24.04.2024
 
תיירות חורף בשווייץ – לא לגולשים בלבד

תיירות חורף בשווייץ - לא לגולשים בלבד

מאת נעמי להמן

השווייצים מתפרעים? מתחפשים? רועשים ורועמים? נשמע הזוי לאוזנינו הישראליות. אבל כן. יש ימים ואירועים הנותנים גושפנקה להוציא אנרגיה פחות ניטראלית.

בחודש נובמבר היה זה שוק הבצל המסורתי בברן שהיווה סיבה למסיבה, ובסוף דצמבר יהיו אלה חגיגות השנה החדשה. אסור להחמיץ את אירועי חודשי החורף ובפרט את  הקרנבל המפתיע והמדהים בלוצרן בחודש פברואר ואת אחיו המוכר יותר, הקרנבל של באזל. שווייץ של חורף היא שווייץ של חגיגות חוץ (נא להתלבש בהתאם), עם כוס יין תבלינים חם, הגליוויין, ולידו עוגת גבינה חמה, מרק בצל, ואיך לא - פונדו על כל גווניו.

יצאנו לבדוק מה באמת ניתן לעשות בחורף הקרוב שעוד לא עשינו, כאשר סקי זה ממש לא הקטע שלנו, כמו שהוא לא הקטע של רובינו.

 

ברן, סוף שבוע של קניות

ברן, בירת שווייץ, היא הבאזז הכי פרוע שניתן להציע לתייר הישראלי בחורף. שישה ק"מ של רחובות מקורים בקשתות, משוש לב לכל חובב(ת) שופינג -  גם מרכז הקניות החדש "וסטסייד", המתאים לכל משפחה, כולל חנויות, מרחצאות, מגלשות מים, מקדונלד עם התייחסות יוצאת דופן לצרכי מבוגרים וילדים, מסעדות בכל סגנון ורמה. וכל זה כאמור מקורה.

לחובבי המוזיאונים מומלץ לבקר במוזיאון ההיסטורי הנקרא גם מוזיאון איינשטיין. הביקור בו מאלף בעיקר בגלל האפשרות להשתמש בהסבר עברי באוזניות.

בין מוזיאוני האומנות הרבים יש לציין את מוזיאון פאול קליי, ולו רק בגלל מבנהו הארכיטקטוני החדשני של אחד מחשובי הארכיטקטים בני זמננו, רנצו פיאנו. ראוי לשים לב: המוזיאונים בשווייץ פתוחים בכל יום פרט לימי שני. 

בכל שבת הופכת ברן כולה לשוק אחד גדול ובנוסף העיר משמשת נקודת מוצא נוחה לגיחות עד למרומי האלפים.

 

כרטיס אחד לכל הנסיעות

כאשר גשום, מושלג, הכביש מכוסה בשכבות קרח והראות לקויה, הנהיגה ברכב לא תמיד מתאימה לכישורי הנהג הישראלי. בכל עונות השנה בכלל, ובחודשי החורף בפרט, הנסיעה ברכבת השווייצית מהווה פיתרון אידיאלי, יעיל, חסכוני ומשתלם.

לפעמים זו נסיעה בודדת, ואז רוכשים כרטיס שהוא לא זול. אבל למי שמתכוון לראות, לחוות ולנצל את שהותו בשווייץ מומלץ לרכוש את כרטיס התחבורה סוויס-פאס (SWISSPASS)  לארבעה, שמונה, 15 ימים או אף יותר.  כרטיס זה מאפשר לנוע בכל הערים בתחבורה ציבורית, ברכבות פנורמיות ואוטובוסים לכל יעד, לשוט על פני האגמים, להיכנס חינם ליותר מ-400 מוזיאונים, לשלם רק 50% מהמחיר ברכבלים וברכבות ההרים. ואם גם יש לכם ילדים עד גיל 16 - הם יצטרפו לכל זה בחינם.

 

מרטיני, מכוניות עתיקות וכלבי סן ברנרד

לא, זה לא מרטיני אדום או לבן לשתיה, אלא שמה של עיירה פחות מוכרת הנמצאת בקנטון ואליס. הקנטון משתרע משני צידיו של נהר הרון, החוצה ממזרח למערב את רכסי האלפים המזדקרים מצפונו ומדרומו.

לפני 1,700 שנה, זמן רב אחרי שחניבעל עבר כאן, חצו הרומאים איזור זה בדרכם לקנטרברי שבאנגליה, ולכן בנו במרטיני בין היתר תיאטרון רומי בן 5,000 מקומות ישיבה. הרבה שכיות חמדה רומיות שנמצאו בחפירות כאן מוצגות לקהל הרחב במוזיאון רבגוני על שם גי'אנדה. מוצגות פה גם תערוכות אמנות מתחלפות בקנה מידה בינלאומי, יש כאן גן פסלים בוטני מרהיב, מוזיאון עם מודלים שנבנו על פי שרטוטי המצאותיו של ליאונרדו דה וינצ'י ואוסף ענק של מכוניות עתיקות מן המופלאות שבעולם.

במרחק חמש דקות הליכה נמצא מוזיאון חמוד המוקדש רובו לכלבי סן ברנרד המפורסמים ששמשו בעבר להצלת אנשים שתעו במפולות  השלגים. ניתן לראות, לצלם, ללטף את הכלבים ולהתמוגג מאוסף המוזיאון הכולל את כל הקשור בכלבים אלה.

 

סן-מוריס, אב המנזר מדריך את התיירים

במרחק שמונה דקות נסיעה ברכבת ממרטיני (הרכבות השווייציות מדייקות, כמו השעונים השווייציים), נמצאת העיירה סן-מוריס ( לא לבלבל עם עיירת הסקי המפורסמת סנט מוריץ) ובה כנסיה ענקית, מנזר, חפירות אדירות מהמאה ה-3 לספירה ואוצר כנסייתי בלום השמור בכספת תת קרקעית.

מכלול זה שייך למסדר האוגוסטיני, שבנה כאן את המנזר כדי להנציח את הקדוש המעונה מוריס, שנרצח כאן על מזבח אמונותו.  שרידי עצמותיו מוצגים בגלוסקמאות כסף מפוארות במרתפי הכנסיה.

אחת לשנה, בחודש ספטמבר,  מוציאים אנשי המנזר את האוצרות ומובילים אותם בתהלוכה דתית. אבל בשאר ימות השנה שווה לבקר במקום עם המדריך המקומי. לפעמים המדריך אב המנזר בכבודו ובעצמו, המונסניור יוסף רודואי (JOSEPH RODUIT).

 

לויקרבאד, ספא לכל המשפחה

ואם עד כה עסקנו בשעשועי רוח ונפש של יום סגריר, אסור לשכוח לנו לשכוח את תענוגות הגוף.

מהעיירה לויק אשר בעמק הרון עולה האוטובוס בכביש פתלתל למרומי הצוקים האימתניים עד לעיירת החלומות בהוד קדומים בשם לויקרבאד. על מקומות כמו אלה נאמר: סוף העולם שמאלה.

לחובבי הסקי מציעה לויקרבאד 50 ק"מ מסלולי גלישה בהר הסמוך טורנט, מצידה השני של העיירה, במרומי הר גמי, משתרעת רמה שבה חלחלו מי האגם וזה הפך ל"בור" שלג משוטח ודחוס המתאים לסקי מישור (קרוס קאנטרי), למזחלות שלג ולמטיילים בסנדלי שלג (מעין רקטות טניס המורכבות על הנעליים).

בעיירה עצמה פועלים מרחצאות הספא גדולים ביותר באלפים. העדכניים והמפוארים ביותר שייכים לרשת לינדנר (שמפעילה במקום גם מספר מלונות) והעממיים יותר שייכים לעיירה ונקראים "בורגרבאד". המרחצאות העממיים מתאימים גם למשפחות עם ילדים, בזכות המתקנים המיוחדים עבורם. המחירים בכל האתרים שווים לכל נפש - כ-80 שקלים לארבע שעות.

לויקרבאד מציעה שבילי הליכה קסומים בקניונים המדהימים בהרים שסביבה, נוף קדומים, בריכות מים מהבילים לאור ירח וכוכבים, אוכל מעולה, דירות נופש עם בישול עצמי או מלונות ומסעדות. כל אלה הפכו את העיירה לאחד מאתרי הנופש המבוקשים בשווייץ בכל עונות השנה.

 

אתרי האינטרנט המתייחסים לכתבה זאת:

1. www.myswitzerland.com

אתר הבית של לשכת התיירות השווייצרית

2www.gotravel.co.il

כתבות מפורטות בעברית לסיור זה: אירופה - שווייץ

3. www.berninfo.com

אתר מידע תיירותי על ברן

4. www.zpk.rg

האתר של מרכז פול קליי בברן

5. www.bhm.ch

המוזיאון ההיסטורי בברן (מוזיאון איינשטין)

6. www.westside.ch

מרכז הקניות וסטסייד בברן

7. www.rail.ch

אתר הרכבת השווייצית

8. www.martigny.com

אודות עיירה מרטיני

9. www.saint-maurice.ch

אודות העיירה סנט מוריס

10. www.leukerbad.ch

אודות העיירה לויקרבאד 

______________________________________________

המחברת היא מנהלת לשכת התיירות של שווייץ בישראל