28.03.2024
 
אגם גארדה - פנינת לומברדיה

 

אגם גארדה - פנינת לומברדיה


מאת דפנה אהרוני פארן

העיר ורונה מהווה שער כניסה נוח לחבל לומבארדיה ולאזור האגמים האיטלקי. במרחק של עשרים דקות נסיעה בלבד משתרע אגם גארדה היפהפה. דרומו של האגם נושק לכביש המהיר ונציה-מילנו. ככל שהתייר הישראלי הופך למנוסה יותר ונוסע בתדירות גדולה יותר, מתחזקת הנטייה להכיר שטח קטן יותר לעומק. במקום לגמוע אלפי קילומטרים וכמה מדינות בשבוע, הולך וגובר הביקוש לחופשה ממוקדת במקום אחד המציע מגוון רב של אטרקציות ופעילויות לכל המשפחה.

אגם גארדה, או באיטלקית לאגו די גארדה, וסביבתו הקרובה עונים בדיוק על הדרישה הזאת: שפע של בתי מלון בכל הרמות, מסעדות רבות, אוכל איטלקי מעולה, אתרי ספא וגנים יפהפיים. גם לילדים יש היצע גדול של פעילויות בפארקים השונים המוקדשים כל אחד לנושא אחר.

האגם נמצא באגן נמוך ומוקף  גבעות. האקלים החם בשילוב עם המשקעים מיטיבים עם הצמחיה העשירה. כל מקום טובל בפרחים ובירק, המון אדניות גרניום בכל הצבעים, עצי זית, ברושים ודשא. מסביב לאגם עיירות קטנות וציוריות, כרמים, אחוזות חקלאיות ומבצרים. אורכו כ-60 קילומטרים ובמקום הרחב ביותר רוחבו  מגיע ל-15 קילומטר. אפשר להקיף את האגם בנסיעה במהלך שעה וחצי, ואפשר גם, וזאת האפשרות המומלצת -  לעשות זאת בשבוע וליהנות בינתיים מהמטבח של לומבארדיה.

האוכל המקומי פשוט וטוב.  מנות ראשונות: אנטיפסטי - ירקות מתובלים, קישואים מוחמצים או מוקפצים בגבינות, פרושוטו וסלמי חתוכים דק, קרפצ'יו סלמון או קלמרי בחומץ.  כמנות ביניים מגישים פסטות או ניוקי בגבינה. מיוחדת לאזור היא גבינת גראנה פדאנו - בטעמה ובצורתה דומה לפרמיזן אך היא רכה יותר וניתן לגלף ממנה גושים קטנים ולאכול אותם ביד. הפיצות דקות ופריכות, והגלידות מדהימות ובעשרות טעמים נפלאים. מעדן נוסף הוא מעין פרופיטרול - פחזניות ממולאות בגלידה ושוחות ברוטב שוקולד, עוגיות פריכות קשות וכמובן מבחר של יינות לבנים ואדומים, גרפה מקומית, ליקר  לימונצ'לו  העשוי מלימונים וליקר תותים.

 

 גם בניטו בילה כאן   

יופיו של האגם היווה מאז ומתמיד מוקד משיכה לנופשים. עשירי איטליה ושליטיה בנו או רכשו לאורך חופיו ארמונות קיט ואחוזות נופש, בהם מריה קאלאס, בניטו מוסוליני  ומשפחת בורגזה. אחרים העדיפו לנפוש  באחד מבתי המלון  או באתרי הספא שלאורך החופים.

אחד מהמקומות המיוחדים האלה,  השוכן באתר מרהיב, הוא מלון פונטה סאן ויגיליו, מבנה עתיק ובו שבעה חדרים בלבד. המלון נבנה בתוך שמורת טבע, על לשון יבשה היורדת אל החוף המזרחי. בנקודה בולטת זו  נשקף נוף מרהיב על גדות האגם ותצפית יפהפיה למרחקים. מעגן סירות פצפון מקיף את יסודות הבית. אורחי המלון אוכלים את הארוחות על שפת המים, על מזח צר, בין קני הסוף של שפת האגם. בסיום הארוחה אפשר לדלג אל סירת המנוע, לשוט באגם או להוציא קצת קלוריות בפעילות ספורטיבית - שחייה או  סקי מים. המלון מלא תמיד ואין להשיג חדר חודשים מראש. תמורת כמה מאות אירו ללילה אפשר להיכנס לרשימת ההמתנה הארוכה ולהצטרף לאורחים המפורסמים ששהו במלון, בהם הקיסרית מארי לואיז, אשתו של נפוליאון, הצאר אלכסנדר השלישי, הנסיך צ'ארלס והשחקנים ויוויאן ליי ולורנס אוליביה. בדיוק ממול צמוד לגדה המערבית של האגם אי קטן פרטי, השייך למשפחת בורגזה העתיקה. באי ארמון וגן בוטאני גדול אליו הובאו צמחים מכל העולם. זהו בית פרטי וגרים בו חמישה מצאצאי המשפחה. אפשר לבקר בגנים רק בתיאום מראש ובקבוצות.

אחת הדרכים היותר נחמדות לראות את האגם היא לצאת לשיט. יש הפלגות קבועות בסירות ציבוריות, מעבורות גדולות יותר בהן ניתן לעבור מגדה לגדה עם המכונית וסירות מנוע להשכרה לנהיגה עצמית. אופציה נוספת היא באופניים - האיזור מוקף שבילי אופניים מסומנים בצורה מסודרת ורבים מבתי המלון משכירים אופניים לשימוש האורחים.


עוד אופציות לינה:

מלון וילה סן דונינו  דה גארדה - זוהי אחוזה כפרית עתיקה שהוסבה למלון, ליד הכפר מרטינו דלה בטליה, עשרה קילומטרים מדרום לעיר סירמיונה. היא מוקפת כרמים בשטח של 250 דונם. יש באחוזה שלושה מבנים מרכזיים. באחד מהם, ששימש בעבר הרחוק כרפת, שוכנת מסעדה מעולה המגישה אוכל איטלקי מסורתי כפרי מקומי. המבנה השני רחוק מהמסעדה כ-500 מטר ובו שוכן היקב. בעל המקום החייכני, לוקה, מייצר יינות לייצוא ולמכירה במקום. שני מבנים נוספים, הנמצאים במרחק של כ-250 מטר מהיקב שופצו והפכו לדירות מלון. באגף זה עשר דירות להשכרה. הדירות מתאימות למשפחות ומצויידות במטבח גדול ומאובזר. לנופשים יש אפשרות לבשל לבד או לסעוד במסעדה בתשלום נוסף. במתחם חדר הסבה משותף עם אח גדולה ושולחן אוכל גדול לסעודה משותפת. האחוזה נמצאת שמונה קילומטרים מדרום לאגם וממנה אפשר לצאת לסיורים בעיירות המבצר העתיקות שלידה. הנוף ירוק ומוקף גבעות, דומה מאוד לטוסקנה: כרמים, שדות תירס ונחלים חוצים חורשות ירוקות.

מלון פארק הוטל קאזימירו - המלון ממוקם על שפת האגם בעיירה פורטסה (PORTESE), סמוך  לעיירה סאלו שבגדה המערבית. במלון 197 חדרים, לזוגות ולמשפחות, בהם חדרים עם מרפסת קרקע לגן. מגן המלון המטופח אפשר לצאת בשער יציאה לטיילת המובילה למרינה קטנטנה. המלון מארגן סיורי שיט באזור, ולאורחיו יש הנחה בהפלגות השונות היוצאות מהמעגן שלידו. מכאן אפשר להפליג לצפות באי הפרטי גארדה  ובארמון משפחת בורגזה המוקף בגנים בוטאניים מרהיבים. מאותו המעגן הצמוד למלון יש גם שרות מוניות-אגם  לעיר סירמיונה (SIRMIONE) עד לשעה שבע בערב.

סירמיונה נחשבת למלכת האגם. היא מאוד מתויירת, יש בה המון מסעדות, מבצר גדול ושרידי וילה רומית. סביב סירמיונה מעיינות גופרית המובלים הישר אל הספא שבו מקבלים טיפולי בריאות מכל הסוגים - החל מטיפול בכאבי שרירים, דרך אינהלציות וטיפולים ביתר לחץ דם וכלה במסאז'ים מפנקים בג'קוזי החיצוני המשקיף על האגם.

 

זו המרפסת של יוליה  

מסירמיונה ממשיכים את הסיור במכונית אל הגדה המזרחית, לאורך הכביש המוביל צפונה לאיזור הפארקים הגדולים. פארקו נאטורה ויוה הוא פארק ספארי הנמצא בפאסטרנגו  (PASTRENGO), שמונה קילומטרים מזרחית לאגם. כמו הספארי שלנו ברמת גן, הוא מחולק לשני חלקים - החלק הפתוח שבו נוסעים במכונית בין בעלי החיים, והחלק שבו מטיילים ברגל כשהחיות נמצאות מאחורי גדרות.

פארק נוסף הוא גארדה לנד - פארק שעשועים ענק דמוי דיסנילנד שבו נעים מאטרקציה לאטרקציה, בהן עולם הקסמים, מתקני שעשועים מכל הסוגים והמינים, הפלגה בסירות ומפגש עם בובות ענק.

פארק בולט שלישי הוא עולם הסרטים קאנווה וורלד (CANEVA WORLD) -  העתק מקומי של אולפני יוניברסל שבלוס אנג'לס. כאן הקהל מוזמן לצפות בארנולד שוורצנגר בדמות המחסל, בסילבסטר סטאלונה כרמבו, באנשי פעלולים, הצגת אפקטים מיוחדים ויצירת אנימציה. חלקו השני של האתר הוא פארק מים מדהים בשם אקווה פרדיסה (AQUA PARADISE), המצויד בכל המגלשות הגבוהות ובריכות הגלים שרק אפשר לדמיין. בכניסה למתחם הפארקים מסעדה שבה אפשר לצפות במופע בסגנון ימי הביניים. ניתן לרכוש לפארקים כרטיס כניסה משולב.

קצת צפונה משם כדאי לעצור בעיירה החמודה ברדולינו, שבה מתקיים שוק בכל יום חמישי. השוק ממש על הטיילת בגובה פני האגם, ונחמד לחלוף על פני הדוכנים מצד אחד כשהמים הכחולים מצד שני, לאורך מפרץ קטן ועגול.

אחרי הסיבוב בשוק ממשיכים באותו הכיוון לעיירה טורי דל בנאקו ועוצרים לארוחה במסעדה ביתית בצל עצים, חצר עם המון פרחי גרניום ועציצים ובעלי בית חייכנים המגישים מנות עצומות. כשהאוכל נעשה קצת כבד והיין עולה לראש קופצים מעבר לכביש ומצטננים במי האגם הקרירים. חוזרים למסעדה להתחמם עם כוס יין נוספת מלווה בפסטה מתובלת ולוהטת, קופצים שוב לאגם וחוזר חלילה. בערבים יש מוסיקה וערבי ריקודים.

במשך שלושה ימים טיילנו רק באזור הדרומי של האגם, ולמרות טווח הנסיעה הקצר לא מיצינו את כל קסמיו. סיורי יום נוספים אפשר לבלות בוורונה, עיר הרומנטיקה שבה המרפסת המפורסמת של יוליה. המבואה המובילה לחצר הפנימית של הבית מצופה בעשרות אלפי פתקים וגרפיטי מנאהבים מכל העולם. ואם מתחשקת קצת קרירות, כל מה שצריך הוא להיכנס למכונית ולעלות צפונה, לאורך גדת האגם.  נהיגה של כשעה וחצי עד שעתיים במעלה הגבעות  תוביל אותנו אל עיירת הסקי מדונה די קמפיליו בהרי הדולומיטים, שפסגותיהם הפראיות מושלגות גם בקיץ. עולים ברכבל לתצפית בנוף המהמם ובעיירות הכמו אלפיניות, שואפים אוויר הרים צח וקר ויורדים חזרה אל העמק.

בשקיעה הופך האגם מכחול בהיר לאפור ורדרד. זוהי השעה לטייל בניחותא בסמטאות האבן העתיקות וללקק גלידה מעולה במבחר טעמים מדהים שרק האיטלקים יודעים לעשות. זוהי גם השעה לבחור מסעדה, לשבת ליד שולחן מרובע עם מפה לבנה, להזמין בקבוק יין מקומי, לנגוס בגריסיני ולבהות בעוברים ושבים. עוד שעה קלה וייגמר עוד יום של חופשה מענגת. אלפי אורות ינצנצו ולילה חדש יירד על האגם השקט.