29.03.2024
 
הזמנה לאיזמיר

 

 

הזמנה לאיזמיר

מאת גיורא נוימן *

למרות הפוליטיקה, העלבון (ההדדי) וקולות החרם, מדווחים הפעילים בענף התיירות על שיבה הדרגתית, גם אם מהוססת, של תנועת הנופש הישראלית לטורקיה. מטבע הדברים, כמו שהיה תמיד, המספרים הגדולים נוהרים ליעדים אליהם יש טיסות ישירות, ובמקרה הטורקי מדובר קודם כל באנטליה.

אבל לסקרנים והאמיצים, המוכנים לשים נפשם בכפם והסתכן במאמץ של עוד 40 דקות טיסת פנים, בין אם מאנטליה ובין אם מאיסטנבול, מומלץ בחום לשקול את האופציה של איזמיר: גם עיר תוססת המציעה אתרי בילוי, תרבות, תיירות ואפילו היסטוריה יהודית, גם מטרופולין סביבה אתרים היסטוריים מהחשובים בעולם וגם סמוך מאוד לחופי התכלת ואתרי הנופש ממשובחים שלחופי הים התיכון. בקיצור, יעד מושלם של גם וגם, גם תיירות וגם נופש. וכל זה במרחק של כמעט נגיעה, ממש כאן מעבר לפינה.

 

עיר ובליבה מפרץ

איזמיר היא העיר השלישית בגודלה בטורקיה, עם יותר מ-4 מיליון תושבים. הנמל שלה, בתוך מפרץ רחב ידיים על חוף הים האגאי הוא השני בגודלו במדינה, אחרי הנמל באיסטנבול. בעיר פועל שדה תעופה בינלאומי חדש המשרת את תנועת התיירים ואת פעילות המסחר הבינלאומי העניפה בעיר המודרנית הגדולה.

המפרץ והעיר מוקפים מכל עבר ברכסי הרים שרבות משכונותיה מתפשטות לעבהר מורדותיהם. תארו לעצמכם את מפרץ חיפה, כשלכל אורכו כמעט טיילת ואתרי בילוי, מסעדות או אטרקציות, מאופק עד אופק.

אפשר לעמוד בטיילת ולהביט לעבר ההרים מסביב, אבל אפשר גם לטפס להר פאגוס, הנישא מעל העיר ובראשו מבצר עתיק (מבצר קאדיקפלה) ולהשקיף משם למטה, ל העיר ועל המפרץ כולו. לאורך קו החוף טיילת ארוכה נטועת דקלים, המצלים גם את הדות השונות בעיר.

בעיר יש מגוון של שווקים ובזארים אותנטיים, ביניהם בכיכר קונאק (Konak), ובו מגדל השעון (Saat Kulesi), שנחשב לסמלה של העיר, ונבנה בתחילת המאה ה-19. ליד הכיכר נמצא המוזיאון הארכיאולוגי שמציג אוסף עתיקות חשובות. ברובע Namazgah נמצאת כיכר השוק העתיקה.

בשנים האחרונות נערכים באיזמיר פסטיבלים וביאנלות של אמנות ותרבות בינלאומיים, שמנסים לחזק את מיקומה הייחודי של העיר, ביניהם פסטיבל האמנות הבינלאומי בחודשים יוני-יולי שנפרש על אתרים שונים בעיר ומחוץ לה, כולל התיאטרון העתיק באפסוס, והיריד הבינלאומי שמתקיים בפארק קולטור בחודשים אוגוסט ספטמבר.

ברובע Kemeralti נמצא שוק קמרלאטי שבו ניתן למצוא חפצי אומנות ותכשיטים. עוד ברובע מספר מסגדים, ביניהם מסגד היסאר שהוא המסגד הגדול והעתיק ביותר באיזמיר, שנבנה במאה ה-16.

 

שילוב תרבויות

הסיפור ההיסטורי של איזמיר מרתק. בתקופה הקדומה היא היתה אחת מבירות התרבות היוונית, עיר הולדתו של הומרוס, גדול משוררי יוון, עירם של פילוסופים, אמנים ומשוררים. בתקופה הרומית הגיעו אליה ראשוני המטיפים הנוצרים שיצאו מארץ ישראל להטיף את משנתם ברחבי העולם. בתקופה הביזנטית היא היתה תחנת מסחר חשובה בין מזרח למערב, ובתקופה מוסלמית, תחת שלטון העותמנים, היא הפכה לביתה ל קהילה יהודית משגשגת ופורחת.

תור הזהב היהודי של איזמיר התחיל בסוף המאה ה-15. כאשר שמע הסולטן ביאזיד השני על גירוש היהודים מספרד, הוא הזמין את המגורשים להתיישב בערים המרכזיות של האימפריה, ובהן איזמיר, שהיתה שניה בחשיבותה לאיסטנבול.

הסולטן ידע מה הוא עושה. יהודי ספרד, האליטה התרבותית והכלכלית של ארגון וקסטליה, הביאו איתם מיומנויות וניסיון הזניקו את מעמדה של איזמיר וגרמו לה שפע ופריחה. גם הקהילה היהודית פרחה איתה.

בנה המפורסם ביותר של הקהילה באיזמיר היה במאה ה-17 שבתאי צבי, האיש שסחף אחריו באישיותו הכריזמטית את כל העולם היהודי, מקצה לקצה, וסופו שהותיר אחריו זכרון מר בהיסטוריה.

באיזמיר של היום נותרו יהודים ספורים בלבד, אבל העיר מאמצת בגאווה את הפרק היהודי תולדותיה בדיוק כפי שהיא דואגת להבליט את הפרקים של התרבויות הרבות האחרות - היוונית, הביזנטית, הנוצרית והעותמנית. כאן, לחופי הים האגאי, התקיימה רב-תרבותיות מעשית וברורה עוד לפני שנולד מושג זה, ופרנסי העיר מודעים היטב לאטרקטיביות של תולדותיה רבי הפנים וגאים בה.

 

אחד משבעת פלאי עולם

איזמיר כאמור היא גם נקודת מוצא אידיאלית לתיירים נלהבים חובבי תרבויות עבר וארכיאולוגיה.

אחד האתרים החשובים ביותר מבחינה זו היא אפסוס, שם דבר ביוון העתיקה ובתקופה הרומית. מבין מאות הערים העתיקות בטורקיה, אפסוס (בטורקית מודרנית: אפס) היא המפוארת והשמורה ביותר בטורקיה ואולי במזרח התיכון כולו. בעבר נקראה יוניה, מרכז תרבותי משגשג בימי האימפריה היוונית ובירת פרובינציה סואנת בתקופה הרומית. מקדש דיאנה (ארטמיס) נחשב לאחד משבעת פלאי עולם, והעיר היתה ידועה בעושרה וביופייה.

פאולוס הקדוש ויוחנן השליח כתבו את דרשותיהם ביוניה, והנוצרים מאמינים שמריה אם ישו בילתה כאן את ערוב ימיה. הסיור בעיר כולה אורך לפחות חצי יום, ואם אתם מבקרים בקיץ, הגיעו מוקדם, כיוון שבצהריים השמש קופחת כאן על הראשים ללא רחם. עם האתרים כאן נמנים מערת שבעת הנמים, שבה, לפי האגדה, נמו את שנתם שבעה צעירים נרדפים במשך 200 שנה, ואז התעוררו וירדו אל העיר כדי לאכול משהו; הגימנסיון העצום; ארקדיאנה, שדרת העמודים המפוארת שנסללה בשיש; מקדש אדריאנוס המרשים ומבחר של מזרקות, בריכות, בתי בושת, ספריות ושירותים ציבוריים מהתקופה הרומית.

סלצ'וק, עיירה ובה 25,000 תושבים, היא מרכז התיירות של האזור. יש מוזיאון מקסים במרכז העיירה וגם מבחר אתרים רומיים, נוצריים ומוסלמים, בכללם הבאזיליקה של יוחנן הקדוש ואמת מים ביזאנטית. איזמיר היא צומת התחבורה הקרובה ביותר לכאן. שירות תכוף של רכבות ואוטובוסים מקשר בין איזמיר לסלצ'וק, מרחק שעה נסיעה, ואפסוס נמצאת במרחק של שלושה ק"מ בלבד מזו האחרונה.

 

נופש יוקרתי בצ'שמה

עשירי איזמיר, ובעצם טורקיה כולה, נוהגים לצאת בחופשת הקיץ שלהם לחצי האי צ'שמה, שבפינתו הדרום מערבית של מפרץ איזמיר. רבים מהם מחזקים כאן בתי נופש, אחרים שוכרים לעצמם וילות, ורבים יותר מעדיפים את המלונות, הקלאבים והפנסיונים הפזורים בעיירה צ'שמה ובעיירות הקטנות סביבה.

רציתם נופש? הנה לכם יעד יוקרתי מושלם על שפת הים האגאי, ממש מול האי כיוס הנשקף מתוך הים הכחול. מרחק של כ-80 ק"מ ממרכז איזמיר.

 

_______________________________________________

* המחבר היה אורח לשכת התיירות הטורקית