23.04.2024
 
קפריסין: קפיצה קטנה לאירופה

 

קפריסין: קפיצה קטנה לאירופה

מאת אירית שני

היא קטנה ורומנטית, אותנטית ושלווה, ידידותית להפליא ובעיקר - במרחק טיסה קצרה מנתב"ג. הרפובליקה של קפריסין, שמתוקף חברותה באיחוד האירופי היא הפינה הקרובה ביותר של אירופה לישראל, אידיאלית לחופשה קצרה. ניתן למצוא בה כל מה שיכול לעניין תיירים ונופשים - החל משמורות טבע, דרך אתרים ארכיאולוגים, מסלולי הליכה ורכיבה, סיורי ג'יפים, חופי ים, ערים מודרניות לצד כפרים, סיפורי מיתולוגיה יוונית, מוזיאונים, קניות, בילויים וכלה בשפע של אוכל נפלא.

רוב תושביה דוברי אנגלית, ואם תספרו כי הגעתם מישראל תמיד יימצא מי שיגיב בהתרגשות ויפצח בסיפור אישי כיצד מדינת ישראל הצילה את חייו של בן משפחה, בזכות הסכמי הרפואה בין שתי המדינות. המעוניינים והנצרכים ימצאו בה גם חתונות אזרחיות, תרומת ביציות, או הזדמנויות לעסקים ונדל"ן. בעידן של סף גירויים גבוה וקצב חיים מטורף נעים להוריד הילוך ולצבור חוויות במדינה קרובה, ללא אזהרת מסע, ששומרת על קצב חיים שפוי ונינוח.


פתרון לפוחדים מטיסות

07:00 והמטוס ממריא. מסכי האל-סי-די הדקים של מטוס האיירבוס 320 של סייפרוס איירווייס מדווחים על גובה ומהירות הטיסה. הדיילות ממהרות להגיש קרטון מיץ תפוזים טעים במיוחד, מבצע לא פשוט בהתחשב בעובדה שרק המראנו וכבר מתחילים להנמיך גובה. הן אוספות במיומנות את הקרטונים הריקים והנורות מודיעות שיש להדק את החגורות לנחיתה.

הנה מצאנו את קהל היעד הפוטנציאלי הראשון לקפריסין - החרדים מטיסות. בטיסה הקצרה מ-40 דקות לא תספיקו להבין שהמראתם וכבר תרגישו את הקרקע המוצקה תחת רגליכם.אגב, למי שמתכוון להשתמש בשרותי עגלת מזוודות בשדה התעופה, מומלץ להכין מבעוד מועד מטבע של 2 יורו לשחרורה. בדרכנו משדה התעופה של לרנקה, באוטובוס קטן, חדשני וממוזג, חלפנו על פני אתר מקודש למוסלמים, הלה סולטאן טקה, ועל פני אגם המלח המתמלא מים בחורף וחושף קרקעית לבנה מדי קיץ. האגם מושך אליו להקות פלמינגו, שקנאים ועוד מיני בעלי כנף.

אנחנו שמנו פעמינו הישר לארוחת בוקר מפנקת ועשירה במלון אמורגוס, החבוי בין סמטאותיו של איזור טיילת פיניקוס שבלרנקה. הקירבה לשדה התעופה מחד והמיקום המרכזי מאידך ממצבים את מלון אמורגוס הקטן הנקי והמטופח כמתאים במיוחד לאנשי עסקים ותיירים המגיעים לקפריסין ליום-יומיים בלבד.

 

מלכה בראש המגדל

כ-40 דקות נסיעה מלרנקה ואנחנו בניקוסיה, בירת קפריסין. מבט על מספק לנו מגדל התצפית אשר בקומה ה-11 של מגדל סכולאס (Shcolas Tower). המגדל משקיף על העיר בזווית רחבה הכוללת מבט על הגבול המפריד בין קפריסין היוונית לטורקית, ומערכת מיוחדת מציגה תמונות וקלטות שמע המספרות את סיפורה של העיר.
אנחנו, שהגענו ביום ערפילי במיוחד, מצאנו עניין גדול בהרבה, כשתכונה מוזרה הורגשה במגדל ולפתע נכנסה הוד מלכותה, סופיה מרגריטה ויקטוריה פדריקי גליקסבורג - מלכת ספרד בכבודה ובעצמה, בתו הבכורה של מלך יוון פאולוס הראשון ואחותו של קונסטנטין השני, המלך האחרון של יוון. גם היא, מוקפת פמליה ושומרי ראש, טיפסה לראש המגדל לחזות בנוף הנפלא הנשקף ממנו.
עכשיו אנחנו בטוחים שהגענו למקום הנכון - מה שטוב להוד מלכותה, בטוח טוב גם לנו.
מומלץ בחום סיור במוזיאון הארכיאולוגי של קפריסין, במרכז ניקוסיה, מוזיאון מרהיב המציג שלל מוצגים ארכיאולוגים מהמאה השמינית לפני הספירה ואילך: מטבעות, תכשיטים, כדים, פסלי ענק והרבה סמלים פאליים המייצגים, איך לא, פוריות
.
לאחר שספגנו קצת תרבות אפשר להתפנות לתחביב הישראלי הלאומי, השופינג. זאת עשינו בשדרת מאקאריוס הסמוכה למוזיאון, על שלל חנויות המותגים שבה
.
ארוחת צהריים אנחנו קיבלנו במלון רויאטיקו (ROYIATIKO) אשר במרכז ניקוסיה, מלון משפחתי קטן וחדש שנפתח לפני כחודש וחצי. סיור קצר בחדרים המעוצבים והריחניים הפיק מאיתנו קריאות התפעלות. המלון משרת בעיקר אנשי עסקים ופונה גם לישראליות המגיעות למרפאה בניקוסיה לצורך תרומת ביציות - עוד ענף משגשג שיש לאי להציע, במיוחד כעת כשהאופציה הרומנית נחסמה
.

פנינה בהרי הטרודוס


כ-70 דקות נסיעה מפרידות בינינו להרי הטרודוס. אנחנו חולפים על פני כפרים מזמינים, כנסיות ציוריות בינות הרים ויערות, טבע במלוא הדרו, עושר רב של צמחיה, עצי דובדבן בשיא פריחתם, עצי סקויה, אורן שחור ומיני ארזים. כל אלה מהווים גן עדן למגוון חיות הבר האופייניות לאי: שועלים, חזירי בר, שפני סלע ומופלונים - מין עז בר, או בת דודתה הקפריסאית של היעל
.
במורדותיו המזרחיים של רכס הטרודוס, באזור פיטסילה, שוכן הכפר אגרוס ובו מלון רודון (RODON). לא לחינם זכה המלון המדורג כשלושה כוכבים אך נותן תמורה הרבה יותר גדולה, בפרס איכות המוצר והשירות.

העלו בדמיונכם את התמונה הבאה: אתם מתיישבים במרפסת, מוקפים עצים בגוונים שונים ורחבת דשא מטופחת, נושמים אוויר הרים צח, ריחות פריחה עולים באפכם. למרגלותיכם פרוש הכפר אגרוס הציורי, פנינה יחודית של שקט ושלווה, בו אתם מתכוונים לטייל מחר ולרכוש ריבות תוצרת בית, לאחר שתסיירו ב"בית הוורדים" (house of roses) ותתרשמו ממבחר המוצרים שמקום בוורדים כמו יין, בשמים, נרות ומוצרי קוסמטיקה, כולם מופקים מגידול מקומי.
אתם מהרהרים בארוחת הערב העשירה אותה סיימתם זה עתה
, ומנהלים דיאלוג חשאי עם קיבתכם המורדת על שלא איפשרה לטעום עוד קצת מזה ומזה. מוזגים בעצלתיים כוסית זיבניה, מניפים באוויר בקריאת "ימאס" ומברכים על החופשה הנפלאה.

מלון רודון מציע 155 חדרים, סוויטה נשיאותית, סוויטת ירח דבש, 15 סוויטות משפחתיות וכן מספר חדרי נכים. מתקני המלון כוללים שתי בריכות, ספא, טיפולי מסאג', ג'קוזי, חדר כושר, מגרש משחקים, מגרשי טניס, כדורסל, כדורעף וכדור יד, חדרי וועידות והרצאות, חדר אוכל, לובי מזמין ובר משקאות.
המלון משמש בחורף תיירות סקי. במהלך חודש מאי תוכלו לחזות בפריחת הוורדים, ומי שמגיע בחג הפסחא יכול לצפות בחגיגות המסורתיות הנערכות בכפר.
אגב, המלון, כמו רוב העסקים בכפר הוא עסק קואופרטיבי בבעלות תושבי אגרוס. הקוראופרטיב הוקם ביוזמת הממשלה במאמץ לספק לתושבים מקומות עבודה בכפרם ולמנוע את נטישתם לעבר הערים. מאמץ שהצליח מעל ומעבר.

 

מבשלת פרטית בווילה


בלב עמק פיזורי, על ראש גבעה קטנה המשקיפה על נוף מרהיב
, במרחק 500 מטרים בלבד מהחוף הדרומי של קפריסין תוכלו לשכור וילה המתאימה למשפחה או קבוצה של עד שבעה נופשים.
בקומה העליונה שני חדרי אמבטיה ושירותים, שני חדרי שינה זוגיים ועוד חדר עם מיטות נפרדות. כל החדרים ממוזגים ומהחלונות ניבטים מכל עבר נופי כרמים ושדות
.
בקומה התחתונה סלון הנפתח לחצר ובה בריכה פרטית ומיטות שיזוף. ליד הסלון חדר שירותים ומטבח מזווד היטב בתנור, מיקרו-גל, מקרר, מכונת כביסה, פינת אוכל, כלי בישול והגשה. מי שמתעצל יכול לאכול במסעדות הסמוכות, מי שמעדיף הרפתקאות קולינריות בשיטת עשה זאת בעצמך יכול לקנות מצרכים בסופרמרקט המקומי או לשכור שרותי מבשלת שתיסע איתו לשוק המקומי לרכישת מוצרים, תבשל, תגיש, תפנה, תשטוף כלים ותיעלם, כשהיא משאירה את הנופשים לפרטיותם.

קבוצה גדולה במיוחד יכולה להזמין שתי וילות צמודות.
בעמק פיזורי חשבו גם על רווחת הנכים. ניתן לשכור וילה לפי אותו מפרט בסיסי המצויידת גם באיבזור מיוחד כמו מנוף המוריד את הנופש הרתוק לכיסא גלגלים הישר לתוך הבריכה, ומתקן המסייע להיכנס למיטה
. הווילה תוכל לתת מענה לשני נכים 100% בו זמנית, יחד עם המטפלים. בהזמנת הווילה אפשר לכלול מיניבוס ל-18 נוסעים, מתוכם ארבעה בכיסאות גלגלים, ולהרכיב טיולים וחוויות צלילה המותאמים לצרכים המיוחדים.


טיילת של 16 ק"מ

לאוהבי שמש וחופים מחכה העיר לימסול, הנושקת למפרץ אקרוטירי בחלקו הדרומי של האי. ניתן לצעוד ברגל לאורכה של הטיילת, ליהנות מרובעיה השונים, כולם לאורך רצועת החוף, וליהנות משדרה מטופחת, עצים גזומים, מזרקות, מתקני משחקים לילדים ונופים של חול וכחול.
מי שעבורו 16 הקילומטרים מהווים מכשול פיזי, יכול ליהנות משירותי האוטובוס הנוסע הלוך ושוב לאורכה של הטיילת
. בלימסול נמל ימי גדול, פארק רחב ידיים, מבצר עתיק ואתרים ארכיאולוגיים רבים. היא משופעת בפסטיבלים, אירועים ויקבים. עיר שהיא חגיגה.

מי שגילה את הסגולות הרומנטיות של העיר כבר לפני 919 שנה היה ריצ'רד לב ארי, מלך אנגליה, שנחת כאן בדרכו לארץ הקודש, במסע הצלב השלישי. בלימסול, מכל המקומות שעבר במסלולו, הוא נשא לאישה בטקס קצר בתנאי מסע מלחמה, את ארוסתו ברגאריה, בתו של מלך נווארה. מאז ועד היום מתמחה העיר והעיירות סביבה באירגון ואירוח טקסי נישואין לאזרחים זרים שמשלבים נופש עם חתונה. לאלפי הישראלים המנועים להתחתן בארצם בגלל המונופול של הממסד הדתי על תחום המעמד האישי, זהו שירות חיוני במיוחד.
לשוהים בלימסול מומלץ בחום מלון מדיטרניאן המפנק (ארבעה כוכבים
),
על חדריו הנוחים, המעוצבים והמזמינים. במלון שלוש בריכות בעומקים שונים המחוברות על ידי גשרים ורצועת חוף ים שמתהדרת בדגל כחול - אות בינלאומי המעיד על ניקיון חופים
.
במלון מדיטרניאן חנויות קטנות, חדר אוכל עיקרי ל-300 איש, מסעדת סושי, מסעדה איטלקית ובר משקאות. בקיץ ניתן לסעוד ליד הבריכה או בחוף הים וליהנות מתוכניות של ערבי עמים מתחלפים, כמו ערב יפני, ערב יווני, ערב גרמני הונגרי, רוסי ואיזה לא
.
אתם עוד פה
?

- - - - - -

* המחברת הייתה אורחת של חברת המרכז לקפריסין, בהנהלת דודי שרים, של סייפרוס איירווייס ושל לשכת התיירות הקפריסאית.