20.04.2024
 
פילדלפיה: בצילו של פעמון החירות

 

 

פילדלפיה: בצילו של פעמון החירות

 

מאת גיורא נוימן

מדריך מטעם רשות הגנים הלאומיים, במדים מגוהצים למשעי ועל פניו חיוך רחב, ניצב ליד חפץ מתכתי גדול, שעליו חרותים עיטורים חגיגיים ופסוקי מהתנ"ך, ומספר לקבוצת הילדים בני העשר על פעמון החירות של ארה"ב. כן, הפעמון הזה היה תלוי פעם בראש המגדל בצד השני של הרחבה. כן, הוא עונה, אומרים שהיה לו צליל נפלא כמו החירות עצמה, אבל הוא הפסיק לצלצל בגלל סדק שנוצר בו, סדק שהלך והתרחב עם שנים ושום ממומחה לא הצליח לתקנו.

עיקר תשומת הלב עוברת לסדק. הילדים סובבים את הפעמון, מתכופפים בניסיון להציץ בסדק מחלקו הפנימי, ואחד מהם שואל מדוע אי אפשר להטליא אותו.

פעמון החירות, הפעמון המפורסם בעולם, הוצג במשך 200 שנה בהיכל העצמאות של ארה"ב, עד שעבר למבנה מיוחד שהוקם בסמוך. ההיכל הוא חלק מקומפלקס ההיסטורי של העיר פילדלפיה, העיר שבה התכנסו ביולי 1776 נציגי 13 המושבות האמריקאיות והכריזו על הקמתה של ארצות הברית.

הרחבה כולה, יחד עם הבניינים העתיקים שסביבה, מנוהלת כיום על ידי רשות הגנים הלאומיים של ארה"ב ומהווה מוקד עליה לרגל של תלמידים מכל רחבי ארה"ב. כל תייר המגיע לעיר מרגיש חובה לעצמו לבקר כאן, להתרשם ולהצטלם ליד המקום שנחשב כחדר הלידה של האומה האמריקאית.

הפעמון, יחד עם היכל העצמאות הסמוך, הם האטרקציה התיירותית העיקרית של פילדלפיה, העיר הגדולה של מדינת פנסילבניה. אבל מלבד אתרי החובה שעליהם צריך לסמן וי, העיר כולה היא מעניינת, נעימה, אלגנטית תרבותית ומזמינה. אין בה שמץ מאווירת הלחץ, המהומה, והגסות של ערים אמריקאיות גדולות אחרות כמו ניו יורק. הרחובות רחבים וגורדי השחקים המעטים אינם דבוקים זה לזה כך שאינם מייצרים את התחושה הקלסטורופובית. אורח לרגע שעובר ברחובותיה המרכזיים יכול לטעות ולחשוב שנקלע לעיר אירופית גדולה.

לצד יתרונותיה הרבים יש לה גם חיסרון אחד משמעותי, לפחות בכל הקשור למטיילים ישראלים: מיקומה במחצית הדרך בין ניו יורק לוושינגטון. לכן תיירים רבים נוהגים לדלג עליה, או לכל היותר להתעכב בה לכמה שעות בדרכם בין בירת העסקים לבירה הפוליטית. ההפסד כולו שלהם - מי שלא עוצר בפילדלפיה ליום יומיים מפסיד את המסעדות הטובות של העיר, הפארקים המטופחים, המוזיאונים הרבים. כן, גם את מרכזי הקניות, שכמו כל מוסד אחר בעיר הזו נראים פחות דורסניים ויותר ידידותיים לסביבה.

אלא שמזה שנתיים פילדלפיה הפכה להיות זמינה גם לישראלים. וזאת בזכותה של חברת התעופה יו-אס איירווייס, שהחלה להפעיל טיסות ישירות בין נתב"ג לבין נמל התעופה המצויין של פילדלפיה, המשמש כצומת ("האב") המרכזי שלה בחוף המזרחי. במקום לעלות מיד לטיסת המשך ליעד אחר בארה"ב, מומלץ בחום לעצור בפילדלפיה, בדרך לארה"ב או בדרך חזרה, ליום או יומיים של תיירות נינוחה ושלווה.

 

לקפץ על מדרגות המוזיאון

קודם כל, ראוי לזכור את השם "כיכר ריטנהאוס" (Rittenhouse Square). זהו אחד מאזורי הבילוי הבולטים של העיר, עם בתי קפה ומסעדות, חנויות בוטיק ומסעדות טובות.

בהמשך רחוב וולנאט (Walnut), מרחק צעידה של כקילומטר, מגיעים לאזור השוק האיטלקי, אחד האזורים הצבעוניים של פילדלפיה עם אינספור דוכני אוכל, חנויות נעליים, בגדים ומה לא.

למי שמחפש נקודת תצפית טובה על כל מרכז העיר מומלץ להגיע לאזור פארקוויי, הנמצא על גבעה גבוהה והמשמש כמרכז למספר מוזיאונים חשובים בעיר. המבנה העיקרי בשכונה, מוזיאון האמנות של פילדלפיה, מוכר לרבים מאוד שמעולם לא ביקרו בפילדלפיה. כאן, על מדרגות הרחבות שבחזית התאמן סילבסטר סטלונה בסרט "רוקי". המוזיאון עצמו מציג תערוכות קבועות של אמנים אירופיים גדולים בני המאות ה-19 וה-20. כמה מהשמות, לדוגמה: מאטיס, פיקאסו, דאלי, מונה, ואן גוך ורודין.

מוזיאון מעניין נוסף הוא מוזיאון המדע על שם פרנקלין, המציג את הנושא בצורה מהנה ומשעשעת ומעניינת גם למבוגרים וגם לילדים.

וגם זאת כדאי לדעת: פארק פיירמאונט (Fairmount Park), הריאה הירוקה של פילדלפיה, גדול פי ארבעה מהסנטרל פארק של ניו יורק, והוא אבן שואבת לרוכבי אופניים, חסידי ג'וגינג וסתם אנשים שרוצים להרגיש קצת טבע עירוני. בתוך הפארק פועל גן החיות העירוני.

 

סירב להתמנות למלך

ובחזרה למרכז ההיסטורי של העיר. אכן, יש כאן מה לראות:

היכל העצמאות - מבנה של שתי קומות בסגנון קולוניאלי מהמאה ה-18. כאן, באולם קטן וצפוף הכריזו מתיישבי אמריקה על עצמאות, כאן נחתמה הגרסה הראשונה של החוקה האמריקאית, כאן סירב ג'ורג' להתמנות למלך וכאן הוא נבחר כנשיא הראשון.

באגף אחד של ההיכל מתקיימים סיורים מודרכים הנמשכים כחצי שעה. המדריכים מספרים את הסיפור ההיסטורי בצורה מרתקת והרבה טוב טעם. באגף השני של ההיכל מתקיימת תצוגה של מסמכים חשובים בהם, למשל, העותק הראשון של הצהרת העצמאות. הכניסה לאתר חינם, אך יש להצטייד מראש בכרטיסים אותם מקבלים מרכז המבקרים.

 

היכל הספריה - שחזור של הספריה הראשונה שהוקמה בארה"ב. בכספות הספריה שוכנים אוצרות היסטוריים, בהם עותק של הכרזת העצמאות, בכתב ידו של תומס ג'פרסון ויומנים מהמשלחת של לואיס וקלארק, שהיתה הראשונה לחקור את החוף הפסיפי של היבשת. שעות הביקור: כל יום בין 09:00-16:45

 

המטבעה הלאומית - כאן טבעו את המטבעות הראשונים של ארה"ב. היום פועלת במקום מטבעה מודרנית ומשוכללת, שפותחת את שעריה בפני המבקרים הסקרנים ללמוד על התהליך. פתוח למבקרים בימים שני עד שבת, 09:00-16:30.

 

חפירות ביתו הפרטי של ג'ורג' וושינגטון - במרכז הרחבה נעשו בשנים האחרונות חפירות שגילו את שרידי ביתו של הנשיא הראשון. החפירה מקורה ושמורה היטב אבל נראית כמו חפירות בכל מקום. אבל בהמלך החפירה התגלה סיפור מעניין במיוחד: בביו של הנשיא הראשון מצאו הארכיאולוגים אגף מגורים נפרד למשרתים עבדים. ההיסטוריונים מסבירים כי מדינת פנסילבניה אסרה על העבדות כבר במאה ה-18, אולם וושינגטון, כמו רבים אחרים מאבות האומה ניצלו פרצה בחוק שאיפשרה להחזיק בעבדים שהובאו ממדינה אחרת עד חצי שנה מיום כניסתם לפנסילבניה. הפטנט המשפטי שמצאו היה "לייצא" את עבדים מדי חצי שנה למדינה דרומית, ואחרי מספר ימים "לייבא" אותם מחדש.

בצידה השני של הרחבה מספר מבנים חדשים ששימשו כמבני ציבור ומוזיאונים, ובקרוב עומדים לעבור הסבה למרכז תרבות. בצלע המזרחית של הרחבה בולט מבנה חדיש, מודרני. זהו המוזיאון ההיסטורי של יהודי ארה"ב, המציג את תולדות הקהילה היהודית ביבשת החדשה.

 

מי שהתעייף מהסיורים במרכז ההיסטורי סביב היכל העצמאות, מוזמן לגשת לארוחת צהריים במסעדה בסגנון של פעם, במרחק הליכה של חמש דקות מהיכל העצמאות. סיטי טאוורן (City Tavern) בניהולו של השף הטלוויזיוני המפורסם ואלטר שטייב, מגישה ארוחות בדיוק, אבל בדיוק, לפי המתכונים של שנת 1776, בכלים ובתפאורה בסגנון אותם ימים. הכתובת: South 2nd street 138.

 

____________________________________________

* המחבר היה אורח חברת יו-אס איירווייס ורשות התיירות של פילדלפיה