19.04.2024
 
עולמות הבדולח של סווארובסקי

עולמות הבדולח של סווארובסקי

מאת אתי ישיב

 אל חבל טירול שבאוסטריה באים בדרך כלל בגלל הנופים היפהפיים של רכסי הרים מיוערים, עמקים ירוקים, בקתות עץ ציוריות, ערים עתיקות, כפרים מהאגדות, מסלולי סקי מצויינים ותמיד תמיד - הרי האלפים השגיאים.

ובכל זאת, הבחור הידידותי במרכז המידע לתיירים שבכניסה לעיר אינסברוק, בירת טירול, אמנם הציע לנו את כל אלה, אבל הדגיש חזור והדגש את עולמות הבדולח של סווארובסקי, שבלי לבקר בהם (לדבריו) מחמיצים משהו חשוב מהאזור.  והוא התכוון באמת לאבני הקריסטל הנוצצות האלה שאנחנו מוצאים היום בחנויות רבות בעולם, משובצות בתכשיטים, בבגדים, בתיקים, בנעליים, מעוצבות כפסלונים וכחפצי בית מיוחדים, מעובדות למתקני תאורה ולאופטיקה ומשמשות במחקר ובפיתוח תעשייתי.

מהמלצה כזו שבאה מפי בן המקום, לא יכולנו להתעלם וכך עשינו את הדרך, 15 ק"מ מזרחה

מאינסברוק, אל העיירה ווטנס (Wattens), בה יסד דניאל סווארובסקי את החברה שלו ב- 1895 ובה נמצא הפארק המופלא והמפתיע הזה, "עולמות הבדולח" (Kristallwelten),שהוקם ב- 1995 לכבוד חגיגות המאה של החברה.

בדצמבר 2007 נחנך  הפארק מחדש, לאחר שגדל, עבר  שיפוצים, מתיחת פנים רצינית וזכה לחידושים רבים והוא כולל היום לבירינט מתפתל ובו  4,000 מטרים רבועים של תצוגות מהאגדות. כן, אולי גם נעל הזכוכית של סינדרלה נוצרה מאבני סווארובסקי...

המיתקן על 14 החללים שבו נמצא בתוך גבעה, מתחת לפני הקרקע, והוא נשמר בכניסה, ממש כמו באגדות,  על ידי ענק ידידותי בעל עיני בדולח, החובק את כולו בזרועותיו האבהיות ומתיז מפיו סילונות מים לשמחת לב הילדים (והוריהם).

ההפתעות הראשונות חיכו לנו כבר באולם הכניסה הזוהר כולו מיצירות של אמנים ידועים כמו קית הרינג, ניקי דה סנט פאל, סלוואדור דאלי, אנדי וורהול  ואחרים, עשויות כולן מאבני בדולח. אבן הבדולח המעובדת הגדולה בעולם (מאה המשטחים שנחתכו בה מייצגים את מאה שנות החברה) וגם זו הקטנה ביותר (רוחבה 0.8 מ"מ בלבד והיא מעובדת להפליא) נמצאות במרכז האולם, שקיר אחד שלו שגובהו  11 מטרים, מצופה כולו בכמו טפט של אבנים נוצצות והוא מוביל לעבר מבוך של הפתעות. אולם אחר אולם של מיתקנים,  ציורים, צילומים,תצוגות אור קוליות, קליגרפיה בבדולח, הופעת זמרת האופרה הידועה ג'סי נורמן בתפאורה מעוצבת, מעברי קרח, יערות פואטיים וחידות - מבוך שכולו מעשה ידי אמנים, סופרים, משוררים ומעצבי במה ואופנה ידועים והוא מתפתל מחלל אל חלל, כל אחד שונה מקודמיו וכולו יחד יוצר קליידוסקופ עכשווי של אמנות ייחודית.

בינתיים נמחק החיוך הספקן שהיה על פני בבואי לכאן ומצאתי את עצמי נהנית מחוויה חושנית בלתי נשכחת, משתאה למראה עולם האגדות הבלתי צפוי הזה.

וכמו בכל פארק, הדרך החוצה מובילה דרך חנות מדהימה שתקרתה זרועה קריסטלים כמו כוכבים ובדוכנים המפוארים שבה אפשר למצוא אלפי פריטי סווארובסקי (אף אחד לא "בדולר") מפתים.

ממלכת הקסמים של הענק מארחת גם תערוכות בינלאומיות חשובות וקונצרטים מעניינים, יש בה גן שעשועים לילדים ומבוך ירוק בצורת כף יד המזמין לשחק בו משחקי מחבואים וגם בית קפה שעיצובו החדיש מנהל דו שיח עם הנוף ההררי שמסביב והעוגות שהוא מציע עם הקפה המצויין הן מעשה אמנות לעצמן. הבחור ההוא ממרכז המידע באינסברוק צדק.  "עולמות הבדולח" הם מקום מצויין לבילוי - למבוגרים ולכל המשפחה.

ובאותו לילה, משוטטים שוב בסמטאותיה העתיקות, היפהפיות, של אינסברוק, במה אתם חושבים ניתקלנו? בחנות סווארובסקי כמובן, שהרי לחברה, שיש לה מפעלי ייצור ב- 16 מדינות, יש גם יותר מ- 670 חנויות משלה ברחבי העולם והיא משווקת את הנוצצים שלה בעוד כ- 500 בוטיקים שותפים. כך שבכל מקום בו זורקים אבן - מרימים סווארובסקי.