16.04.2024
 
סרי לנקה: בין קניונים למקדשים

 

סרי לנקה: בין קניונים למקדשים

מאת שלמה כרמל

האי סרי לנקה (לשעבר ציילון) נחשב לאחד המקומות האקזוטיים ביותר בעולם, ולאורך ההיסטוריה הוא משך אליו חוקרי ארצות רבים שגמרו את ההלל על הפנינה הקטנה השוכנת במזרח הרחוק.

בדומה למרבית שכנותיה במזרח, גם אדמתה של סרי לנקה התברכה בגידולים רבים, מיוחדים ואנינים שהופכים את חווית הטיול בה לאקזוטית במיוחד ובעיקר לטעימה וריחנית. בראש ובראשונה ידועה סרי לנקה כספקית התה הטובה בעולם. למבקר בה צפויה חוויה מיוחדת של טיול בתוך שדות עצומים של תה ולתיירים הסקרנים אף כדאי לבקר במפעל לאריזת התה הגדול שבאי. בנוסף, היא גם ידועה מאז ימי קדם, בתבליניה, אבניה היקרות והשנהב. ישנם חוקרים הטוענים כי היא תרשיש הקדומה, איתה סחר שלמה המלך.


בסרי לנקה אתרים רבים ומיוחדים אבל המיוחד והמרגש ביותר מבין כולם הוא בית יתומים לפילים הממשלתי הפועל סמוך לבירה קולמבו. בבית הזה חוסים פילים, קשישים ותשושים לצד צעירים יתומים, כולם זוכים לקבל יחס חם, אוכל טעים ובעיקר טיפול מסור. אחת האטרקציות המרגשות שזוכים המבקרים במקום היא ליווי הפילים לרחצה היומית בנהר והאכלתם ישירות לפה בפינת החי.

מי שחושש שישתעמם מהאכלת פילים, כדאי לו לבקר במערות דמבולה המרהיבות בהן מוצבים פסלי בודהה מהמאות ה-15-18 לספירה. דמבולה הוא מקדש מערות גדול השוכן בלב הג'ונגל, בתוך סלע תלול ומעל כפר קטן הנושא את אותו השם. בעבר היו המערות מפלט לבית המלאכה של גנרל ידוע שנאלץ להימלט לאי אחרי מפלה במלחמה. כשחזר אל ארמונותיו הפך את מערות דמבולה למקדש גדול. במשך הדורות התווספו למערות הגדולות, פסל ענק של בודהה שוכב וכ-150 פסלים נוספים של בודהה בגדלים שונים. את המערות מעטרים ציורי קיר צבעוניים המתארים את תולדות חיי בודהה ועוד.  

 

כדאי לדעת שגם לסרי לנקה יש מצדה משלה, זוהי מצודת "סלע סיגיריה" שהיא מצודת סלע יפהפייה הנמצאת בלב הג'ונגל ונחשבת לאחת האטרקציות של סרי לנקה. הגישה למבצר תלולה וקשה. הוא הוקם בעקבות טלנובלה מקומית שהיו בה רציחות, נקמות ומלחמות בתוך משפחת המלוכה של המאה החמישית. המצודה המתנוססת על מצוק, בגובה 200 מטרים, היתה בעבר מנזר למתבודדים וגם ארמון קיץ מלכותי, מוקף גנים ומזרקות. בדרך אל מעלה הצוק חצובות בסלע גומחות ובהן ציורי קיר של "העלמות השמימיות" - ציורי קיר מן המאה החמישית המתארים נשים יפהפיות. אלו הציורים החילוניים העתיקים היחידים שנותרו בסרי לנקה.

 

פחונים ועניבות

לסרי לנקה יש שתי בירות - קולומבו ופולונארואה. קולומבו בולטת בזכות ההבדל העצום בין המערב המתקדם לבין עוני רב ההולם מדינת "עולם שלישי". היא מדגישה במיוחד כיצד סרי לנקה היא מחד גיסא מדינת עולם שלישי, ומאידך גיסא עיר בירה תעשייתית, הכוללת גורדי שחקים ומרכזי מסחר מערביים. בשולי העיר גרים אנשים בפחונים, בעוני מרוד ובמרכז העיר שוררת אווירה תוססת ושוקקת חיים, שבה אפשר לפגוש ברחובות "אנשים מעונבים", מודרניים ומערביים לכל דבר.

בפולונארואה שוכן הארמון המלכותי, שבו אפשר להתפעל מבריכת הרחצה העצומה ומיצירותיו האדריכליות של המלך פרקרמבאו הגדול. סמוך לארמון ממוקם "בגאל- ויהרה", שם נחצבה בסלע קבוצה של פסלי בודהא מרשימים הנחשבים לשיא האומנות הסינהלית.  

בסרי לנקה לא מעט מקדשים, ארמונות ומבנים עתיקים. מקדש האבן Dambulla שבקאנדי הוא הבולט והמרתק שמביניהם. המקדש נבנה במאה הראשונה לפני הספירה והוא בנוי בקומפלקס של חמש מערות, שבו ציורים המעטרים את הקירות. אפילו התקרה מכילה יותר מ-150 דימויים של בודהה, כשגדול מבניהם משתרע על 14 מטר.

אחרי הביקור במקדש, אפשר להתאוורר במסע קניות בבזארים המקומיים המוכרים בגדים בייצור מקומי, שכולל חיקויים של מותגים מערביים זולים ואפילו איכותיים, לצד ביקור במוזיאון אבני חן ואפילו לימוד אומנות ליטוש יהלומים מגמולוג מקומי.

חובבי הטבע ימצאו בסרי לנקה מגוון רחב של גנים מרשימים. בעיר פרדניה פורחים עשרות גנים בוטניים יפיפיים בהם צומחים מגוון רחב של עצים, צמחים ופרחים. בעיר שוכן גם "מקדש השן" - מקדש בו מוחזקת תחת משמר כבד, אחת משיניו של בודהא. השן נחשבת לבעלת סגולות מיוחדות ולנכס לאומי עליה שומרים מאבטחים חסונים ומצלמות במעגל סגור.

"מישורי הורטון" הם הזדמנות להשתכשך בפלגי מים טבעיים ותכולים, בין מרחבי עשב מוריקים שמנוקדים בעצים עבותים. מהנקודה הגבוהה ביותר במקום מתפרס נוף מרהיב המשתרע למרגלות ההרים ונחשב לנוף היפה ביותר בסרי לנקה. משם אפשר לצפות בבעלי חיים אנדמיים החיים באזור כגון קופיף הלוריס והקוף הסגול. זוגות מאוהבים רבים בוחרים לבלות שעות ארוכות במקום והמסורת מקומית ידועה היא, שבליל "הפרום" - סיום התיכון מגיעים זוגות מקומיים רבים למקום ונותנים את הגרסה שלהם למסורת אובדן הבתולין האמריקאית.

אחד הדברים היפים בסרי לנקה היא העובדה שהמדינה משלבת בין טבע אצילי, מוזיאונים, ג'ונגלים פראיים ואפילו ספארי ג'יפים ממש כמו באפריקה. השילוב בין המערביות המתקדמת במדינה שפוסעת בצעדי ענק לקראת מודרניזציה מלאה, כולל קניונים עמוסים בכל טוב, מלונות חדישים ומפוארים ומסעדות מעולות, לצד השמירה על המסורת הקדומה ומגוון אזורי הטבע הפראיים שמוגנים בצורה מעוררת השראה על ידי הממשלה, גורמת למטיילים להרגיש שהם נמצאים באמצע חוויה מבלבלת ומטלטלת אבל תמיד מרגשת. 

דווקא בעת בה גילה העולם את סרי לנקה, שורר במדינה מצב פוליטי עדין כתוצאה ממתיחות בין פלגים יריבים. למרות זאת, אין הפרעה לתנועת התיירים והתושבים המקומיים מקבלים את התיירים בסבר פנים יפות ואדיבות. 

 

- - - - - - - -

(*) המחבר הוא מנכ"ל סיטונאית התיירות "עולם אחר"