28.03.2024
 
הונגריה: ארץ המים החמים

 

הונגריה: ארץ המים החמים

 

מאת הדס ברגמן

על פי מחקרים גיאולוגיים, מתחת לכל שטחה של הונגריה 80% מהשטח, ליתר דיוק, יש מאגרי מים תרמו-מינרליים. אלה מזינים קרוב ל-1,300 מעיינות תרמליים באין ספור אתרי ספא, מרפא ושאר מתקנים לעינוגי מים. בבודפשט עצמה 118 מעיינות וקידוחים - המספר הגדול ביותר בעולם לעיר אחת. לא פלא שבשנות ה-30 של המאה הקודמת הדביקו לה את הכינוי "עיר ספא".

לפני שנמשיך הלאה, צריך לעשות קצת סדר בדברים: "מים תרמליים" הם מים הנובעים מבטן האדמה (ממעיין טבעי או מקידוח) ושחומם, בהגיעם לפני הקרקע, הוא לפחות 30  מעלות צלסיוס. מים מינרליים הם מים הנובעים מהאדמה ובהם מינרלים בריכוז של 1,000 מיליגרם לליטר לפחות. "מים מינרליים" יכולים להיות קרים או חמים. כשהם חמים - הם נקראים מים "תרמו מינרליים". ואילו "מים רפואיים" הם מים מינרליים בעלי סגולות רפואיות, אם בשתיה, אם בטבילה ואם בנשימה (של האדים).

תחילתה של תרבות המרחצאות בבודפשט קשורה באופן ישיר עם האימפריה הרומית, ששלטה באזור לפני כאלפיים שנה. לעיר שבנו לגדות הדנובה, צפונית לבודה של היום, הם קראו אקווינקום ("אקווה" בלטינית פירושו מים), ובנו מוסדות מרחץ רבים ששימשו אותם לא רק לרחצה אלא גם להתכנסויות חברתיות.

אם הרומאים התייחסו למים כאל מקור לרחצה וטבילה בלבד, הרי שבמאות הראשונות של האלף הקודם, בימי שלטונם של שושלות מלכי הונגריה, התגלו גם סגולותיהם המרפאות של המים. בתחילת המאה ה-13, למשל, נבנה בית מרפא למרגלות גבעת גלרט שבו החולים נהגו לטבול במי המעיינות החמים שנבעו במקום. אבל בסך כל, בימי הביניים ירדה הפופולריות של המרחצאות בהונגריה, כמו בכל יבשת אירופה, כי הכנסיה אסרה להתפשט בפומבי ואסרה על רחצה משותפת של גברים ונשים. ובכלל - האירופים פשוט הפסיקו להתרחץ.

תקופת הזהב השנייה של המרחצאות החלה לפני כחמש מאות שנה, בזמן שלטון האימפריה העותמאנית. אז נבנו מספר רב של מרחצאות, בהן רודאס (Rudas), קירלי (Kiraly), רק (Rac) ולוקשן (Lukacs). מרחצאות טורקיים, החמאם המפורסמים, פועלים עד היום במבנים אופייניים בעלי כיפות וקשתות ובריכות מים מתומנות.

תקופת הזהב השלישית של עולם הספא בהונגריה החלה במאה ה-19, אחרי שגם האירופים גילו שכדאי להתרחץ ומחקרים רפואיים התחילו להוכיח את סגולותיהם של מי מעיינות המרפא.

כאן חשוב להזהיר: המילה ספא אצל יושבי מרכז אירופה אינה דומה למשמעותה הישראלית.  כשאנחנו חושבים על ספא, האסוציאציה הראשונה היא פינוק. לא באירופה ובטח שלא בהונגריה, שם לוקחים את העניין מאוד ברצינות והפינוק הוא משני בלבד. החלק העיקרי בכל אתר מרחצאות המכבד את עצמו הוא הספא הרפואי: אנשים יושבים בג'קוזי, טובלים במים התרמו מינרליים ומתאדים בסאונה לא כי הם נהנים מזה (כך לפחות הם טוענים) אלא מכיוון שכך ציווה עליהם הרופא. כמעט לכל ביקור במרחצאות, אם לשם טבילה או לשם טיפול, קדם ביקור אצל רופא. באתרי מרחץ גדולים יש רופא צמוד ולעיתים במקום פועלת קליניקה ואפילו בית חולים לאשפוז יומי. אף מטפל לא יסתכל עליכם פעמיים אלא אם אתם מצויידים בפתק מהרופא המאשר טיפול הידרותראפי, עטיפת בוץ, או אפילו עיסוי רגיל של יותר מעשרים דקות. בין הטיפולים היותר מוזרים שאפשר להתנסות בהם מציעים לכם טיפול באמבטיית גז(!)  או טבילה במים רדיואקטיביים באגם טבעי בעיירה הביץ (Hevitz) שבמערב הונגריה.

עם זאת, חלה בהונגריה בשנים האחרונות התגמשות מסויימת וגורמי הספא כבר מבינים שלא כל התיירים מעוניינים בבדיקה רקטאלית או בשקיעת דם לפני הכניסה לג'קוזי, ולכן ניתן למצוא במרחצאות גם שירות פינוקי יותר, הנקרא באנגלית Wellness, להבדיל מספא. עיסוי תאילנדי מסורתי, למשל, כבר לא מחייב בדיקה אצל רופא, ותוכלו לקבל אותו בחדר נעים עם אורות מעומעמים, מוסיקה מזרחית רכה ואפילו ניחוח קטורת, וזאת במקום החדרים החשופים עם אורות הניאון דולקים שאליהם יובילו אתכם לקבל עיסוי רפואי.

חלק מאתרי הספא בהונגריה ותיקים מאוד, חלקם עברו שיפוץ וחלקם לא, לעומתם יש מקומות חדשים לגמרי.

אתר המרחצאות סצ'ני (Szechenyi Thermal Bath), הנמצא בסמוך לגן החיות העירוני של בודפשט, מול הלונה פארק, כיום אחד הקומפלקסים הגדולים באירופה, שנבנה בפאר רב וכולל עמודי שיש, כיפות, ציורי פסיפס, ועוד. שתי הבארות שלו מפיקות מים בחום של 74 ו-77 מעלות צלסיוס. באתר מתקנים רבים, בהם בריכות פתוחות בטמפרטורות שונות, כולל בריכה טבעתית שבה זרם מים חזק סוחף את הטובלים סביב סביב, אזורי רחצה נפרדים לגברים ולנשים, חדרי אמבטיות משפחתיים ובית חולים יומי המציע טיפולים רפואיים שונים, כגון אמבטיות הידרו תראפיות, עטיפות בוץ ועוד.

גלרט (Gellert Thermal Bath), אולי המפורסם שבאתרי הספא של בודפשט, הכולל גם מלון מרשת דנוביוס, בנוי בסגנון הקלאסי של תחילת המאה על גדת הדנובה, בצד של פשט. גם כאן בריכות תרמליות בטמפרטורות שונות, בהן בריכת גלים שנבנתה בשנת 1927 ושופצה בשנת 1983, אזורי רחצה נפרדים לנשים וגברים, מרפסת שיזוף לנודיסטים, בית חולים יומי ומרפאת שיניים.

רודאס (Rudas Thermal Bath), בקצהו של גשר אליזבט בבודה, הוא במקורו בית מרחץ טורקי. במקום בריכה פנימית מתומנת שמעליה כיפה הניצבת על שמונה עמודים. המוסד הזה הפך בתחילת המאה ה-19 למקום מפגש פופולרי לבני האצולה.

האי מרגיט שבאמצע הדנובה, לא רחוק ממרכז העיר (בין הגשרים מרגיט וארפד; כשני ק"מ אורכו) הוא פארק קסום עם עצים בני מאות שנים, גינות פרחים, מדשאות, גינה יפנית, שבילי הליכה מסלולי ג'וגינג ותיאטרון תחת כיפת השמים. אבל בעיקר הוא ידוע בזכות המעיינות הנובעים בו והמשמשים את אתרי הספא של שני מלונות: מלון דנוביוס ומלון גרנד רמדה. טמפרטורת המים של מרגיט, בהגיעם לפני הקרקע, היא כ-70 מעלות.

סארוור (Sarvar) הוא שמה של עיירה בחלקה המערבי של הונגריה, אזור המספק אפשרויות רבות לנופש. המים התרמו מינרליים בסביבה זו מגיעים משני מקורות, האחד מעומק של 1,200 מטרים, בטמפרטורה של 43 מעלות צלזיוס, והשני מעומק של 2,000 מטרים, עם מלחים בריכוז גבוה מאוד ובטמפרטורה של 38 מעלות. אחד מהמקומות בהם ניתן לנפוש באזור הוא מרכז הספא סארוור, שנפתח בדצמבר 2002 ומשתרע על פני 55 אלף מטרים רבועים. המרכז כולל בריכות תרמליות בטמפרטורות שונות, ג'קוזי, סאונות, סולריום, חדר כושר, משחקייה לילדים ומרכז בריאות הפתוחים בכל ימות השנה. בעונת הקיץ פועלים גם בריכת שחייה פתוחה, בריכת גלים, מגלשות מים, אזור משחקים לילדים ומלון עם  62 חדרים.

הוויץ (Hevitz) היא עיירת נופש במערב הונגריה, כשישה קילומטרים מצפון לאגם בלטון, וידועה בשל אגם המים התרמו-מינרליים הגדול ביותר בעולם, אגם הוויץ. חומם של המים הנובעים כאן מגיע ל 36 מעליות צלזיוס. המים, לידיעתכם, הם רדיואקטיביים ומכילים גז ראדון ומינרלים שונים, ולכן ומאוד מומלץ לטבול בהם, כך על פי ההונגרים. על שפת האגם, לנוחותם של המתרחצים, מבנה עץ היפהפה, ועל פני המים צפים פרחי מים בשלל צבעים. האתר פופולרי במיוחד בימי החורף הקרים, כאשר מן המים החמים עולים אדים המוסיפים לחוויית הטבילה נופך של מסתורין. בעיירה הקטנה אפשר למצוא מספר רב של מלונות ספא במגוון מחירים. בהם ראוי לציין את מלון קרבונה (NaturMed Hotel Carbona), שבו בין השאר מרחצאות בסגנון רומי, בריכת הרפתקאות תרמו-מינרלית חיצונית ופארק שעשועי מים.