29.03.2024
 
זנזיבר - גן עדן מעל ומתחת למים

 

 

 

זנזיבר - גן עדן מעל ומתחת למים

 

מאת רונית הרשקוביץ*

זנזיבר היא יעד כייפי ומרגש עבור תיירים. צלילות סקובה, שנורקלינג, שיט עם ארוחת ערב, גלישת גלים ודיג בעומק הים, הם רק חלק מאטרקציות המים שיש לאי להציע למבקריו. הראות המדהימה, חול האלמוגים הלבן והמים הנקיים והשקופים כבדולח מאפשרים סביבה אופטימלית עבור אוהבי הים. זרמים חלשים, מים בטמפרטורה נעימה של 27 מעלות בממוצע מוסיפים לעונג, והדובדבן שבקצפת הוא כמובן עולם המים העשיר, הססגוני והמפתיע. מלווייתנים, דולפינים ומאות דגים טרופיים ועד לסוסוני וצבי ים, שוניות אלמוגים וצמחיית מים מפתיעה.

סביבת המארינה בזנזיבר היא מערכת עשירה ומורכבת אשר כוללת שוניות אלמוגים, שדות של עשב ים, ועל החוף החולי יערות עצי מנגרוב מופלאים עם שורשים המשתלחים כמו אצבעות ארוכות לעומק המים וצמרותיהם נישאות מעל. המערכת תומכת, נתמכת ומתקיימת על ידי המקומיים באופן אקולוגי.

כיום קיימים שלושה אזורי מארינה שמורים:

MENAI BAY CONSERVATION AREA (MBCA), MNEMBA ISLAND CONSERVATION AREA (MIMCA), ו PEMBA CHANNEL CONSERVATION AREA (PECCA).

MENAI BAY CONSERVATION AREA (MBCA)

ממוקם מערבית לחוף הראשי, של זנזיבר (אונגוז'ה) ומכסה 470 קילומטר רבוע ועל שטחו יושבים 17 כפרים. זהו אזור עשיר בדגה ומכיל יותר מ-228 זנים של דגים טרופיים מרהיבים, אלמוגים יפים, שוניות, עשב ימי ויערות מנגרוב מיוחדים. נוכחותם המורגשת והגדולה של זני הצומח והחי הטרופיים במרינה הופכת אותה להיות אחד האזורים הפוריים ביותר בזנזיבר. כיפות חוליות מבודדות, החוף הרגוע, לשונות הים והחי הפראי שעל האי מציעים זיכרונות בלתי נשכחים למבקרים באי.

אטרקציות ב-MBCA - צפייה בדולפינים היא אחת האטרקציות הפופולריות והמקסימות שיש למפרץ להציע. בדרך כלל קיזימקאזי הוא המקום הנפוץ ששמו קשור עם צפייה בדולפינים, אך ניתן לראות את המחזה המשגע בכל רחבי המפרץ. נקודות תצפית נוספות הן פומבה, אוזי ומאטמווה. גם לווייתנים מבקרים את המפרץ אך ביקוריהם עונתיים. ניתן לצפות בהם במים במהלך עונת הנדידה שלהם מיוני עד דצמבר. מחוץ למים ניתן יהיה לצפות בזנים נוספים ומיוחדים לאזור- סרטני הקוקוס וצבי הים שמוצאים את המפרץ כמקום ראוי בהחלט לעונת הקינון וקופי הקולומוס האדומים באי הקטנטן Vundwe.

שנורקלינג תמיד כיף לעשות בחלק שונית האלמוגים הנמוכה, השונית יפהפייה וסובבים אותה וניזונים ממנה דגים אקזוטיים ססגוניים. עלות שכירת הציוד אינה גבוהה, ומומלץ לפני שיוצאים לשנרקול ממכר למרוח את הגב והעורף היטב בקרם הגנה.

 

MNEMBA ISLAND CONSERVATION AREA (MIMCA)

ממוקם בחלק הצפוני של האי אונגוז'ה ומכסה אזור של 720 קילומטר רבוע ועל שטחו יושבים 12 כפרים. בתוך שמורת מנמבה נרשמו כ-226 זני של דגי ריף, 10 סוגים של עשבי ים ו-36 מינים של אלמוגים קשים. בשמורה מתקיים קואקוסיסטם מדהים בין הדייגים, חקלאי האצות ועשב הים, והמבקרים.

אטרקציות ב-MIMCA - צלילה ושנורקלינג - הריף העוטף את מנמבה ושלוחותיו נמצאים בצפון השמורה, ונחשב למתוייר ביותר בזנזיבר. השוניות פופולריות מאוד בשל המגוון וצורות החיים שבהן. הפריזמה נפרשת משוניות רדודות שאידיאליות לשנורקלינג, לשוניות עמוקות המציעות חוויית צלילה נהדרת. צבי ים, מושבות ענק של ברקודות בעלות שיניים קטנות וחדות, דגי עלה בכל הצבעים, ומגוון של דגים ואלמוגים הניזונים וחיים בשונית. מידי פעם ניתן לפצות בדולפינים במרדף אחרי קבוצות סרדינים, כמו כן באזור מבקר אחת לשנה זן הכרישים הגדול ביותר הנקרא כרישי לווייתן. איזור נונגווי שממוקם בקצהו של האי אונגוז'ה נודע בחופיו הקסומים של מי בדולח צלולים, והשוניות סביב האזור קטנות יותר ומתאימות יותר לצוללנים מומחים המתעניינים בזנים נדירים של זרבובן רב גוני, אבובית ארוכת חדק, סוסוני ים וחלילנים, ומינים אקזוטיים של דגי אריה, דגי אבנון ועוד. קיר קיצ'וואני, וואטה בומי והקיר הגדול הם שמות שתשמעו בהקשר ללוקיישנים השווים ב-MIMCA.

גלישת גלים - באונגוז'ה קיימת חברה המפעילה קורסי גלישת גלים (kite surfing) ומשכירה ציוד למעוניינים. תודות לאקלים הטרופי והמתאים ניתן לעשות גלישת גלים כמעט בכל השנה. את האזור מקיף הריף וניתן לגלוש ולנווט אל מחוץ לו כשלעיתים יתלוו אל הגלישה דולפינים שיהפכו את הגלישה מושלמת. 2 סוגי רוחות קיימים באי - KUSINI ו-KASKASI KUSINI מה-15 ליוני ועד ה-15 לאוקטובר לערך הרוחות צפוניות ודרומיות. רוח זו נושבת מידי יום, באופן רציף, בבקרים מהירות הרוח נעה בין 15-18 קשר, ואילו בשעת הדמדומים המהירות עולה ל-18 עד 25 קשר. KASKASI - מה-15 לדצמבר ועד ל-15 לאפריל לערך מנשבות רוחות צפוניות ודרומיות. הרוחות מנשבות במקביל לחוף, ומהירות הרוח משתנה.

(PECCA) PEMBA CHANNEL CONSERVATION AREA

שמורת פמבה מכסה אזור שלם של כמעט 1,000 קילומטר רבוע ועל שטחה יושבים 36 כפרים. השמורה יושבת בחלק החוף המערבי של האי פמבה וממשיך לקצהו הצפוני של האי בראס קיגומאשה לקצה החלק הדרומי באי פאנזה. חלק מהצומח באי כולל את עצי המנגרוב בקו החוף, שדות של עשבי ים ושוניות אלמוגים של מים עמוקים ולאורך קו היבשה עד לעומק המים מתנהלת מערכת אקולוגית המקיימת את האורגניזמים במארינה, את הדייגים והתיירות.

אטרקציות ב-PECCA - מיסאלי הוא אי אלמוגים המתפרש לאורכם של 0.9 קילומטרים בחוף המערבי של האי פמבה. האי מוקף בשוניות שונות שיחסית אינן מופרעות על ידי אדם. האי אינו מיושב אך הדגה הרבה בו מהווה מקור פרנסה קריטי עבור אנשי פמבה. האי מיסאלי הינו מקום קדוש לאנשי זנזיבר ונמצאות בו שלוש מערות המשמשות כמקדשים. הריף סביב מיסאלי, פונדו ונג'או נחשב לאחד מהטובים ביותר באזור מזרח אפריקה. המגוום העצום בריף נבנה במהלך השנים על ידי פוליפים חיים (יצורים קטנים הדומים למדוזות וכלניות), אצות אלמוגיות ואורגניזמי מארינה דמויי ספוגים ורכיכות. קהילת האלמוגים נעה על הריף מהחלק הרדוד שלו ועד לעמוק שמגיע ל-64 מטר. לשונית חברים רבים - דגים, סרטנים, חלזונות ורכיכות אחרות.

ב-PECCA ניתן לבקר באתרים התרבותיים, כולל ראס מקומבוו, הממוקם ליד קצה חצי האי הצר בחוף המערבי של האי פמבה. חצי האי כמעט ומנותק לחלוטין מהאי העיקרי בשעות הגאות באביב. חצי האי מכוסה כולו בעצי דקל עתיקים ומרשימים.

בעוד שהתיירות מפותחת מאוד באי זנזיבר, פמבה הרבה פחות מתוייר ואינטימי יותר, כך שמבקרים שמגיעים ל-PECCA יכולים לעבור חוויית חקירה ושלווה של האי וחופיו (חוף פאנגאוואטורו, חוף קווקוו, וואמבאה וקוואטה), בנוסף לביקור מדהים בריף שמנוחתו אינה מופרעת, חווייה שנותנת תחושה של כמעט לבד.

דיג בעומק האוקיינוס ההודי זו חוויה מדהימה לאוהבי הדיג. חמושים בסירה ופתיונות יוצאים בבוקר וחוזרים בערב. ניתן לתפוס דגים מעופפים, דגי חרב ענקיים, דגי טונה, מקרל, ראנרים ועוד. משחק הדייג מספקת אינסוף שעות של אדרנלין מלא פעולה על המים.

______________________________________

* הכותבת היא קונסולית כבוד של טנזניה וזנזיבר בישראל ומנהלת סוכנות התיירות מנליק.