20.04.2024
 
אתרי הסקי הגדולים של שווייץ

 

אתרי הסקי הגדולים של שווייץ

 

מאת נעמי להמן

(נציגת רשות התיירות של שווייץ בישראל)

 

בסקירה שלהלן פרטים בסיסיים על אתרי הסקי העיקריים בשווייץ: 

סן מוריץ

העיירה סן מוריץ (St. Moritz) היא ללא ספק אתר הסקי הראשון העולה בדעתו של כל גולש בשווייץ. גם אם בשנים האחרונות דבקה בה תדמית מעט סנובית, חשוב לציין שיש בה תשתית בכל הרמות - החל במלונות פאר,  דרך פנסיונים ועד דירות נופש וחדרי אירוח; החל ממסעדות יוקרה ועד מסעדות בשירות עצמי וגם מיני מרקטים הפתוחים שבעה ימים בשבוע.

סן מוריץ נמצאת בגובה 1,806 מטרים מעל פני הים. מסלולי סקי המתחילים בגובה 3,303 מטרים, על פני  הקרחון קורבץ', המבטיח תנאי גלישה בטוחים. 35 ק"מ נועדו לגולשים מתקדמים, 245 ק"מ לבינוניים ו-70 ק"מ למתחילים. לגולשים בסנובורד יש שני פארקי גלישה ופייפ (Pipe) אחד. לגולשי מישור (קורס קאנטרי) יש מסלולים באורך 150 ק"מ.

יותר ויותר נופשים מצטרפים לספורט ההליכה והטיול, ולאלה מוצעים מסלולים באורך 0150 ק"מ. כדאי להכיר את ההליכה בעזרת סנדלי השלג - אלה דומים למחבט של טניס שולחן, ננעלים על הנעליים ויוצרים שטח אחיזה רחב בשלג ולכן מעניקים יציביות ומונעים החלקה.

חוץ מביגוד חם וגמיש, שכדאי להביא מהבית, את כל הציוד הדרוש ניתן לשכור בכל אתר.

פאבים, מסעדות, מועדונים ושלל חנויות מחכים לנופשים בסן-מוריץ. שני אתרים מצויינים בשולי העיירה הם פונטרסינה (Pontresina) וסלרינה (Celerina).

 

אנגלברג

 כאשר בנו הנזירים הבנדיקטינים את מנזרם במאה ה-12 באנגלברג (Engelberg), הם בוודאי לא חשבו על תענוגות החורף שבהם מתמחה היום העיירה השוכנת למרגלות הקרחון טיטליס (Titlis).

אנגלברג נמצאת בגובה 1,050 מטרים, ומסלולי הסקי שלה יורדים מגובה של 3,020 מטרים. בסך הכל היא מציעה מסלולים באורך של 82 ק"מ, מהם 32 ק"מ למתקדמים, 25 ק"מ מתאימים לגולשים הבינוניים ו-25 ק"מ למתחילים. לגולשי סנובורד יש פארק אחד ופייפ אחד,  לחובבי קורס קאנטרי מחכים 40 ק"מ, ולמטיילים ברגל - 36 ק"מ של שבילים מסודרים.

המקום מתאים במיוחד למשפחות עם ילדים בכל הגילים, במיוחד בגלל פארק הקרח ושלל הפעילויות שהוא מציע.

באנגלברג מלונות מארבעה כוכבים ומטה, דירות נופש, מסעדות ומרכז קניות.

 

דבוס

מרכז פעילות החורף הגדול ביותר בשווייץ נמצא כיום בדבוס (Davos). זו למעשה העיר הגבוהה ביותר באירופה, והיא מושכת אליה גולשים על כל סוגיהם.

העיר עצמה נמצאת בגובה 1,540 מטרים ומסלולי הסקי יורדים מגובה של 2,844 מטרים. יש בה 472  ק"מ של מסלולי גלישה, מתוכם 106 ק"מ למצויינים ומתקדמים, 237 לבינוניים ועוד 129 ק"מ למתחילים.

דבוס נחשבת גם גן העדן לגולשי סנו בורד, בזכות ארבעה פארקים ושני פייפים.

גם חובבי קרוס קאנטרי לא ייצאו מקופחים מדבוס, המציעה להם מסלולים של 75 ק"מ, ועוד 84 ק"מ למהלכים.

בדבוס מבחר בתי מלון וגם כפר נופש (Solaria) המציע דירות בגדלים שונים ומבחר צימרים.

בקרבת דבוס נמצאת העיירה קלוסטרס (Klosters), שגם בה מלונות לרוב ומועדוני סקי (כמו קלאב-מד ורובינזון).

 

ארוזה

מספר אתרי נופש הרריים בשווייץ הנהיגו את הקו האקולוגי החדש: לא עוד מכוניות בלב העיירה. במקום רעש המנועים הם מציעים אוויר צח, חופש תמרון לחובבי חנויות, בתי קפה מסעדות. בעיירה ארוזה (Arosa), שאימצה את המדיניות הזו, האווירה מאוד בינלאומית. היתרונות הבולטים שלה הם העובדה שהיא נמצאת בעמק המוגן מפני רוחות קרות וגם נהנית ממספר רב של ימי שמש חורפית.

ארוזה שוכנת בגובה 1,800 מטרים, ואתר הסקי שלה יורד מגובה של 3,020 מטרים. המקום מתאים במיוחד למשפחות וכולל 3.5 ק"מ לגולשים מתקדמים, 40 ק"מ לבינוניים ו-26 ק"מ למתחילים. את גולשי הסנו בורד משרתים פארק ופייפ אחד. לטובת קרוס קאנטרי יש מסלולים של 25  ק"מ. עוד בארוזה:  מצפה כוכבים קטן, מסעדות רקלט (RACLETTE) ושאר חוויות גסטרונומיות.

 

סאס-פה

העיירה סאס-פה (Saas-Fee) נחשבת לאחת הפנינות שבאתרי הסקי של שווייץ, בזכות מיקומה למרגלות קרחון המאפשר גלישה אפילו בעיצומו של קיץ. שמה של העיירה, שפירושו "שדות מרעה גבוהים", ניתן לה כנראה כבר בימי האימפריה הרומית.

העיירה שוכנת בגובה 1,800 מטרים, ומסלולי הסקי יורדים מ-3,600 מטרים. אורכם של מסלולי הגלישה הוא 100 ק"מ, מתוכם 25 ק"מ למתקדמים בלבד, 50 ק"מ לבינוניים ו-25 ק"מ למתחילים. גם כאן כמובן יש פארק ופייפ לחובבי הסנובורד, ולמעדיפים את הגלישה בקרוס קאנטרי שמורים 8 ק"מ.

למי שאוהב לצעוד בנופי השלג ובין מעיינות קפואים מחכים מסלולי ההליכה של 30 ק"מ.

כן הוכשרו באתר הסקי אזורי תרגול ושעשועי שלג לילדים.

לסאס-פה ניתן להגיע  בקלות בתחבורה הציבורית (רכבת ואוטובוס משולבים) או ברכב שכור. אך מי שמגיע במכונית, חייב להיפרד ממנה בכניסה ולהחנות אותה בחניון רב קומתי הבנוי על צלע ההר. התנועה בתוך העיירה היא ברגל או בכלי רכב חשמליים, כולל מוניות ורכבי שירות של המלונות, המסיעים את המעוניינים עד לתחנת הרכבל.

המלונות בסאס-פה בסגנונות שונים, אחדים מפתיעים בתעוזתם: אמנותיים, פנג שואי, קלאסיים. ברבים מהם מסעדות מצויינות שמציעות לאורחים מחיר מיוחד במסגרת אירוח על בסיס חצי פנסיון.

מועדונים, פאבים ושפע דיסקוטקים מציעים לגולשים את מיטב בילויי האפרה סקי.

 

אינטרלקן ובנותיה

אתרי הסקי של גרינדלוולד (Grindelwald), ונגן (Wengen) ומורן (Muren) סמוכים כולם לאינטרלקן (Interlaken), שגם לה אתר משלה, ומתקשרים מכיוונים שונים לרכס העצום של היונגפראו. למעשה, המדובר בשלוש פסגות, שמהן יורדים מסלולי גלישה באורך כולל של 213 ק"מ. הגובה המירבי שבו מתחילים המסלולים הוא 2,971 מטרים. 32 ק"מ מתוכם הם למתקדמים , 131 ק"מ לבינוניים ועוד 50 ק"מ למתחילים. חסידי סנובורד ימצאו כאן שלושה פארקים ושני פייפ.

חובבי קרוס קאנטרי ימצאו כאן רק 12 ק"מ, אבל לחסידי ההליכה בנופים המדהימים מצפים מסלולים באורך 80 ק"מ.

אינטרלקן, העיירה הקרובה לכל האתרים האלה, מציעה מלונות בכל הרמות, מסעדות ופאבים. למי שמחפש בילוי מעניין נוסף מחכה  פארק המיסתורין (Mystery Park), שנבנה ברוח רעיונותיו של הסופר אריק פון-דניקן, שסיפרו "מרכבות האלים" זיכה אותו בפרסום עולמי. הפארק עוסק בפלאי תבל שטרם פוענחו, ומי שנכנס אליו עם שאלות לרוב - יוצא עם עוד יותר שאלות.

 

צרמט

אילו סוף העולם היה מקום אמיתי, צרמט (Zermatt) היתה בוודאי המודל שלו. כדי להגיע אליה נוסעים בכביש מתפתל או מסילה חורקת, עד שמגיעים למרגלות ההר היפה והמצולם ביותר בעולם: המטרהורן. רובנו מכירים את צלילתו של ההר המודפסת על משולשי השוקולד של טובלרון. אבל מי שמגיע לצרמט - זוכה לראות אותו במלוא גודלו, משקיף על צרמט.

העיירה היפהפייה שוכנת בגובה 1,620 מטרים ואתר הסקי שלה מגיע עד 3,820 מטרים. האתר מציע 170 ק"מ של מסלולים מאפשרים גלישה גם בחודשי הקיץ. 41 ק"מ נועדו למתקדמים, 83 לבינוניים ו-46 ק"מ למתחילים.

צרמט היא גם גן עדן לחסידי סנובורד,  עם שלושה פארקים. בנוסף, היא מציעה 9 ק"מ לקרוס קאנטרי ו-30 ק"מ של שבילי הליכה בנופי הפרא של רכס האלפים הגובל באיטליה.

בעיירה מלונות מעולים בכל הדרגות, הרבה דירות נופש, אין ספור חנויות, מסעדות, ברים, וכל אלה מציעים מגוון אדיר של אפשרויות מסביב לשעון