאחרונה בקרב לקוחות "אגודה" (Agoda), בנגקוק נבחרה כיעד מספר 1 בתחום חיי הלילה. לכן, למרות הביקורת השליליות בעיתונות, בתעשיית התיירות סבורים שהסרט הביא ברכה לענף התיירות הנכנסת.

כך גם "בנגקוק מסוכנת", בכיכובו של ניקולס קייג', המתאר את כנופיות הפשע בבנגקוק ומצייר אותה כעיר מלאת אלימות, גרם למהומה לא קטנה בדעת הקהל בתאילנד. ביקורת מסוג אחר הוטחה ביוצרי "האי", אשר בתהליך צילום הסרט פגעו קשות במערכת אקולוגית מוגנת, כולל צמחייה וחיות בר. למרבה המזל, לאחר סיום ההפקה ושיקום האתר הטבע עשה את שלו והסביבה חזרה לקדמותה.

לא רק הפקות על תאילנד מצלמים בממלכה. סרטים רבים שצולמו בה הציגו את אירופה של ימי הביניים, סין של 1940, וייטנאם של 1970, בורמה של 1980, הודו המודרנית ואף מצרים העתיקה, שלא לדבר על כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש. ככל ששמה הטוב של תאילנד כאתר צילומים נוח הלך לפנייה, כך גדלו מספר ההפקות שבחרו לצלם בה. רק השנה יצא לאקרנים הסרט "הבלתי אפשרי", אשר צולם בקאו לק ומגולל את סיפורם של משפחה בצונמאי ההרסני בשנת 2004. ובעוד מספר חודשים עומד לעלות סרט הפשע המדובר "רק אלוהים סולח", בכיכובו של ריאן גוסלינג, אשר צולם בבנגקוק.

על פי מקורות רשמיים בתאילנד, ההכנסות מהפקת סרטים זרים בשנת 2012 זינקו בלמעלה מ-28% לעומת 2011, ויש עוד למה לצפות.

להלן כמה מהפקות הקולנוע הגדולות שצולמו בממלכה:

 

- "האיש בעל אקדח הזהב" (1974): צולם בקו טאפו

הסרט התשיעי במספר בסדרת סרטי הריגול של ג'יימס בונד בכיבובו של רוג'ר מור כסוכן הבינלאומי היוצא אל המזרח הרחוק ועובר בין בירות, מקאו, הונג קונג, בנגקוק ולבסוף מגיע לדרום תאילנד כשהוא מתחקה אחר עקבותיו של הרוצח השכיר סקרמנגה. הסצנה בה מטוסו של בונד טס אנכית מעל המים העמוקים והכחולים של מצר מלאקה תרמה רבות לתיירות באזור. קו טאפו (Ko Tapu), האי שבו צולם הקרב המפורסם של בונד עם סקרמנגה, מכונה עד היום "האי של ג'יימס בונד". כיום רוב התיירים מעדיפים לבלות את חופשתם באתר הסמוך קו יאו נוי, ומשם לצאת בסירות לאי המפורסם ולאיים שבסביבתו.

 

- "החוף" (2000): צולם בקו פי-פי, קראבי

העיבוד הקולנועי של דני בויל לרומן הידוע של אלכס גרלנד עוקב אחר הרפתקאותיו של תרמילאי צעיר במסעו המפרך למציאת אי מסתורי המתואר כגן עדן שבו חיה קומונה של אנשים שמאסו באורח החיים המודרני. מה שתרם להצלחתו של היה בעיקר אתרי הצילום המדהימים באחד החופים הכי יפים בתאילנד - חוף מאיה בקו פי-פי לה (Ko Phi Phi). מכיוון שקו פי-פי לה אינו מיושב, רוב התיירים נופשים בקופיפי דון, אי מדהים בפני עצמו, ולוקחים סיור לחוף מאיה.

 

- "דמעות של שתיקה" (1984), "בוקר טוב וייטנאם" (1987), "מחר לנצח" (1997), "ברידג'ט גו'נס" (2004), "בנגקוק מסוכנת" (2008), "בדרך לחתונה עוצרים בבנגקוק" (2011), "הליידי" (2011), "רק אלוהים סולח" (2013): כולם צולמו בבנגקוק

הבירה הגדולה והצפופה של תאילנד היוותה את התפאורה המושלמת להפקות ענק הוליוודיות שהתייחסו לאירועים ההיסטוריים החשובים ביותר בדרום מזרח אסיה. מי שמוותר על שבילי התיירות המוכרים ופונה לסימטאותיה המפותלות, מקדשיה החבויים, ושכונותיה הצפופות, מבין במהרה מדוע. בעיר מספר עצום של מקומות מסתור ופינות חשוכות המתאימות לכמעט כל סצנה. צ'יינה טאון, פאהוראט ובאנגלאמפו מוכרים כאזורים מלאי תרבות מקומית. חובבי הקולנוע מוזמנים לבקר במלון לבואה (Lebua) שבו צולם "בדרך לחתונה עוצרים בבנגקוק", או לקחת סירה במורד הנהר כמו ניקולס קייג' ב"בנגקוק מסוכנת", או סתם לשוטט בשכונות בהן צולמו "ברידג'ט ג'ונס" ו"ג'יימס בונד".

 

- "אמריקן גנגסטר" (2007), "רמבו" (2008): צולמו בצ'יאנג מאי

צ'יאנג מאי, המכונה גם הבירה הצפונית של תאילנד, היא עיר קטנה בין הרים וג'ונגל. היא גם נקודת המוצא לביקור ב"משולש הזהב" המפורסם, מפגש הגבולות של תאילנד, בורמה ולאוס. מפיקי סרט הפשע של רידלי סקוט "אמריקן גנגסטר", סיפור אמיתי על פושע שאפתן המייבא סמים בשנת 1970, בחרו לצלם בה את הסרט. גם סילבסטר סטאלון ב"רמבו" גייס את נופיה המדהימים של צ'יאנג מאי כתפאורה מושלמת לסרט שלו. במהלך ההסרטה היו להפקה מספר היתקלויות מסוכנות עם הצבא הבורמזי, שלמרבה המזל הסתיימו בשלום.

 

לטובת חובבי הקולנוע המעוניינים לבקר באתרי הצילום המפורסמים בתאילנד יצא אתר ההזמנות "אגודה.קום" (Agoda.com) עם מבצעים מיוחדים למלונות באתרי הסרטים. "אגודה", חברה בת של ענק ההזמנות המקוונות האמריקאי פרייסליין, הוא אתר הזמנת המלונות הגדול באסיה. לאתר גם גרסה בעברית, בכתובת: www.agoda.co.il