26.04.2024
 
חג מולד שמח בסגנון שוויצרי

                                                                                                                                                                                                                                                                         

חג מולד שמח בסגנון שוויצרי

 

מאת רוני ערן*

אחד הסימנים המובהקים לכך שציריך ערוכה ומוכנה לחג המולד הוא פתיחת Live on Ice, רחבת ההחלקה על הקרח בחזית המוזיאון הלאומי במרכז העיר. הכניסה לרחבה בחינם ותושבי ציריך על טפם באים לפתוח שם רישמית את החורף. אבל העיקר הוא דווקא מה שקורה סביב רחבת הקרח.

אנחנו יושבים באוהל המסעדות הענק שהוקם לצד הרחבה, בחלל הגדול של מסעדת Valiser Stublie. הוא מלא שולחנות ארוכים ואח מבוערת. עשרות מלצרים נחפזים נושאים צלחות עמוסות במנות הדגל של המטבח השוויצרי החורפי - שפצלי, רושטי ובשרים ברטבים עשירים, למשפחות, קבוצות חברים וקבוצות עליזות של עובדי חברות, שהתכנסו שם למסיבת טרום החג. רבים מהם רוכנים מעל המנה הפופולארית ביותר בתפריט, קדירת פונדו, תוקעים בגבינה המבעבעת מזלגות ארוכים עם פיסות לחם או תפודים ומשיקים כוסות יין ובירה.

לא רחוק משם, ב- Werdmühleplatz, כיכר קטנה ליד באנהוף שטראסה, רחוב החנויות הראשי של העיר, ניצב "עץ חג המולד המזמר". בכל יום ב-17.30 וב-18.30 מתקבצים עוברי אורח להאזין לעץ: עשרות ילדים לבושים בשכמיות ירוקות וכובעים אדומים ונראים כמו גמדי יער קטנים, שרים שירי חג מעל פלטפורמה גבוהה בצורת עץ אשוח. זה המקום לנוח מהקניות עם נקניקיה וכוס גלוווין, היין החם המתובל של חג המולד, שמציעים דוכני האוכל הסמוכים.

 

שחייה חגיגית בטמפרטורה של 4 מעלות

נהר הלימאט החוצה את ציריך מספק כמה אטרקציות עונתיות. אם אתם בעיר ב-17 בדצמבר בשעה 18.00 לכו לראות את ה-Lichterschwimmen. מתחת לגשר הסמוך לבית העירייה משיטים על פני המים אלפי נרות שיוצרים מחזה מרהיב. חג המולד הוא בהחלט חג האורות. בשלוש השנים האחרונות הוחלפה תאורת חג המולד ברחובות ציריך במוטות ניאוניים, שעוררו מחאה גדולה בקרב תושבי העיר. השנה אמורה התאורה הישנה המקסימה של חג המולד לשוב לרחובות: אלפי נורות זעירות תלויות על חוטים דקים, שמעניקות לרחובות שמיים נמוכים זרועי כוכבים ואווירה רומנטית להפליא.

בסוף השבוע הראשון של דצמבר מציע הלימאט את האטרקציה העונתית ההזוייה ביותר: Nikolaus schwimme. לקול מצהלותיהם ועידודם של מאות צופים מזנקים למים הקפואים כמה מאות מטורפים שמתחרים לאורך 111 מטרים מ-Peir 7 ועד ל-Frauenbad . טמפרטורת המים בעונה זו נעה בין 4-7 מעלות.

אבל הבילוי הפופולארי והנעים ביותר בשוויץ של ראשית החורף הוא השיטוט בשווקי חג המולד שלה.

השוק בתחנת הרכבת של ציריך מקסים במיוחד והוא השוק המקורה הגדול ביותר באירופה. יש בו למעלה מ-160 דוכנים ססגוניים שופעים כל טוב: צעצועים, צעיפים וכובעים, מתנות, כלי בית, תכשיטים ודוכני אוכל וגלוויין. גבוה מעל כולם מיתמר עץ האשוח הענק המפורסם של השוק הזה, שאת ענפיו מקשטים 5,000 אבני סברובסקי. שוק חג מולד טוב ממלא גם את רובע נידרדורף שמעבר לנהר. ברחוב רוזנהוף, שבין הרחוב הראשי של הרובע והנהר, מתרכזים דוכני האמנים.

אם נשאר לכם תיאבון אחרי דוכני האוכל של השווקים מומלץ לאכול ארוחת צהריים באחת המסעדות הטובות של איזור באנהוף שטראסה: מזנון עשיר, טעים ולא יקר תמצאו ב"מנורה", מסעדת השירות העצמי בקומת הגג של כלבו "מנור". גם המסעדה הצמחונית "הילטל" מציעה מזנון גדול ונפלא. ארוחה סטייליסטית ויקרה יותר מציעה מסעדת Zunfthaus Zur Wagg בבית גילדת האורגים מהמאה ה-14 (שמחלונותיה רואים את פראומינסטר, הכנסיה עם חלונות שאגאל). התפריט כולל מנות מסורתיות כמו "ציריך גשנצלטה" - פיסות שניצל עם רושטי תפוחי אדמה, וגם מנות מיוחדות מצויינות כמו כבד אווז בצ'אטני וניל.

"Zurich Card", כרטיס ההטבות המקומי, מקנה נסיעה חופשית בכל אמצעי התחבורה בעיר, כולל שיט על הלימאט ושיט קצר באגם ציריך, וכולל גם נסיעה לשדה התעופה וממנו. עוד בכרטיס כניסה חופשית ל-37 מוזיאונים.

אם שוקי חג מולד הם הכיף שלכם 20 דקות נסיעה ברכבת מציריך ואתם בשוק של וינטרטור - 100 דוכני בקתות אלפיניות עם ריבוי דוכני עבודות יד, מ-1-23 בדצמבר. בנוסף לשוק מצאנו במרקט שטראסה במרכז העיר חנויות יפות מאוד של כלי בית, אביזרי אופנה וחנויות תה מיוחדות, ובתחילת דצמבר מתקיים שם במשך שלושה ימים שוק של אמנויות.

 

שוק חג המולד של מונטרה - מייצרים חווייה

Montreux Noel, שוק חג המולד של מונטרה נפתח ב-25 בנובמבר ומושך 400 אלף מבקרים מדי שנה. הוא תופס את כל שטח שוק הירקות והפירות המקורה של העיר, ממשיך למעלה אל הרחוב הראשי ויורד מטה ומתפרס על הטיילת היפה שעל גדות האגם. יש בו כ-150 דוכנים ויש לו כמה איפיוניים מיוחדים.

בקומת הקרקע ממוקמים דוכני אמנים (בכמה מהם מצאנו עבודות מיוחדות שלא ראינו בשווקים אחרים), ודוכני אוכל מתוצרת האיזור עם שוקולד, ריבות, חליטות תה, גבינות ובשרים מעושנים. הקומה השנייה כולה משחקי יצירה לילדים. בכל שנה מקימים בשוק ביתן המוקדש למדינה אורחת. כבר התארחו בו שבדיה, פינלנד ובשנה שעברה קנדה, שהציעה אוכל ומוצרים קנדיים שונים. השנה האורחת היא רוסיה.

חורף 2009 היה מושלג לשמחתם הגדולה של תושבי מונטרה, שקיוו לכריסמס לבן, והצביעו בפנינו בהתפעמות שוב ושוב על הדקלים המכוסים שלג בחזית הקזינו ועל כתפיו הלבנות של פסל יקיר העיר, פרדי מרקורי, סולנה המיתולוגי של להקת קווין, שבחר במונטרה כבית בשנותיו האחרונות.

"שוק חג המולד שלנו מנוהל על ידי גוף פרטי, שבוחר בקפידה את המציגים כדי לשמור על האותנטיות של השוק", מסבירה נדין רושטי, מלשכת התיירות המקומית. "הכוונה היא ליצור חוויה רגשית ולא בהכרח לעודד שוק מסחרי. לכן, למשל, יצרו לאורך הטיילת את השיחים המעוצבים בדמויות של בעלי חיים, שאהובים על הילדים".

השוק הזה בהחלט הצליח לייצר אצלנו חוויה ריגשית. זה קרה לנו מול דוכן עם פסלוני קרמיקה מרהיבי-עין ובמסעדה אחת בבקתת עץ קטנה בסגנון אלפיני, שהיתה אפופה בניחוח כבד של גבינה מותכת. שם המליצו לנו על פונדו פטריות, פלטת בשרים מעושנים בסגנון קנטון ואליס ומנת קינוח טיפוסית לעונה: מרנג עם פירות יער וקצפת או ליקר דובדבנים. "אל תאבדו את פיסת הלחם שלכם בתוך הגבינה", מנחה אותנו נדין בהילכות פונדו. "ידוע שמי שמאבד אותה לא מתחתן והוא גם חייב להזמין את כל יושבי השולחן למשקה".

אם הגעתם למונטרה אל תוותרו על ביקור בטירת Chillon המרשימה מהמאה ה-11, הסמוכה לעיר. הטירה היא מאתרי התיירות המובילים בשוויץ והחורף מעניק לה נופך מיוחד, קודר ורומנטי. מומלץ לקחת מדריך קולי ולשוטט בין חדרי הכלא ופריטי הריהוט העתיקים וציורי הקיר היפים בחדריה.

צ'ופר למבקרים במונטרה: כל השוהה במלון מקבל את כרטיס ההטבות Montreux Riviera Card, שמקנה נסיעה חינם ברוב קווי האוטובוס באיזור מונטרה ו-Vevey, 50% הנחה על כרטיסי רכבת ופוניקולרים שונים ובכניסות למוזיאונים ולפארקי שעשועים שונים, כולל טירת שיון, ועוד.

_______________________________________________

* הבלוג של רוני ערן: www.ronieran.blogspot.com