26.04.2024
 
ואלוניה עם טעם של עוד

ואלוניה עם טעם של עוד

מאת אסף שילה 

 

טיול הנפתח בביקור בבית חרושת לשוקולד יכול להיות רק טוב. ואכן, אנטואן ז'אק, שהקים את המפעל שלו בשנת 1896 בוואלוניה, חלקה הצרפתי (הדרומי) של בלגיה, ידע מה טוב. ממטבח קטן גדל בית החרושת למפעל המייצר כיום 22 טונות של שוקולד בשנה ובו מוזיאון המספר את תולדות המפעל ויצור השוקולד, מקטיפת פירות הקקאו הגדלים על גזע העץ ועד לסיור מעל קו האריזה הרובוטי המשוכלל וביקור בחנות המפעל שבה מגוון פרלינים ומוצרי שוקולד אשר גורמים למחשבות על הקמת התנחלות במקום.

ואלוניה היא מקום מדהים למגלה אותה: שטחים ירוקים מנוקדים בעדרי פרות לבנות, יערות עבותים, נהרות שקטים ושוצפים שיקסמו לאוהבי הטבע והספורט. הוסיפו לזה את המגוון הארכיטקטוני של כנסיות, מנזרים עתיקים, מצודות אבירים מתקופת הצלבנים וימי הביניים, כפרים קטנים וציוריים הטובלים בירוק, את הערים היפהפיות עם השווקים, הגלריות, הקרנבלים ומעבר לכל זה מטבח צרפתי אשר לעולם לא יאכזב וכ-400 סוגי בירה - חלקם מיוצרים ממש במקום שבו עצרת וגילית את טוסקנה של מרכז אירופה (רק עם בירה במקום יין). הדילמה שתעמוד בפני המטיילים היא קשה: האם לקחת את הילדים לטיול משפחתי או לצאת עם בת/בן הזוג לטיול רומנטי ושקט. שתי האפשרויות מפתות ובשתיהן מגוון אפשרויות גדול.

נתחיל בטיול משפחתי. בחבל הארדנים בוואלוניה קיימים כפרי נופש רבים המתוכננים לנופש משפחות והנמצאים ליד אגמים, נהרות, יערות והרבה הרבה אטרציות שימשכו את הילדים לבילוי וטיול. שני  כפרי נופש בהם ביקרנו הם "לה רזידנס דורבי" ( (La residence Durbuy ו"לה דואיאר"(Les Doyards) . הראשון שוכן 3 ק"מ מהעיר הקטנה דורבי, המכנה עצמה העיר הקטנה בעולם. היא  שוכנת על הנהר אורת' וזכתה לראשונה למעמד של עיר בשנת 1331. אז, במאה ה-14, היא היתה עיר מבצר, מרכז מסחרי ומושב שופטי המחוז. קסמה נשמר עד היום וניתן לבקר במבצר העתיק, לצעוד בין בתים מהמאה ה-16, לבקר במוזיאונים לטבע, להיסטוריה, ליהלומים ולמכוניות ובגלריות רבות. שלושה קילומטרים מהעיר, נמצא כאמור כפר הנופש המציע 120 ווילות מצויידות בכל טוב, כולל די-ווי-די, מסעדה, בריכה פתוחה וסגורה בלב הטבע ומגרש גולף. למשפחות זהו בסיס מצויין  לטיולים ולפעילויות בסביבה. 

הכפר השני, "לה דואיאר", שוכן לחופו של אגם קטן עם ברווזים וברבורים בעיר וילסלם. במבנה פירמידה בכניסה לכפר שוכנת מסעדה וקפיטריה, מבנה מרכז ספורט מכיל מגרשי טניס, כדורעף, וקט רגל. כן יש בכפר סולריום, סאונה ובאגם ניתן לדוג ולשוט בסירות פדלים. החדרים בנויים כבונגלוס, מצופים בעץ בפנים ומצויידים בכל הנדרש לחופשה עצמאית. תנועת מכוניות אסורה בכפר והילדים יכולים להתרוצץ ללא חשש. המחפשים נופש פעיל ימצאו מסלולים בדרגות קושי שונות לטיול רגלי, לרכיבה באופני הרים ובאופני כביש ולרכיבה על סוסים. כן קיימים בארדנים עשרות מסלולי קיאקים בנופים מרהיבים.

לאוהבים לטייל גם יש מבחר גדול של אתרים, כולם במרחק של לא יותר משעה וחצי נסיעה משני כפרי הנופש:

מכרה הפחם בלני (Blegny), שנסגר ב-1980 ונשמר כפי שהיה. היום אפשר ללמוד בו על תהליך כריית הפחם ועל חיי הכורים, ניתן לרדת במעלית המקורית הצרה והחשוכה היורדת במהירות של 3 מטר בשניה (את הכורים היו מורידים במהירות של 10 מטרים בשניה!) למעבה האדמה, לעומר 30 מטר, ואחר כך להמשיך ברגל לעומק 60 מטר. כאן רואים וגם שומעים את הכלים בהם כרו פחם ומתרשמים מעבודתם המפרכת של הכורים, אשר רובם היו מהגרים. טוב, גם היום, את המעלית באתר מפעיל מוסטפה מטורקיה.

מרכז יורו ספייס (Euro Space Center) בו יש מלבד קייטנה לאסטרונאוטים צעירים גם סיורים במעבורת חלל בגודל מלא, מופע אור קולי עם אפקטים מיוחדים על סודות מערכת השמש והחלל החיצון, הסבר מפי האסטרונאוט הבלגי דירק פרימוט על אימוני האסטרונאוטים הצעירים במרכז וסרט מדע בידיוני לסיום.

מבצרו של גודפרי מבויון (Godfry of Bouillon), אשר מכר אותו בשנת 1096 כדי לממן את מסע הצלב הראשון שהוא עמד בראשו, שנתיים אחר כך.  זהו המבצר העתיק ביותר בבלגיה, כיום ניתן לראות בו, בין השאר, מופע של עופות דורסים.

מבוך ענק המשתרע על שטח של 110 אלף מטרים רבועים  בעיר בארוו (Barveaux sur Ourth). כל שנה משנים את המסלולים בו, כך שגם אם ביקרתם בו בעבר רוב הסיכויים שתאבדו שוב את דרככם.

רכיבה על מסילת רכבת: קרונית קלה המונעת על ידי שני מדוושים בעמק מולינה היפהפה, ומשם למסלול קרטינג הגדול באירופה, Fagnes במריימבורג.

אזור Han sur Lesse: שבו מערת הנטיפים שאורכה 3 קילומטר, פארק ספארי המכיל את החיות שחיו בעבר ביערות האיזור (דובים, ינשופים, זאבים, צבאים, חזירי בר, ביזונים ועוד), מוזיאון המערות ומוזיאון החיים הכפריים ומקצועות העבר.

אתר הקרב ווטרלו, הכולל מוזיאון שעווה עם הדמויות שלחמו בווטרלו, סרט הממחיש את הקרב, מיצג אור קולי  וגבעת הארי ממנה ניתן לראות את איזור הקרב שבו נטלו חלק 003 אלף חיילים משבע ארצות.

פארק השעשועים "סיקס פלאגס" (Six Flags) ופארק המים אקווליבי (Aqualibi).

אם רוצים לעשות טיול של יום ניתן להגיע לכל הפארקים הגדולים באירופה תוך שלוש שעות: אירופה פארק בגרמניה, אפטלינג בהולנד, אסטריקס ויורודיסני בצרפת.

 

פיקניק עם מצרכים מהמנזר

עד כאן אתרים המתאימים למשפחות עם ילדים. אבל גם לזוג הרוצה לצאת לחופשה רומנטית בנוף פסטורלי אין כמו אזור הארדנים. גם לזוגות יכולים כפרי הנופש לספק בסיס לסיורים רגליים, לטיולי אופניים עם סל לפיקניק או לטיול ברכב בין העיירות הציוריות וערי האיזור. 

הנה כמה אתרים שעליהם אסור לוותר:

מנזר הטרפיסטים באורוואל (Orval) - האגדה מספרת כי בשנת 1076 ישבה הרוזנת מתילדה מטוסקני ליד נחל מבעבע וטבעת הנישואים שלה נפלה למים. הטבעת, אותה קיבלה מבעלה המנוח גודפרי הגיבן, היתה המזכרת היחידה שנשארה לה ממנו. לכן התפללה מתילדה בדבקות לבתולה מריה. תפילותיה נשאו פרי ודג טרוטה עלה מעמקי הנחל והטבעת בפיו. שמחה הרוזנת ואמרה: "הנה טבעת הזהב שחיפשתי, יבורך עמק זה ויקרא שמו מהיום עמק הזהב". בלטינית מדיאוולית זה נשמע כך: אאוראה ואליס ((Aurea Vallis, ומכאן שמו של המקום, אורוואל. המנזר הוקם לראשונה בשנת 1070 וחורבות מתקופות שונות מעטרות את המנזר של ימינו, שבו מתגוררים 31 נזירים וצוות עוזרים. עבודה ותפילה הן שתי המילים המסכמות את חיי הנזיר, התפילה הראשונה היא ב-04:00 והאחרונה ב-20:00, העבודה מתחילה ב-09:00 ומלבד הפסקות לתפילה ולארוחת צהריים, מסתיימת ב-17:40. הנזירים מפורסמים בבירה ובגבינה אותם הם מייצרים ואותם ניתן לרכוש בחנות המנזר ולעשות פיקניק. רק לשים לב שלא לעבור לצרפת - הגבול המסומן בשלט בלבד עובר בנחל הסמוך למנזר.

מנזר נוסף הכולל פונדק הוא ואל דיאה  (Val-Dieu), "עמק האל", שבכפר אובל (Aubel). במנזר מתקיימים קונצרטים של מוסיקה כנסייתית.

מסעדה מעולה בשם "או קומט דה שיני" (Aux Comtes de Chiny), עם מרפסת המשקיפה על הנהר סמוואז, נמצאת בכפר שיני, הקרוב אף הוא לגבול צרפת. למסעדן יש שלושה חדרי אירוח על גדות הנהר, וניתן לרכוש חבילות של לינה וארוחות במסעדה. מסלול קיאקים עובר בנהר למרגלות המרפסת.