28.03.2024
 
טיול להודו - טיול לחיים

 

טיול להודו - טיול לחיים

 

מאת מוטי אפשטיין*

לחברה הישראלית יש יחס מיוחד להודו. ההתייחסות להודו רוויה ברגשות חזקים, מהערצה מוחלטת ועד תיעוב טוטאלי, מאהבה לכל מה שהוא הודי ועד פחד ורתיעה. הודו ותרבותה הפכו גם למורי דרך רוחניים לרבים ומוקד להזדהות וחיקוי, במיוחד לצעירים. אבל הדימוי הכללי של הודו בציבור ובתקשורת הוא שלילי למדי, לרוע המזל, דימוי שנובע ברובו מחוסר ידע ודעות קדומות מושרשות.

"הודו צפופה, מלוכלכת, מסוכנת, אסור לאכול כלום, יש סמים בכל מקום", כך אפשר לשמוע בהרבה הזדמנויות. נכון, בהודו יש מכל זה, אך אצלנו בישראל יש התעלמות מוחלטת מכל היתרונות שמציעה הודו, וחבל.

הודו היא תת יבשת ענקית ומגוונת, יש בה כ-30 מדינות וכ-1.2 מיליארד בני אדם. רוב תושביה הם בני דת ההינדו, אך יש מוסלמים, נוצרים, ג'אינים, סיקים, באהיים, זורואסטריזם, בודהיסטים ואף יהודים. בשנים האחרונות עוברת הודו פיתוח מואץ, צמיחה מטאורית, עלייה ברמת החיים, כבישים מהירים נסללים, קריות תעשיה מתוחכמת והייטק מוקמות בכל מקום. אבל למרות זאת שומרת הודו על אופיה המסורתי האותנטי. אין בועטים בישן למען החדש.

המגוון הנופי הוא עצום. בצפון, פסגות ההימלאיה, נופי השלג והיערות ירוקי העד, במרכז עמקי הנהרות הגדולים, גנגס וימונה, ערש הציביליזציה ההודית, מדבריות רג'אסטאן על ארמונותיהם והבזארים הססגוניים ומרחבי רמת הדקאן. בדרום, מדינת טאמיל נאדו על מקדשי הענק המרהיבים ומדינת קראלה הירוקה שופעת המים על מטעי התה והתבלינים, הגומי והקוקוס.

הודו היא גם חופי הים הציוריים בקראלה, גואה, איי לאקשדיפ, אנדמן וניקובר. הודו זה גם איזורי השבטים בצפון מזרח על גבול סין ובורמה. המגוון התרבותי הוא עצום. סגנונות ארכיטקטונים שונים, גיוון קולינארי עצום, שפות דיבור, חזות האנשים, סגנון לבוש, עבודות יד ואמנות. כל איזור והיחוד שלו.

למרות הסטיגמה יש בהודו שירותי תיירות ברמה גבוהה ביותר וכאלה המתאימים לכל כיס ולכל רמה. מארמונות מפוארים שהפכו למלונות, תוך הקפדה יתרה על סגנון, נוחיות ושילוב מוטיבים מסורתיים, אתרי נופש יפהפיים באיזורי נוף מדהימים הבנויים לפי עקרונות אקולוגיים ירוקים, מלונות המתמחים או משלבים טיפולים ופעילויות לפי עקרונות היוגה ורפואת האיורוודה (רפואה מסורתית הודית) ועד גסטהאוסים זולים וטובים לתרמילאים. ההודים הם אנשים חמים, לבביים, מכניסי אורחים ורובם דוברים אנגלית. רמת הפשיעה נמוכה ויש תחושת ביטחון בכל מקום.

בהודו אפשר לטייל כמעט בכל עונות השנה. באביב ובקיץ עולים אל מרומי ההימלאיה למחוזות לדאק והימשל פרדש. בחורף הדגש הוא על מרכז הודו, רג'אסטאן ודרום הודו.

ביקור בהודו עובד על כל החושים, החוויות חזקות, גם במימד הרגשי. הודו עוטפת אותך, מטלטלת אותך, אינה משאירה אותך אדיש. אכן טיול חיים.

 

_____________________________________

*המחבר הוא מדריך בחברת בנצי ברזיל & גלובל