25.04.2024
 
קפריסין עכשיו

 

קפריסין עכשיו

 

מאת עדנה קובי

הג'נטלמן המעונב עטה על פניו ארשת חגיגית, חייך חיוך רחב לעבר שני הצעירים שניצבו מולו והודיע: הריני מכריז עליכם בזאת בעל ואשה. מערכת השמע ניגנה ברקע, איך לא, את מארש החתונה, וקומץ הצופים במחזה מחאו כפיים. בכך הסתיים טקס הנישואין של אנה ויוסי, שני צעירים ישראלים שבחרו למסד את הזוגיות שלהם בטקס אזרחי. הם הגיעו לכאן לבדם, ללא בני משפחה, יבלו עוד יומיים במלון סמוך - ויחזרו הביתה כזוג נשוי. בבית, בפתח תקווה, הם מתכננים רק מסיבה צנועה לחברים. "זו לא רק הדרך האלגנטית ביותר להתחתן, אלא גם הזולה ביותר," אמרה אנה.

הג'נטלמן שערך את הטקס נושא בתואר "קצין הנישואין של עיריית לרנקה". הוא מספר שהמדובר במשרה מלאה: מדי יום הוא משיא כמה זוגות, לפעמים אפילו עשרה. לא רק קפריסאים. מכל רחבי אירופה באים להתחתן אצלו, קודם כל אנגלים, גם גרמנים, איטלקים, צרפתים. מדי שבוע הוא משרת גם כמה שכנים מדרום מזרח - מישראל. רובם משלבים את החתונה בכמה ימי נופש באי הים תיכוני היפה. מכאן אפשר לנסוע למלון בעיר אחרת לאורך החוף הארוך של קפריסין, או להרי הטרודוס עטורי השלג, כדי לנוח מהמאמץ. אפשר גם לצאת מהאולם ולצעוד רגלי, כמה דקות, לאחד המלונות הקרובים בלרנקה.   

עיריית לרנקה, כמו עיריות אחרות  בקפריסין, גילתה את הפוטנציאל התיירותי והכלכלי בשירות זה. לכן פתחה באחרונה אולם נישואין מיוחד, מהודר, שבו נערכים טקסים אלה. באולם 20 כיסאות למלווים ולבני משפחה. מחוץ לאולם חדר המתנה מרווח שבו יושבים הזוגות הבאים בתור. מי שרוצה - מוזמן להיכנס ולצפות בטקס של הזוג שלפניו.

 

מעצמת תיירות

לא רק שקפריסין יותר קרובה מאילת, אם מודדים את זמן הטיסה - היא גם הפינה הכי קרובה של אירופה. זאת רואים מייד כשיוצאים לטיילת המקסימה של לרנקה. המוני אנגלים, גרמנים ורוסים יושבים בבתי הקפה ומתענגים על בירה צוננת, תמורתה הם משלמים באירו. והתחבורה? כן, צריך להתרגל. המכוניות נוסעות בצד שמאל, ממש כאילו עוד לא גירשו מכאן את הבריטים.

סיור לימודי ראוי לשמו לא יכול להתקיים בלי מה שנהוג לכנות "ביקורת מלונות". ביום הראשון, בלרנקה,  ראינו חמישה כאלה, בכל הרמות. הקפריסאים לא סתם מכניסי אורחים. כדי לשמור על מעמדם כמעצמת תיירות, הממשלה מפעילה אמצעי פיקוח הדוקים במיוחד לשמירה על הסטנדרטים במלונות, בבתי הקפה והמסעדות, במוניות. הדבר ניכר בכל מלון ובכל חנות. השירות אדיב וענייני, אסור לחפף.

בקושי חצי שעת נסיעה מפרידות בין לרנקה לאיה נאפה. אבל  זהו עולם אחר. העיר כולה חיה סביב התיירות: עם חופי רחצה וחופים חוליים ומבחר גדול של פעילויות ספורט ימי. אבל העיקר באיה נאפה הוא הבילויים וחיי הלילה, הברים ומועדוני הדיסקו התוססים, שהפכו אותה לאחד היעדים המבוקשים בקרב הקלאברים והנופשים הצעירים מאירופה. מי שמגיע לאיה נאפה יכול ליהנות בבוקר מטבילה מרגיעה בים, לצאת בצהריים לסיור בין הכפרים הציוריים בסביבה, בערב לבלות בהופעה של מיטב הדי-ג'ייס של אירופה ולסיים את הלילה, עד אור ראשון, בריקוד או על הבר. ולמחרת - חוזר חלילה.

 

מהג'קוזי לאתר הסקי

לא רק לרנקה מציעה שירותי נישואין אזרחיים. גם לימסול, עיר הנמל העיקרית של קפריסין והעיר השניה בגודלה באי. אנשי לימסול גאים לדווח שבעניין הזה יש להם מסורת ארוכה וגאים לספר שכאן, במצודת העיר, התחתן אצלם פעם תייר אנגלי בשם ריצ'ארד לב ארי, שהיה במקרה גם מלך אנגליה. בדרכו לארץ הקודש, במסע הצלב השלישי, הוא עצר כאן כדי להתחתן עם  ארוסתו, הנסיכה ברנגריה, בתו של סנצ'ו השישי מלך נווארה. זה היה ב-12 במאי 1191. כן, מסורת בהחלט רצינית שנמשכת כבר 818 שנה.

למי שמעוניין, לימסול מציעה גם 15 ק"מ של חוף ים זהוב, מרכז קניות הומה, טברנות ומסעדות רבות וחיי לילה תוססים, כיאה לעיר המשלבת נמל ואירוח תיירים.  

אחד היתרונות של לימסול הוא קרבתה להרי הטרודוס שבמרכז קפריסין. כך אפשר ליהנות בבוקר מג'קוזי הגון במלון חמישה כוכבים בלימסול, למשל במלון גרנד ריזורט, להיכנס למכונית ותוך לא יותר משעה להשקיף על העולם ממורדות הר אולימפוס ואפילו לגלוש בשלג, בעונה המתאימה.

מלבד הנופים המדהימים בהרי הטרודוס, שהם מין שילוב עוצר נשימה בין הר מירון להר החרמון, מומלץ למטיילים באזור לבקר במינזר קיקוס (KYKKOS), מנזר מרשים שנוסד במאה ה-12 ומהווה עד היום אתר העלייה לרגל החשוב ביותר באי. כאן היה מקום מושבו של הארכיבישוף מקאריוס, ראש הכנסיה של קפריסין ומייסד הרפובליקה. סמוך למנזר קיקוס, במורדות המערביים של ההר, נמצא כפר ציורי בעל אותו שם שתושביו מתפרנסים מחקלאות הררית ומהמוני המטיילים. כאן אפשר להצטייד בעבודות ריקמה מסורתיות, מרקחות מקומיות, שמן זית ויין מקומי.

 

האלה שנולדה מן הים

כשמרחיקים לפינה הדרום מערבית של קפריסין מגיעים לעיר פאפוס, עיירת דייגים שקטה שצמחה לאתר תיירות מבוקש. לא הרחק מהעיר נמצא מקום הולדתה המיתולוגי של אלת האהבה אפרודיטה, שנולדה מקצף הגלים. מדריכי התיירות מובילים את לקוחותיהם לעבר סלע הניצב במים ומכריזים: כאן, ממש כאן, היא עלתה מתוך הים.

חובבי העתיקות יגלו שפאפוס היא המקום שלהם בקפריסין. שרידי מבנים מהעת העתיקה, כמו תיאטרון רומי ענק, חפירות ארכיאולוגיות מהתקופה הביזנטית וגם מצודה מהמאה ה-16 ישמחו את לבבם. כל אלה זיכו את פאפוס במעמד היוקרתי של אתר מורשת התרבות העולמית מטעם אונסקו.

גולת הכותרת של הגילויים הארכיאולגיים היא שורת וילות שבהן נחשפו רצפות פסיפס  מפוארות במיוחד. הפסיפס המרשים ביותר התגלה באתר הידוע בשם "בית דיוניסוס".

כמובן, אחרי סיור בין העתיקות מוזמנים המבקרים למרכז פאפוס, סמוך למצודה ולנמל הדייגים, שם מחכים להם הבילויים האופייניים בטברנות ובברים. מועדוני דיסקו כבר אמרנו?

 

להלן כמה מהמלונות הראויים לציון באיזור:

 

לרנקה:   

מלון סאן הול  (SAN HALL) - ארבעה כוכבים. ממוקם במרכז לרנקה, 200 מטרים מהעיריה וסמוך למרכז העסקים והקניות. החדרים מרוהטים באלגנטיות, והמרפסות צופות אל שדרת הדקלים בטיילת. 

מלון לורדוס (LORDOS DEACH) - ארבעה כוכבים. בחוף לרנקה, במחצית הדרך מנמל התעופה למרכז העיר. בריכת שחייה, מגרשי טניס, כדורסל, כדורעף, משחקיה לילדים וחוף ים פרטי.

מלון גולדן ביי (GOLDEN BAY) - חמישה כוכבים. 10 דקות נסיעה ממרכז לרנקה. חוף ים פרטי, ארבע מסעדות ומספר ברים, ערבי פולקלור לאורחים, בריכה חיצונית ובריכה מקורה, חדר כושר, ג'קוזי, מגרשי כדורסל וטניס. החדרים מאובזרים ברמה גבוהה.

 

לימסול:

מלון גרנד ריזורט (GRANDRESORT) - חמישה כוכבים. מלון מפואר במיוחד סמוך לחוף אמאטוס המפורסם של לימסול, 11 ק"מ ממרכז העיר ו-56 ק"מ מלרנקה. בריכה חיצונית ובריכה פנימית, מסעדות, בר, סושי בר ומתקנים לילדים: בריכה נפרדת, מועדון ילדים, בייבי סיטר, חדר משחקים. במלון חדרי סטנדרט מאובזרים ברמה גבוהה וסוויטות.

מלון מירמרה ATLANTICA MIRAMARE - ארבעה כוכבים. באזור שקט, במרחק הליכה (300 מטרים) מהמרכז התיירותי של לימסול וחמישה ק"מ ממרכז העיר. בריכה פנימית, שתי בריכות חיצוניות, חדרי כושר וספא.

מלון נאוואריה (NAVARRIA) - שלושה כוכבים. בחוף אמטאוס. בריכה חיצונית, סאונה, מתקנים לילדים.

מלון לה מרידיאן (LE MERIDIEN) - חמישה כוכבים דה-לקס. 15 ק"מ ממרכז לימסול, עם חוף ים פרטי של 300 מטרים, מוקף גנים מדהימים. מרכז ספא שקיבל בשנת 2003 ציון לשבח על היותו הטוב מסוגו באירופה.

 

איה נאפה:

מלון ניסיאנה (NISSIANA) - שלושה כוכבים. 150 מטרים מחוף ניסי המפורסם, 25 דקות הליכה רגלית ממרכז איה נאפה. שלושה ברים, שתי מסעדות, בריכה חיצונית ופנימית וחדר כושר. החדרים מרוהטים בטוב טעם.

מלון אולימפיק לגון (OLIMPIC LAGOON) - ארבעה כוכבים. מספר בריכות שחיה חיצוניות ופנימיות, חדר כושר, סאונה, מרכז טיפולים ויופי. מציע נופש שקט סמוך לים. מתאים למשפחות ובודדים.

מלון אדמס ביץ (ADAMS BEACH) - חמישה כוכבים. בחוף ניסי, באזור בתי הקפה, המסעדות והחנויות. קומפלקס מפואר עם בריכות שחיה, מזרקות, נחלים מלאכותיים וג'קוזי וגם חוף פרטי. בכל החדרים מרפסות עם נוף לים או לבריכה.

 

פאפוס:

מלון אינטרקונטיננטל אפרודיטה (INTERCONTINNENTAL APHRODITA) - חמישה כוכבים דה-לוס. מהמלונות המפוארים של קפריסין. 15 דקות נסיעה מפאפוס ו-30 דקות מלימסול. מלון מהודר המציע לאורחים שפע של אטרקציות ובידור, בריכות שחיה ומפלים, חדר כושר 24 שעות ביממה, מרכז ספא וטיפולים. בקומפלקס מרכז עם חנויות, בתי קפה, בר, מסעדה איטלקית ומשחקייה לילדים.

מלון ונוס ביץ' VENUS BEACH) -  חמישה כוכבים. ממוקם בחוף קאטו המדהים ביופיו. מציע לאורחים רמת שירות גבוהה עם אווירה נעימה. כולל בריכת שחיה, וחוף פרטי, חדר כושר, בר ומסעדה.

מלון ורוניקה (VERONICA) - שלושה כוכבים. במרחק הליכה של 20 דקות מהנמל והטירה של פאפוס. מוקף גן צבעוני. בסמוך מסעדות וחנויות.

 

הרי הטרודוס:

בהרי הטרודוס יש רק מלון ארבעה כוכבים אחד:

מלון פורסט פארק (FOREST PARK) - ארבעה כוכבים. ניצב בלב חורשת אורנים על מורדות הר אולימפוס, במרחק הליכה מהעיירה פלטרס. במלון מסעדה, בר, חדר גריל, חדר משחקים לילדים, חדר כושר, סאונה וג'קוזי, בריכת שחיה חיצונית ומקורה.

 

= = = = = = =

*  המחברת היתה אורחת חברת טופז טורס וחברת התעופה סייפרוס איירווייס