19.04.2024
 
יש חיים מחוץ לפראג

 

יש חיים מחוץ לפראג

מאת איריס פז

כולם יודעים שפראג, בירת צ'כיה, היא אחת הערים היפות בעולם: הכנסיות המפוארות בסגנון הבארוק, גשר קארל המפורסם, הבניינים המרשימים. אלא שפראג הפכה בשנים האחרונות ליעד תיירותי פופולרי עד כדי כך שבעונות השיא מסתערים עליה גדודי תיירים מרחבי העולם, ממלאים בה כל פינה והופכים את ההתענגות על שכיות החמדה שלה למשימה כמעט בלתי אפשרית עבור אניני הטעם או אלה המבקשים לנפוש הרחק מההמון הסואן.

אך אל דאגה. פראג היא גם בסיס מצוין לטיולים לאיזורים ואתרים אחרים, פחות מתויירים. מחוץ לפראג מתגלה ארץ יפהפיה, ירוקה ופסטורלית.

חובבי הטבע והנוף ייהנו ממסלולי טיולים מרתקים, יערות עד הצומחים פרא לצד עמקים שלווים, אתרי סקי משוכללים ונופש פעיל, או לחילופין אפשרויות מגוונות לחופשה בכפר.  שוחרי תרבות ופינוקים יתענגו על שפע בלתי רגיל של ארמונות פאר, מצודות, כנסיות מוזהבות, כיכרות ערים ציוריות ואתרי מורשת וכמובן עיירות הספא המפורסמות אותן פוקדים בכל ימות השנה מי שזקוקים למרפא למכאובי הגוף או מי שמבקשים להתפנק בארמונות מפוארים בהם התארחו אצילי אירופה ומלכיה. וכל זה נמצא בהישג יד במחירים שרק אירופה המזרחית יכולה להציע, בכתרים צ'כיים.

 

בוהמיה זה לא בוהמה

במרחק כשעתיים נסיעה מהכרך הגדול, במערב המדינה בגובה של 500 מטרים מעל פני הים משתרעת בוהמיה, חבל ארץ פורה המכוסה ברובו בכרים צהובים אינסופיים של שדות חרדל ומרבדים ירוקים של שעורה, גידולי שדה ומטעי תפוחים ואגסים.

מי שתוהה כיצד דבק שמו של נוף חקלאי שליו זה לבליינים ובטלנים המתעוררים לקראת הצהריים ומבלים בבתי קפה ("אנשי הבוהמה"),  הרי ההסבר: במאה ה-15 החליט זיגמונד, מלך בוהמיה, לגרש מארצו את הצוענים. אלה התיישבו בצרפת, שם חיו בקהילות סגורות נחשבו הוללים ומוזרים וזכו לכינוי "בוהמיינים," על שם ארצם הקודמת. 400 שנה אחר כך, במאה ה-19, קיבל המושג את משמעותו המודרנית.

התחנה הראשונה שלנו בבוהמיה היא קוטנה-הורה, 65 ק"מ מדרום מזרח לפראג. העיירה, שהוקמה במאה העשירית, הוכרזה כאתר מורשת עולמי של אונסק"ו. היא מתהדרת באדריכלות מרשימה בסגנונות גותי, בארוקי ואף קוביסטי, חזיתות הבניינים צבועות בשלל גוונים עליזים ובתי הקפה הקטנים פזורים מסביב לכיכר העיר העתיקה. מומלץ לטייל בין הסימטאות מימי הביניים ולהגיע בסופו של דבר לבית הקברות של איזור סדלץ (Sedlec). שם, במערה חשוכה, מקבלים את פני הבאים עצמותיהם של 40 אלף בני אדם המסודרות בצורות שונות: כנברשות תלויות, כפסלים וכפירמידות. לפי דפי ההסבר שמחלקים במקום (גם בעברית), המסר הוא שהמוות לא משנה דבר והגאולה תושלם על ידי תחיית כל המתים. אשרי המאמין.

המראה המלבב של כיכר העיר שטופת השמש של פארדוביצה (Pardubice), שהיתה בימים עברו המרכז היהודי של מזרח צ'כיה, גורם למבקר להרגיש שנקלע הישר לתוך תמונה צבעונית מספר ילדים ישן. המחזה אופייני גם לעיירות נוספות בהמשך הדרך: במרכז הכיכר המנומנמת והמטופחת ניצב עמוד הדבר, שהוקם כמעט בכל עיירה לזכר קורבנות "המגיפה השחורה" שהשתוללה באמצע המאה ה-14 והשמידה כשליש מאוכלוסיית אירופה.  הבניינים המקיפים אותה, בני מאה שנה ויותר, בעלי קווי מתאר אחידים: קומת הקרקע בנויה מקשתות, קומה שנייה ושלישית חלונות ומרפסות ומעליהן עליות גג מחודדות. גם כאן קירות הבניינים צבעוניים ובשילובים נועזים: אדום לצד ורוד, ירוק לצד לבן וכתום, תכלת ועוד. החזיתות מעוטרות בתבליטים דקורטיביים, ציורים ופריטים ארכיטקטוניים. את החלונות המאורכים מקשטות אדניות עם פרחי בגוניה אדומים וורודים. כל בניין בעל עיצוב ייחודי וכל שער מגולף בצורה אומנותית שונה. בצידי הרחבה המרוצפת אבן חונות מכוניות, ממול כנסייה גותית ובראשה צריח שעון המשמש כשער לעיר העתיקה,  מסביב לכיכר בתי קפה קטנים בהם מתרווחים תיירים מזדמנים לצד מקומיים משועממים הלוגמים בירה מקומית מתחת לשמשיות גדולות, וחנויות ממכר שונות מציעות את התמחותן. בפארדוביצה היו אלה דובשניות (Pernik) בכל מיני צורות וגדלים ובדמויות צבעוניות. אגב, בשולי כל סימטה כדאי לחפש את הדוכנים הזעירים המוכרים במחיר מצחיק כדורי גלידת שמנת מעולה.

גם בהראדץ קרלובה (Hradec Kralove) עיירה מהמאה ה-13, המראה חוזר על עצמו. הגותי, הרנסאנסי והבארוקי מתערבבים כאן יחד עם נגיעות של ארכיטקטורה מודרנית.

אפילו בבית המלון הקטן בו התאכסנו, הניצב בכיכר הדומה שתי טיפות מים לזו בעיירה הקודמת, קיבלנו ארוחת ערב גורמה: דג סלמון מאודה ברוטב שמפניה עם ביצי קוויאר ואספרגוס ולצידו קדירת תפוחי אדמה בשמנת המסורתית. את הארוחה פתח סלט ירקות ענק ורענן ולקינוח חתמנו בשטרודל תפוחים חם וטעים.

 

חופשה בכפר

למעוניינים להתנתק מהמולת העיר ולחזור אחורה בזמן אל עולם שבו עדיין חורשים את השדות במחרשה רתומה לפרדות, ולהתבשם מניחוחות פריחה וחציר, האיזור הכפרי של בוהמיה, או כפי שהוא מכונה " גן העדן הצ'כי" ((Cesky Raj מספק את כל החבילה:  כפרים קטנים וציוריים הפזורים לאורך הרי קריקונושה, שהמהפכה התעשייתית פסחה עליהם והם נשתמרו בדיוק כמו לפני מאתיים שנה. טבולים בינות מטעי תפוחים ואגסים, שדות מוריקים עם פריחה אביבית משגעת, תרנגולות המשוטטות אנה ואנה בחצרות, פרות רועות באחו ותעלות מים קטנות זורמות בצידי הדרכים.

חברת אינטר הום Interhome)) מציעה בתי נופש מרווחים לארבעה אנשים, למשל, באיזור דבור קרלובה (Dvur kralove) כ-20 דקות מטרוטנוב ו-150 ק"מ מפראג. במחיר 420 אירו לשבוע (15 אירו לאדם ליום, כולל חשמל ומים) מקבלים קוטג' דו-מפלסי מצוייד היטב ומרוהט, בעל גג רעפים אדום, גינה מטופחת ובריכה קטנה בחצר כולל גומחת לבנים לעריכת ברביקיו. את האוויר הצלול, השלווה מסביב והאיכרים השכנים הידידותיים - מקבלים ללא תשלום נוסף.

דרך טרוטנוב, השער לחבל הסודטים המשכנו בדרכנו לספינדלרוב מלין ((Spindleruv Mlyn, המכונה גם סאן מוריץ הצ'כית. לא לפני שעצרנו במסעדה כפרית באחד הפונדקים בעיירת הספא יאנסקה לאזנה ונהננו מאוכל צ'כי טיפוסי וטעים: מרק שום ריחני, גולש עשיר וסמיך עם בשר בקר בליווי תפוחי אדמה, בלינצ'ס בטעמים שונים, כרוב וכופתאות.

בעיירת סקי זו, אחת מיני רבות באיזור, נמצא אתר קיט המצויד בכל הדרוש לגולשים המקצוענים וגם החובבנים ימצאו בו את מבוקשם: מסלולי גלישה משופעים הנמתחים על גבי המדרונות, רכבלים, מזחלות-סקי, לאונג'ים ספוני עץ, רכבת הרים שובבה,  מסעדות כפריות ובתי מלון קטנים ואיכותיים (לודג'ים)  המארחים את הנופשים. בקיץ הופך המקום לאתר נופש אקטיבי: מסלולי אופניים, רכיבה על סוסים, מתקנים ועוד.

 

מצודות מלכותיות וטירות אפלות

בצ'כיה יותר מאלפיים ארמונות וטירות בעלות מורשת היסטורית ואמנותית כאחד. רובן נמצאות בבעלות המדינה, אך אחדות מהן הושבו לבעליהן המקוריים - משפחות האצולה ומוסדות דת - שוחזרו על פי התוכניות המקוריות ונפתחו לקהל הרחב. המצודות המלכותיות נבנו בתחילת המאה ה-13 על גבעות או צוקים. גם בטירות המפוארות שנבנו במאה ה-16 ניתן להתרשם מסגנונות אדריכליים ברמה גבוהה, אוספי אומנות עשירים, דקורציה תקופתית מרהיבת עין כשהמוזהב וגילופי העץ שולטים בכיפה, תצוגות של כלי נשק, זכוכית, חרסינה וגנים מטופחים המקיפים אותם.

אחת העצירות היותר מעניינות בדרך היא ביקור במצודת המנזר המרשימה בעיירה טפלה (Tepla). במבנה עצום זה בעל החזות הגותית, מסדרונות ארוכים ואפלים המובילים לאולמות ענקיים עמוסים בפריטי אומנות ודקורציה מוזהבים ונוצצים בסגנון הבארוק. חברי המסדר הצרפתי פרמונטרה, בעלי הגלימות הלבנות, התגוררו במנזר במשך 800 השנים האחרונות החל מ-1193. במקום גם ספריית ענק מדהימה ביופיה והשנייה בגודלה בצ'כיה, עם ציורי קיר ותקרה מעוטרת מעשה ידי אמן.

 

עיירות ספא

מארינסקה לזנה ((Marianske Lazne, עיירת הספא השנייה בגודלה במערב צ'כיה, היא עיירה מהסרטים. תרתי משמע. בעמק הציורי רחב הידיים מתנוססים בה ארמונות פאר ובתי מלון ציוריים בגווני שמפניה ורדרדה בסגנון ניאו-קלאסי, בתי מרחצאות משיש מעוטרים בעמודים רומאיים ורצפות פסיפס וטיילת יפהפיה מהמאה ה-19 שבה התהלכו להנאתם פרידריק שופן, גתה והמלך אדוארד השביעי ולגמו כוס תה שחור עם עוגת זאכר לצידה באחד מבתי הקפה הקטנים, או כוסית של בחרובקה, השיכר הצ'כי, לאחר שסיימו לטבול באחד מבתי המרחץ.

במתחם בתי המלון סובבות כרכרות מקושטות הרתומות לסוסים ונהוגות בידי צעירות בשורטס לבנים המציעות סיבוב להמוני הזוגות הקשישים הגודשים את המקום, מנסים להאחז באשליית הרומנטיקה שאופפת כל פינה. כל אלה הפכו עיירה זו, שבאחד מארמונותיה לבטח איבדה סינדרלה את הנעל, לאתר צילומים החביב על גדולי הבמאים ההוליוודים.

כל זאת ועוד. 100 מעיינות מים קרים עשירים בברזל ומינרלים ומרבצי כבול וגזים טבעיים מספקים פרנסה גם לעשרות בתי ההבראה שנפתחו סביבם. מלון ארבעת הכוכבים "צנטראלני לאזנה" לדוגמה, מציע 70 (!) חדרי טיפולים מסוגים שונים: בוץ, פחמן דו חמצני, מגנטו תרפיה, אלקטרותרפיה ועוד. פנסיון מלא כולל סידרת טיפולים והשגחה צמודה של רופא עולה 92 אירו ליום לאדם בחדר זוגי. בתי מלון ברמה דומה ניתן למצוא ברשת דנוביוס (Danubius). בתשע בערב לא כדאי לפספס את ה"זפִיבַאיִיצִי פונטָנָה" - המזרקה המזמרת עם מופע מרהיב של פירוטכניקה, מוסיקה אורות ומים.

משם אפשר לצאת לסיורים בעיירות נוספות במשולש הספא. למשל, למפורסמת שבהן, קרלובי וארי (קרלסבאד, למי שמתעקש על גרמנית) המשמשת תחנת חובה בכל נופשון ישראלי לפראג.

למי שכבר נמצא שם מומלץ להציץ אל תוך אכסדרת מלון חמשת הכוכבים מנקר העיניים גראנד הוטל פופ (Grand Hotel Pupp), הנמצא בקצה שדרת הקולונדה הראשית, ולקחת הביתה כמה קופסאות בטעמים שונים של הוואפל העגול שבו מוטבע סמל העיר.

בקרלובי וארי המעיינות נובעים מים מינרליים חמים ומכילים תרכובת עשירה של הידרו-קרבונט, סולפט, כלוריד וסודיום המסייעים למערכת העיכול ולטיפול במחלות פנימיות.