29.03.2024
 
סלבריטי אינפיניטי 7127

 

 

 

סלבריטי אינפיניטי 7127

מאת נילי ארנועם

במשך חודש שלם הכתובת שלי הייתה 7127 Celebrity Infinity.

שני אנשים, חודש שלם בתא פנימי, בלי חלון - נשמע כמו עונש, לא?!

לא היה זה עונש, לא היה זה צינוק, ולא בית סוהר על חשבון הציבור, להיפך, זה היה לוקסוס, זה היה תענוג גדול וזה גם עלה אי אלו עשרות אלפי שקלים שעשו דרכם אל סוכן הנסיעות, אל חברת "סנורמה" ואל חשבון הבנק של חברת "סלבריטי". אבל מה, האמת, היה שווה כל גרוש ושווה כל אגורה.

היה זה התא הפנימי בו השתכנו למשך שתי הפלגות רצופות בספינת "אינפיניטי" של חברת סלבריטי למה שנקרא "שיט תענוגות". מדוע שתי הפלגות, השנייה בהמשך ישיר לראשונה, והאם אם לא הייתה כאן כפילות, לכך אחזור ואתייחס בסוף הכתבה. ההפלגה הייתה במסלול סובב דרום אמריקה. יציאה ממיאמי שבפלורידה, מהאוקיינוס האטלנטי דרך תעלת פנמה אל האוקיינוס השקט, לאורך חופי קולומביה, אקוודור, פרו וצ'ילי, דרך הפיורדים הצ'יליאניים, מיצר מגלן, תעלת ביגל אל כייף הורן הסמוך לאנטארטיקה ומשם בחזרה אל האוקיינוס האטלנטי לאורך חופי ארגנטינה ואורוגוואי עד לבואנוס אירס. מסלול מעניין עם מראות ונופים מרהיבים, אין ויכוח.

הויכוח הוא אחר. מי ששומע מיד שואל: "מה? חודש שלם על ספינה?", "האם לא השתעממתם?", "האם זאת לא הייתה בעיה?", ובכן - אודה ולא אבוש. אכן, הייתה בעיה, אפילו קשה. לא עם החודש, לא עם ארבעת השבועות, גם לא עם הימים. הבעיה הייתה עם השעות. רק 24 שעות ביממה והיה כל כך הרבה מה לעשות. בסך הכל 24 שעות ליממה שגם 48 שעות בה לא היו מספיקות. איזה עומס, איזה לחץ, כמה התרוצצויות.

אינני מתכוונת לימים של הטיולים. אני מתכוונת למה שהתרחש על הספינה, על הסיפונים השונים, על האירועים המגוונים, על הפעילויות הרבות. במהלך ההפלגה ישנם ימים שהם כביכול ימים "מתים". ימים בהן הספינה אינה עוגנת ולא יורדים אל החוף.

ימים הרשומים בתכנית ההפלגה כ-"at sea" והם נחשבים כזמן לנופש, למנוחה או כזמן מבוזבז. תלוי בנקודת המבט. לנו הם היו ימים מהנים שרק תרמו והעשירו את מהלך ההפלגה ואת הטיולים אליהם יצאנו מהנמלים השונים.

הכל מתחיל מה-"CELEBRITY TODAY". זהו העיתון של מחר המחולק כל ערב לתאי האורחים ומופץ במקומות הציבוריים ברחבי הספינה. לפני שאחזור לכך ורק כדי להעמיד דברים על דיוקם, כאשר אומרים "תא" הכוונה הוא לחדר מפואר, עם מיטה זוגית רחבה ומפנקת, שתי שידות, פינת ישיבה עם ספה קטנה ושולחן וגם פינת עבודה המאפשרת שימוש במחשב ועוד. מיני בר, ארונות בגדים, כספת, טלוויזיה, חדר רחצה עם מקלחת נוחה, ומה צריך עוד?

בעיתון של מחר מפורטות כל התכניות והפעילויות ובעיקר בימים שבהן הספינה "על הים" הן רבות ומגוונות. העיתון בדרך כלל בן 4 עמודים וכדאי להקדיש לו תשומת לב כי הוא מכיל אינפורמציה חשובה. בנוסף לפרטים טכניים כמו שעת זריחה, שקיעה, טמפרטורה צפויה, מהלך ההפלגה, שעות הפעילות של מתקני הספורט, המסעדות, בתי הקפה וכדומה, מפורטים בו כל הפעילויות המתוכננות. הפעילויות מפורטות באופן מילולי, אך כדי להקל, להתמצא ולא לפספס, כולל העיתון גם טבלה המרכזת את שפע הנתונים על פי מיקום ושעות, בשורות, בטורים ובמשבצות. זהו "סידור העבודה". כמובן שאין כופה, אין בחינות ואין הכרח. כמובן שאפשר להסתפק רק בבטן-גב. אבל מי שרוצה המים והשמים הם הגבול, עם הרבה פעילויות, תוכן ועניין באמצע.

"סידור העבודה" מחולק ל-3 טבלאות: בוקר, אחה"צ, ערב. בכל טבלה מספר כותרות: "Taste" ,"Learn" ,"Play" ,"Revive" ,"Entertain" החל משעות הבוקר המוקדמות, במהלך כל שעות היום, עד השעות הקטנות של הלילה. יום אחד אינו דומה לזה שהיה או לזה שיבוא לאחריו.

תכניות הבוקר מתחילות בחדר הכושר, בבריכת השחייה המחוממת והמקורה, בבריכות השחייה הפתוחות ובסיפוני השיזוף והן ממשיכות במשך שעות היום. עיצוב הגוף, צמצום היקפים, הורדת משקל, הורדת לחץ דם וכולסטרול, צמחי מרפא עוד ועוד. (יוגה, פילאטיס, ספינינג ואחרים - בתוספת תשלום) כמובן שאפשר לישון עד מאוחר, להזמין ארוחת בוקר לחדר, ללא תשלום, ואפשר לקום מתי שרוצים ולצאת לצעדות או ריצות במסלולים מסומנים בסיפונים התחתונים או בסיפונים העליונים של הספינה. הכל תלוי במזג האוויר, בטמפרטורה, ברוחות בשמש והצל - הכל כראות עיניכם. מתי, כמה והיכן.

תחת הכותרת "Taste" מתקיימות פעילויות בסגנון "ערוץ האוכל" . הדגמות בישול ע"י השפים של הספינה, תחרויות בישול בסגנון "מאסטר שף", כולל הדחות. המתמודדים נבחרים מקרב הנוסעים, הם מבשלים בסיוע השפים וצוות הטועמים והשופטים המכריז על המנצחים הוא מבין הנוסעים. נערכים סיורים בתוככי המטבחים ופעילויות אלה זוכות להשתתפות ערה מנשים וגם של הרבה גברים.

הכותרת "Learn" מתייחסת להרצאות המתקיימות באולמות שונים והניתנות על ידי אנשי מדע ואקדמיה, חוקרים ומומחים בנושאים שונים הרלוונטיים למהלך ההפלגה. אסטרונומיה, היסטוריה, גיאוגרפיה, זאולוגיה, ביולוגיה ועוד. אוניברסיטה משייטת בלווית שקופיות, סרטונים ואמצעים אודיו ויזואליים אחרים המעניקים ערך מוסף נוסף על מה שרואים בעיניים. גם כאן ההשתתפות הגדולה בהרצאות מצביעה על העניין הרב, אלא ש"אליה וקוץ בה". במקום להתחרדן בשמש, במקום לבלות במקומות אחרים, והכי גרוע - השעה, העיתוי. מילא לפנה"צ, אבל במקום ה"שלאפשטונדה" שינה מפנקת של אחרי הצהרים - תקעו הרצאות מרתקות, שמתחילות דווקא בשעה 15.00 - 15.30 , איזו באסה! 

ה-"Play" זה כל המשחקים החברתיים הקלילים. השעשועים. קודם כל "בינגו", חידוני טריוויה, שיעורי ריקוד, תחרויות בקזינו, תחרויות ספורט, שירת קריוקי, משחקי קלפים ואחרים, זהו כל ה-fun והצחוקים, עם הרבה בדיחות וחוש הומור. מהבוקר, כל שעות היום וגם בערב. באולמות השונים, הנאה ללא הפסקה.

החל משעות הערב המוקדמות עד השעות הקטנות של הלילה החל ה-"Entertainment". כל ערב התקיים המופע המרכזי של הערב, בשני סבבים. הצגה ראשונה והצגה שנייה. מופעי בידור מהנים ומושקעים ביותר, בהפקה מקצועית גבוהה של צוות הבידור של הספינה ושל אמנים שהגיעו אל הספינה במיוחד לצורך הופעה אחת בלבד. מופעים בסגנון ברודוויי, לאס וגאס, פולי ברז'ר. רקדנים וזמרים, קוסמים ולהטוטנים, מיוזיקלים, אופרטות, פולקלור, מכל המינים והסוגים - והכל ברמה הכי גבוהה. הרכבים מוזיקאליים שונים הופיעו באולמות ובשטחים הציבוריים. רביעיית בנות צעירות ויפות מראה ניגנה מוזיקה קלאסי קלה, רביעיית גברים הופיעה בשירת "א-קפלה", זמרת ותזמורת ג'אז, זמרת ותזמורת מלווים במוזיקה רקע ובמוזיקה לריקודים, נגן גיטרה שרמנטי במוזיקה לטינית דרום-אמריקאית, פסנתרן וזמר מחונן הופיע במועדון האינטימי. סבב של מופעים בכל מיני סגנונות, שעות ובסיפונים השונים. באולם הקולנוע הוקרן כל יום סרט אחר, בהצגה ראשונה, שנייה ושלישית. שקיות פופקורן טרי וחמים המתינו בכניסה וכבר הלכו כבר כמעט שעתיים, בלי הצורך לחפש חניה.

יחד עם העיתון של מחר מופצים לתאים גם דפי מידע לגבי היעד הבא של ההפלגה. גם כן ארבעה עמודים, כאשר הדף הראשון הוא בדרך כלל מפה של המקום בציון אטרקציות תיירותיות וביתר העמודים פרטים לגבי אפשרויות הביקור במקומות אלה באופן עצמאי (לא בטיול מאורגן) המקומות שכדאי לבקר, מה רואים, כיצד להגיע, כיצד להסתדר עם הכסף, עם השפה. פרטים לגבי ההיסטוריה של המקום, מה אופייני ומה מייחד אותו וכל מה שעשוי לעניין את הנוסעים ולסייע להם לתכנן ולבצע את הטיולים בעת העגינה. בדרך כלל למשך יום שלום, מבוקר עד ערב.

קריאת ספרים - עליה על ספינה להפלגה ארוכה מאפשרת ליהנות מקריאת ספרים שבדרך כלל בשגרה, אין את הפנאי לכך. רק שיש בעיה של מטען. להיסחב עם ערימת ספרים זה לא קל, יש הגבלה של משקל בטיסות (על האוניה אין מגבלה של מספר מזוודות או משקל) וגם קשה להחליט כמה ואיזה ספרים לקחת. עכשיו, נפתרה הבעיה. קורא ספרים אלקטרוני - שיצא לאחרונה בעברית, מאפשרת הטענה של כמה ספרים שרוצים לפני ההפלגה או במהלכה (באמצעות האינטרנט). הקריאה קלה ונוחה, אפשר לשאת את המסך בכל תיק יד, וה"ספר" נמצא זמין בכל עת ובכל מקום. עדיין מבחר הספרים לבחירה אינו כמו בספרייה, אך בהחלט שאפשר להצטייד בקולקציה מספיקה.

אינטרנט ואי-מיילים - לקראת ההפלגה רכשנו גם מחשב נייד. זה אפשר לנו להישאר בקשר עם העולם. להמשיך להתכתב עם חברים, לחפש מידע באינטרנט, בעיקר כזה הרלוונטי למסלול ההפלגה והיעדים בהם נעגון. גם ההרצאות במהלך ההפלגה פתחו לנו עניין בנושאים כמו למשל "תעלת פנמה", "הרי האנדים" "הכיבוש הספרדי", "קו המשווה", "גילוי יבשת דרום אמריקה", "מיצרי ביגל", "תעלת מגלן", "כייף הורן", "פטגוניה", "ארץ האש", "פינגווינים" ועוד. השימוש באינטרנט יקר, אך ניתן לרכוש חבילות מוזלות בהן המחיר יורד ככל שמספר השעות עולה.

הרצאות וצפייה בתכניות טלוויזיה לתכנון הטיולים - בכל יעד אליו מגיעים מוצעים כ-5 עד 10 מסלולי טיולים. העגינה היא ליום אחד ונשאלת השאלה מה לבחור לאן לטייל ומה ראוי לראות במקום זה או במקום אחר. הטיולים המוצעים על ידי חברת הספנות יקרים מאוד, אבל יעילים, אפשר לעשות שיעורי בית ולטייל לבד, אפשר גם להשתמש בשירותי תיירות מקומיים, חברות אוטובוסים, נהגי מוניות ומדריכים. אפשר להשתמש בתחבורה ציבורית וגם לטייל רגלית. העיקר - לחזור בזמן אל הספינה בטרם תצא לדרכה. כל יום הפלגה בים התקיימה הרצאה ובמהלך היום הוקרנו בטלוויזיה תכניות המספרות ומתארות את היעדים הבאים בדרך. תכנון נכון תורם למקסם את ההנאה והתועלת מן ההפלגה וגם לצמצם עלויות. ההרצאות והצפייה בערוצי הטיולים בטלוויזיה, גם הם חלק מן ההנאה. כמובן שהמטרה שלהם ברורה, למכור לנוסעים טיולים ולהגדיל את הרווחים, אך הנוסע המתוחכם יכול לנצל אותם דווקא כדי לחסוך עלויות ולדעת היכן ומתי כדאי לצאת ולאן. למשל להגיע לדרום אמריקה ולא לראות פינגווינים, הרי זאת החמצה, אבל פינגווינים ישנם בכמה מקומות וגם יש פילי ים ואריות ים וכלבי ים, היכן הכי כדאי לראות אותם. היכן אפשר לראות את כולם ביחד ולא לבזבז זמן וכסף כדי לראות כל פעם משהו אחר. כמה שווה להוציא כדי להשיג את המטרה?

האם שווה לנסוע 7 שעות, שעתיים וצי לכל כיוון כדי לראות במשך שעתיים שני מליון פינגווינים או אפשר לקחת שייט בספינת קטמרן, רק לשעתיים, אבל עולה כפליים, כדי לראות מעט פינגווינים רק מרחוק, אבל גם לראות את כל הטבע ובעלי החיים בטיול אחד? שקלול מרכיבי הזמן, העלות והתועלת, הם מלאכת מחשבת מורכבת, כי כאמור, מתי נגיע לכאן בפעם הבאה.

טיולים וירטואליים - חלק נוסף מהביזנס על הספינה הוא למכור לנוסעים קלטות טלווויזיה המנציחות את הטיולים שבוצעו באתרים השונים. קודם כל, חלק מן הנוסעים המוצא עצמו מונצח בסרט, ממהר לרכוש את הקלטת. שיהיה למזכרת. אבל נוסעים אחרים שלא יצאו לטיול, או יצאו לטיול אחר ונאלצו לוותר על האחרים, יכולים להסתפק בצפייה ורכישת קלטות על המסלולים האחרים. נכון שזוהי תיירות וירטואלית, תיירות כורסא, אבל אי אפשר להיות בכל המקומות ביום אחד, וכך אפשר להרחיב את חווית הטיולים, גם למקומות בהם לא ביקרנו באופן אישי. גם לא נרצה להשקיע ברכישת קלטות, זהו בילוי זמן מהנה, לשבת בנוחות במהלך ההפלגה ולצפות בנוסעים האחרים מתרוצצים, מתעייפים, מזיעים ומתייגעים להגיע לכל הפינות כדי גלות את ההיסטוריה, הגיאוגרפיה, החי והצומח וגם לבקר במקומות התיישבות שונות (קולוניות של גרמנים, וולשים ומיעוטים אתניים נוספים שהקימו ישובים במקומות נידחים ביבשת העצומה).

מפגשים חברתיים - השהות ביחד עם אנשים זרים מאפשרת יצירת קשרים חברתיים חדשים. אם זה שהושיבו אתכם סביב שולחן אחד במסעדה, או שמצאתם את עצמכם ביחד בהרצאה, במופע או על יד שפת הבריכה. כל מקום וכל זמן מתאימים להיכרויות ולפיתוח קשרים חברתיים. זה יכול להיות רק לבילוי זמן נעים בצוותא בספינה או בטיולים, או גם להעשיר את פנקס הכתובות והטלפונים. היום בעידן התקשורת האלקטרונית, תתפלאו כמה חברויות חדשות אפשר לקיים בכל רחבי תבל.

אם שמתם לב, עוד לא דיברנו על אוכל, על ארוחות ועל כל אותן מסעדות כאלה ואחרות המצויות ברחבי הספינה.

יחד עם התגובה "מה יש לעשות על האניה", באה התגובה "כמה אכלתם וכמה עליתם במשקל". ובכן - יש הפתעה. אחרי שרואים את כל העושר והמבחר, אפשר להירגע. מספיק לאכול רק עם העיניים. ארוחת ערב באחת ממסעדות היוקרה, עם שרות צמוד של 2 מלצרים המסייעים בבחירת התפריט, אורכת כשעה וחצי ויותר. במהלכה מוגשות 7 - 5 מנות. ארוחה גדולה עם מנות קטנות, ומספר קלוריות נמוך יחסית. כדי לגוון, אנו פיצלנו את ההרגלים שלנו במהלך השהות על הספינה. בהפלגה הראשונה אכלנו ארוחות ערב אלגנטיות בחדרי האוכל המפוארים ובהפלגה השנייה סעדנו את ארוחות הערב במסעדה בשרות העצמי, הפועלת כמעט כל היום ללא הפסקה ואשר התפריטים משתנים בה מספר פעמים ביום, בהתאם לשעות. אפשר להסתפק בברנץ וארוחת ערב ועוד לחטוא בנשינוש קטן של פיצה, פסטה, טאפסים, סנדוויצים או המבורגרים וכדומה. כמובן, לא הכל בבת אחת. אל תשכחו יש גם מחר. כאשר ההפלגה קצרה, רוצים להספיק לטעום מהכל - ומהר. כאשר יש חודש שלם, יש זמן, לאט, לאט, ואני יכולה להישבע לכם שעדיין יש מנות שפספסתי, יש מטעמים ומעדנים שטרם הספקתי, וזה נשאר עם הטעם של "עוד" להפלגה הבאה.

אינני יודעת כיצד אתם נוהגים להיפטר ממה שאכלתם. אנו עושים דרך הרגליים. קודם כל החלטה עקרונית, להמעיט את השימוש במעלית. כמה שאפשר רק מדרגות. שנית, הרבה הליכה, הליכה והליכה. בתוך הספינה וגם במסלולי ההליכה המסודרים הנמצאים על הסיפונים. בבוקר עם זריחה, אחרי הקפה עוד לפני הארוחה, במהלך היום וגם בשעות הערב. בין לבין, מתי שיש רגע פנוי, מתי שאפשר וכמעט בכל מזג אויר. מעיל רוח תמיד טוב שיהיה בהישג יד, גם צעיף, אין הנאה גדולה כמו זו של הליכה סביב סביב, לפגוש צועדים נוספים, לנפנף להם לשלום ואחר כך יש לכם עוד ידיד, כשתפגשו אותו במקום אחר על הספינה. בעלי מצליח אפילו לרדת במשקל ובמהלך החודש הזה השיל כשניים וחצי קילו ממשקלו. את החלק הגדול הוא השאיר בחדר הכושר שם הקפיד לשהות כל יום. אני העדפתי את בריכות השחייה ואת הסאונה, עם החלון הגדול בו גם השתזפתי במהלך ההזעה. מאחר והתפריט כל כך עשיר וכולל כמעט הכל, אפשר לבחור ולאכול נכון. במקום ג'אנק פוד, להעמיס את הצלחות במזון שהוא בריא וגם טעים.

ליד חדר הכושר הגדול והמשוכלל, פועל ספא המציע טיפולים קוסמטיים יסודיים. במשך חודש אפשר להספיק לחדש את העור, להצר את הגזרה, להלבין את השיניים ולקבל אין ספור טיפוליים אסתטיים אשר במהלך הרגיל של החיים, על היבשה, אין אפשרות להתפנות ולמצוא את הזמן לשם כך.

גם עוד לא דיברנו על קזינו, שנמצא ממש בלב הספינה ואי אפשר שלא לעבור דרכו במהלך ההפלגה, עוד לא הזכרתי אי אלו פעילויות נוספות, שהרי לא תצפו ממני לתמצת מהלך של חודש תמים בתוך כתבה, אבל האמינו לי, לא השתעממנו לרגע על סיפונה של העיר ללא הפסקה. שתי ההפלגות היו שונות כמובן במסלול, אך גם בהוויה שעל הספינה. קהל שונה, צעיר לעומת מבוגר, תפריט שונה המותאם לפי הקהל וגם תוכניות בידור ותוכניות אמנותיות אחרות, ה"עיר", פשטה ולבשה צורה שונה. נשארנו באותה ספינה, באותו תא, אך הסביבה השתנתה. אותה גברת בשינוי אדרת.

חשוב לבדוק, לברר ולשאול בטרם ההפלגה, מה האופי שלה. יש הפלגות נושא המוקדשות למוזיקה, ריקודים, משחקי ברידג', אומנות, בריאות וכדומה. ישנן הפלגות שהן יותר נופשונים בטן-גב סביב בריכות השחייה והעיקר בהן הוא האוכל והקזינו.

יש הפלגות בהן הבילוי על הספינה הוא המטרה וישנן הפלגות בהן הספינה היא רק הדרך להגיע לטיולים על היבשה. כדי לא להתאכזב חשוב לדעת מה מצפה לכם והאם זה עונה על הציפיות שלכם. כדאי להתייעץ עם סוכן הנסיעות או עם העובדים בנציגויות של חברות הספנות הבינלאומיות, בישראל.

ועד טיפ אחד, כדי לסגור את המעגל. למה שתי הפלגות רצופות? למה לא הפלגות קצרות, בגלל הטיסות. בגלל מחירי הטיסה שהם גבוהים בדרך כלל ממחירי ההפלגה ובגלל כאבי הראש ועגמת הנפש של טיסות קונקשן, החלפת מטוסים ואובדן מזוודות. אם להגיע להפלגה ללא מזוודות, יותר טוב לחזור מיד הביתה, כמו שאנו כמעט ועשינו. המוביל הלאומי שלנו איחר להגיע לניו-יורק ואנשי הקרקע שם לא עשו שום מאמץ לסייע לנו להגיע בזמן לטיסת ההמשך למיאמי, דבר שהיה ניתן לעשות. ביקשנו, הפצרנו, התחננו חוץ מלנשק להם את הרגליים עשינו הכל להסביר לנו שלא נספיק לטיסת ההמשך, אם לא יסייעו לנו לעבור בתור המקוצר שהיה פתוח למקרים שכאלה. אבל כשהם כבר עשו מה שהיו צריכים לעשות חצי שעה קודם לכן, טיסת ההמשך כבר הייתה סגורה וכל הטיסות לאותו יום ולמחרת היו מלאות. הדלפקים של אמריקן איירליינס, טיסת ההמשך שלנו לא היו מאויישים, לא היה עם מי לדבר, המתנו שעות בתור שלא זז. בטלנות וחוסר יעילות לשמה. אמריקן זרקו אותנו לאל על, עם אל על לא הצלחנו ליצור קשר למרות המתנות ארוכות על הסלולארי, טלפנו למיאמי, המשפחה שחיכתה לנו טילפנה, לאל על ענו להם (כנראה מישראל) שזאת בעיה של אמריקן. נשארנו כמו יתומים, בלי לדעת כיצד ומתי נצליח להיחלץ מכאן ואם בכלל נספיק לתפוס את ההפלגה.

רק חודש ימים הצליח להשכיח במעט את הסיוט של הטיסה ובמהלך ההפלגה גם התעסקנו בשינוי הטיסות חזרה, ומזל שכך, כיוון שהסתבר שבינתיים מישהו שהזיז את זמני הטיסות חזרה, לקונקשנים לא היו סיכוי להתחבר, אלא שמישהו גם שכח לעדכן אותנו בכך. אז זהו, אין טוב בלי רע, והפלגות מה שיותר ארוכות, ממתיקות את הגלולה המרה וההוצאה הכספית הגבוהה הכרוכה בטיסה. בכל מקרה, אם אתם כבר טסים לחו"ל, תוספת הפלגה כלשהי לנסיעה תשדרג את החוויה.