29.03.2024
 
ברזיל למתקדמים

 

 

ברזיל למתקדמים

מאת אסנת מורג

דרום אמריקה היא היבשת האולטימטיבית לטיול ותיור. יבשת מגוונת זו מציע למטייל בכל גיל מגוון אפשרויות עצום לחוות אותה על פניה השונים: מארג עשיר, מרתק ומיוחד במינו של צבעים, אוכלוסיות, תרבויות, נופים, בעלי חיים, צמחים, מוסיקה ומאכלים.

קווי הרוחב החוצים את היבשת תורמים לעושרה האקלימי ולעושרו של עולם החי והצומח: מאקלים טרופי בצפון ועד ארקטי בדרום. הוסיפו לאקלים מגוון זה את שרשרת הרי האנדים, המיתמרת לגבהים של 4 ק"מ ויותר, החל בצפון מערב היבשת, באקואדור, ועד ארגנטינה וצ'ילה שבדרום - והרי לכם מתכון מובטח למגוון המרתק.

כל מדינה ביבשת היא עולם שלם בפני עצמו, שונה ומרתקת בדרכה. מי שמגיע לדרום אמריקה לראשונה משתדל לראות כמה שיותר ולבחור מסלול עשיר הכולל מספר מדינות. למי שעבר כבר את המסלול הבסיסי מומלץ לבחור ארץ אחת ולעבור אותה לרוחבה, לעומקה ובפינות הנסתרות שלה, שבדרך כלל אין די זמן להגיע אליהן בסיורים חוצי היבשת.

 

שני נהרות באפיק אחד 

הפעם נתרכז בברזיל, המדינה הגדולה ביותר ביבשת, ונפנה את הזרקור לכמה פינות מרתקות במיוחד.

בצפון ברזיל זורם האדיר בנהרות תבל, האמאזונס, שאורכו כ-6,800 ק"מ ובו זורמים חמישית מהמים של כל נהרות העולם. האמאזונס מתחיל את דרכו במדרונות המזרחיים של הרי האנדים שבפרו, ניזון ממימי השלגים, עובר בסמוך לקו המשווה לרוחב צפונה של ברזיל ונשפך לאוקיינוס האטלנטי.

רוחבו של נהר אדיר זה, המגיע בנקודות מסויימות ל-150 ק"מ (!) ואפיקו העמוק מאפשרים לאוניות גדולות לשיט בו לתוך היבשת למרחק של 3,500 ק"מ מחוף האוקינוס.

אחד הנהרות הגדולים המתנקזים לאמאזונס הוא ריו נגרו ("הנהר השחור"), שראשיתו בקולומביה ואורכו 2,255 ק"מ. שמו נגזר מצבע המים המושפע מהמינרלים הרבים, אולם מימיו צלולים ונקיים. בהגיעו אל האמאזונס, שצבעו חום צהבהב, זורמים שני הנהרות במקביל לאורך לא מעט קילומטרים באותו האפיק, מים שחורים ליד מים צהבהבים, עד שני הזרמים מתמזגים ליד העיר מנאוס שבברזיל ומתאחדים לנהר אדיר אחד. תופעת טבע ייחודית ומדהימה זו, זרימתם המקבילה של שני הנהרות בעלי גווני מים שונים, נקראת "מפגש הנהרות" ומושכת אליה תיירים רבים המגיעים בשיט לחזות בכוחות הטבע במלוא עוצמתם.

בשיט לאורך ריו נגרו אפשר לראות מחזה מרהיב נוסף: איים קטנים עם חולות לבנים מוקפים במימיו השחורים של הנהר.

שטחו של אגן האמאזונס, הכולל את יובליו הגדולים והרבים של הנהר, קרוב לגודל שטחה של ארה"ב ללא אלסקה, ומכוסה ביער טרופי חם ולח שהוא היער הגדול בעולם. אגן האמזונאס משתרע על פני שליש משטחה של אמריקה הדרומית ומתפרש במדינות רבות נוספות, בהן אקואדור, בוליביה, קולומביה, ונצואלה ועוד.

בעבר חיה באזור אוכלוסיה גדולה של אינדיאנים שעיקר פרנסתה היה דיג וכריית אוצרות טבע מקומיים. המתיישבים הברזילאים "הלבנים", שהגיעו לאזור, הקימו מספר ערים לאורך האמאזונס שהמפורסמת ביניהם היא מנאוס, הנמצאת על גדת הריו נגרו, סמוך למפגש הנהרות.

רבות האגדות וסיפורי המסע סביב אזור מרתק זה ורבים יותר הם המחקרים שנערכו ונערכים בבית גידול אדיר ומגוון זה המכיל בתוכו מינים רבים מספור של צמחים ובעלי חיים המאכלסים את היער הצפוף והפורה ואת מימי הנהר. דגי הפירנאה הטורפים ונחש האנקונדה הענק, מיני ציפורים מרהיבות, פרפרים יפהפיים, סחלבים ושרכים למכביר, עצים ששורשיהם מעמיקים לאדמה או תלויים באוויר, מיני קופים המדלגים בין ענפיהם העבותים ועוד ועוד.

בהגיענו לאזור זה, מעל לכל, עלינו להתכונן לחום וללחות הכבדים השוררים במקום, אולם מעל לכל - ליתושים. אלה מאכלסים כל חלקה טובה יותר או פחות ונצמדים לכל עובר אורח בדבקות ראויה לציון. נוכל להתלונן עליהם ככל שנרצה, אבל תמיד כדאי לזכור שהם נמצאים בביתם ואילו אנחנו רק אורחים לרגע. לכן, מלבד החיסונים המומלצים למטיילים באזור, יש להצטייד בכל חומר המסייע בהגנה מפני עקיצותיהם הטורדניות.

ההרפתקנים מוזמנים לחוות את אגן האמאזונס בטיולי עומק, בטרקים ובשהייה ארוכה. אחרים, המוגבלים בזמן אולם בכל זאת רוצים לטעום טעמו של פלא זה, יוכלו ליהנות מהחוויה בשלוש דרכים עיקריות.

האחת: שהייה במלון באחת הערים הקרובות לג'ונגל (בברזיל זו מנאוס) ויציאה לסיורים חד יומיים לג'ונגל.

השנייה: שהייה באחד הלודג'ים הרבים במעבה הג'ונגל, המציעים אירוח ברמות - החל מלודג'ים בסיסיים ביותר ועד למפוארים ומפנקים במיוחד. כל הלודג'ים הם על בסיס פנסיון מלא, אולם בבסיסיים שבהם אין חשמל. כלומר: ללא מזגן וללא תאורה. במפוארים ביותר האירוח הוא ברמות של חמישה כוכבים דה-לוקס לכל דבר.

במהלך השהייה בלודג' יוצאים האורחים לסיורים רגליים בג'ונגל ולשיט במימי הנהר בספינות או בסירות, בהדרכת מדריכים מקומיים דוברי אנגלית.

לודג'ים במעבה הג'ונגל הפכו פופולאריים מאוד בשנים האחרונות וניתן למצוא אותם בברזיל, בפרו, באקואדור, בבוליביה ועוד.

הדרך השלישית לטייל באמאזונס היא שיט בספינה בנהר בתוך הג'ונגל. גם בתחום השיט קיימות דרגות אירוח שונות. ניתן לבחור בשיט קצר של שלושה או ארבעה לילות או בשיט ארוך יותר, לאורכו של הנהר בין ברזיל לפרו.

 

"תבשיל" של עשרת אלפי שנים

ברזיל המפתיעה והמאתגרת מציעה לתייר הרפתקאות נוספות מיוחדות במינן.      אחת מהן היא בצפון מזרח המדינה, באזור הנקרא לנסויס דה מרניינסס (lencois Maranhenses) -  אזור של דיונות חול ענקיות מרהיבות בצורתן, המשובצות בלגונות כחולות ונהרות החוצים אותן, שילוב היוצר את אחת התופעות הגיאולוגיות המדהימות והמרשימות ביותר.

מהו הסוד למתכון הגיאולוגי היוצר תופעת טבע מרהיבה זו?  ובכן, קחו שני נהרות המפלסים דרכם דרך החולות בואכה האוקיינוס האטלנטי, הוסיפו זרמים ימיים איתניים הסוחפים חולות ליבשת, רוח חזקה המרימה ענני חול לבן ומעיפה אותם אל יער המצוי בקרבת החוף, השאירו כל זאת "להתבשל" היטב במשך 10,000 שנה - ותקבלו את התוצאה: דיונות של 40 מטר גובה המשובצות בלגונות של מים מתוקים בצבעי כחול ירוק שדרכן עדיין זורמים שני הנהרות.

הטבע המופלא במקום מזמן לתייר חוויות יחודיות למכביר: החל משיט בסירות מירוץ (Flying Speed boat) המעופפות על פני המים וחוצות את הדיונות, טיולי ג'יפים, טיולים רגליים ללגונות ועוד ועוד. הלינה היא בדרך כלל בעיר בהרינייס (Barrerinhas) - שער הכניסה לשמורת טבע גיאולוגית זו, שבה מרוכזים כל בתי המלון, החל בפוסדות ועד מלונות יוקרה. המגיעים לאזור זה יזכו לבקר גם בסאו לואיס, בירת מדינת מאראניהו, ובירת מוסיקת הראגיי הברזילאי. עיר מגוונת ומעורבת בהשפעות תרבותיות ואתניות רבות, שמרכזה ההיסטורי והיפהפה הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית.                 

סאו לואיס נחלקת לשניים על ידי הנהר אניל (Anil), שמצפון לו שוכנים חופי הרחצה היפים ומדרום לו המרכז ההיסטורי.  זוהי עיר שבה חיי לילה ערניים ושוקקים, ובבארים שבמרכז ההיסטורי תוכלו ליהנות ממוסיקת רגאיי המבוצעת על ידי אומנים מקומיים. גם בעיר זו, כמו ברבות מערי ברזיל, שעטנז מקסים של שחורים, אינדיאנים, לבנים, נצרות ופאגאניות.

 

יגוארים, תנינים וגם קאובויס

והנה עוד פינה מיוחדת שמסלולי התיור השגרתיים פוסחים עליה. הפנטאנל.

בדרום מערב ברזיל, במחוזות מאטו גרוסו ומאטו גרוסו דו סול, סמוך לגבול עם בוליביה ופרגוואי, נמצא הפנטאנל, אזור ביצות בירוק וכחול מיוחד ביופיו.

הפנטאנל מתחרה באגן האמאזונס מבחינת המערכת האקולוגית  העשירה והמגוונת. באזור זה חיים קרוב ל-700 מיני ציפורים, מהן תוכים ותוקנים בשלל צבעים ועופות מים לרוב, מגוון רב של דגים, זוחלים ויונקים וניתן לפגוש כאן החל מיגוארים דרך תנינים, לוטרות, צבאים, ארמדילים, איגואנות ועוד בעלי חיים הנהנים מבית גידול זה הזרוע עצים בעלי גזעים מפותלים, צמחי מים וכאלה שגדלים על גדות הנחלים והביצות. חוות בקר רבות פזורות באזור, ואת עדרי הבקר המלווים בקאובויס המקומיים ניתן לפגוש בכרי המרעה ולצידי הדרכים.

התקופה המומלצת לבקר בפנטנאל הינה בין מאי לנובמבר, ואז ניתן ליהנות מהסיורים הרבים במקום: סיורי הליכה, שיט, רכיבה על סוסים.

אחת האטרקציות היפות באזור היא העיירה בוניטו ("היפה"), השוכנת באזור מדהים, שופע מפלים, מערות נטיפים, מי טורקיז ונהרות צלולים, אתרי צלילה, יערות ועולם חי עשיר ומגוון.

--------------------------------------------------------------------------

* המחברת היא מנהלת מחלקת טיולים מאורגנים וקבוצות בחברת בנצי ברזיל אנד גלובל.