19.04.2024
 
קפדוקיה: הפלא הטורקי

 

 

קפדוקיה: הפלא הטורקי

 

כתב וצילם: יוסי פישר

השבוע שבנו מטיול קצר בטורקיה, כאשר עיקר הטיול היה בקפדוקיה, חבל ארץ גיאוגרפי המשתרע במרכז רמות אנטוליה. האיזור נמצא בגובה ממוצע של כ-1,100 מטרים ומאופיין במזג אוויר קר יחסית בחורף וחם מאוד בקיץ. מעבר להיסטוריה העשירה של חבל ארץ זה המיוחד והמאפיין את קפדוקיה הוא נופים ייחודיים ועוצרי נשימה שנוצרו משורה של תהליכים טבעיים במשך כ-60 מיליון שנה. המקור לתהליכים הללו היא פעילות געשית של שלושה הרי געש שנמצאים באיזור. נופים עוצרי נשימה, תצורות גיאולוגית יחודיות לאזור ושרשרת של מערות, ערים תת קרקעיות, מבנים וכנסיות חצובות בסלע הביאו את אונסק״ו להכריז על האיזור כאתר מורשת עולמית בקטגוריות טבע ותרבות.

כיצד מגיעים לשם?

למרות קשרי התעופה החזקים בין טורקיה לישראל, אין כיום טיסות ישירות לקפדוקיה. טסים לאיסטנבול - אתא טורק או סאביחה גוקצ׳ן ומשם בטיסות המשך של טורקיש, אנאדולו, או פגסוס לעיר קיסרי (Kayseri) הנמצאת כשעה נסיעה מקפדוקיה. ניתן לטוס קרוב יותר לקפדוקיה לשדה התעופה של נאבאשיר (Nevsehir) אך קחו בחשבון שהנגישות התעופתית לנמל התעופה של קיסרי הרבה יותר טובה.

Uçhisar קפדוקיה - המבצר והכפר 

 

בעונת הקיץ ניתן לטוס גם מאנטליה לקיסרי ולשלב חופשות 'בטן - גב' עם סיור מאלף בקפדוקיה. אנחנו בחרנו באופציה של טיסות דרך איסטנבול עם פגסוס לקיסרי ומשם אסף אותנו רכב של המלון בו שהינו בקפדוקיה.

 

המלונות

יחודו של האתר ונופיו הייחודיים אינם מאפשרים בניה לגובה. כתוצאה מכך, כל המלונות באיזור הינם מלונות בבנייה נמוכה המתאימה לאזור. רובם הגדול של המלונות הינם מה שאנו קוראים "מלונות בוטיק". חבר טורקי יקר שלנו המליץ לנו על מלון Cappadocia Cave Resort. מדובר מלון הנחשב למלון גדול באיזור - 120 חדרים וסוויטות ברמה גבוהה ביותר. המלון הוא חלק מאוסף המלונות הבינלאומי Small Luxury Hotels שהנציג המוכר בארץ הוא מלון הבוטיק 'נורמן' בתל אביב.

יחודו של המלון, מעבר לפינוקים הרבים של מלון יוקרה, הוא מיקומו והמבנה עצמו. המלון חצוב לתוך הסלע בצלע ההר והחדרים של המלון הם מערות בתוך הסלעים. הנוף הנשקף מהמרפסות החיצוניות של החדרים - עוצר נשימה.

הנוף הנשקף ממלון Cappadocia Cave Resort

 

למלון יש ספא גדול מאוד ביחס למספר החדרים, 1,600 מ"ר המציע טיפולי ספא שונים וכמובן חמאם טורקי כהלכתו - המעסות המקצועיות מגיעות כל הדרך מבאלי שבאינדונזיה. להבדיל ממועדוני 'הכל-כלול' של חופי אנטליה, המלונות בקפדוקיה מוצעים על בסיס לינה וארוחת בוקר או חצי פנסיון. מכיון שמדובר במלונות בוטיק ברמה גבוהה - המחירים אינם מחירי אנטליה, אך בהחלט סבירים ביחס למחירי מלונות דומים באירופה ולבטח בישראל.

המלונות הטובים מציעים שרותי קונסיירז' אישי שדואג/ת לכל מבוקשכם. הסעות פרטיות אל ומשדה התעופה למלון, הזמנת פעילויות שונות חיצוניות: כדור פורח, רכיבה על סוסים באיזור, סיורים פרטיים מודרכים במוזיאון הפתוח, סיורי טרקטורונים, טיולי ג'יפים, ארוחות ערב עם הופעות פולקלור, מופעי דרווישים ומה לא.

 

אטרקציות

מפאת קוצר הזמן (היו לנו יומיים מלאים ועל מנת לראות צריכים שלושה ימים) בחרנו לדלג על התרבות והארכיאולוגיה - המוזיאון, הסיור בעיר התת קרקעית והתרכזנו בנופים. סיור בכדור פורח - מדובר בהוצאה גבוהה יחסית כ-100-120 דולר לאדם, אך למי שמוכן להתגבר על פחד גבהים מדובר בחוויה ייחודית. אוספים את הטסים בשעה חמש בבוקר, יוצאים למשרדי החברה, שם נרשמים וממלאים פרטים אישיים וטופס ויתור על תביעות. אוכלים ארוחת בוקר קלה ויוצאים לאיזור ממנו ממריאים הכדורים הפרחים. תהיו בטוחים, אתם לא תהיו לבד שם.

הכדורים מנופחים באוויר חם המחומם על ידי מבערי גז ענקיים. לאחר שהכדור מתמלא באוויר חם מוכנסים הנוסעים לתא, והמטיס-נווט  של הכדור נותן הוראה לשחרר את הבלון מכבלים שמחברים אותו לקרקע. הכדור מתחיל לעלות אט אט לגובה ומסביבו עוד עשרות כדורים נוספים. כאשר מגיעים לגובה של כמה עשרות מטרים מתחיל להתגלות הנוף המרהיב וברקע הזריחה. התמונות מסבירות טוב יותר מהמילים...

הכדור הפורח שריחפנו בו הגיע לגובה של כ-900 מטרים, גבוה יותר מהבניין הגבוה בעולם בדובאי. זוהי חוויה חד פעמית, עוצרת נשימה ומאוד מומלצת. בסיומה של החוויה מוגשות לנוסעים כוסות שמפניה ותעודות טייס עם שמם והתאריך בו התבצעה הטיסה.

בנוסף, בחרנו בסיור פרטי של רכיבה על סוסים ברחבי הפארק. איזור האסור לנסיעה בכלי רכב מכל סוג שהוא - רק הליכה בשבילים ורכיבה על סוסים. היפה הוא שהנוף אותו רואים מהאוויר נראה שונה לגמרי בגובה פני הקרקע מעל גבו של סוס. עוצרים היכן שרוצים, עושים תחנות צילום, שתיה ואפשר גם להביא אוכל. הסיור הוא לפי שעות והסתפקנו בשעתיים רכיבה. חוויה ממש לא יקרה ובהחלט שווה למי שלא חושש מרכיבה על סוסים.

מזג האוויר הקר (בלילה 2-4 מעלות) וביום 11-14 מעלות בתקופה זאת של השנה, הוציאו לנו את החשק מטיול על גבי טרקטורונים והסתפקנו בנסיעה להופעה של דרווישים מחוללים. במקור, מדובר באנשי דת מוסלמים מהכת הסופית השייכים למסדר הנקרא Mevlevi. זה בסוג של מדיטציה דתית שמביאה את הדרווישים לטראנס ודרגת עילוי על ידי ריקוד בסיבובים בליווי מוזיקה והקראת פרקים מהקוראן. יש כאלו שטוענים שחלק מהפולחן של הסופיים נלקח ממקורות כמו הקבלה היהודית.

את השעות הספורות שנותרו לפני טיסתנו חזרה לאיסטנבול ניצלנו לפינוק בספא. בריכת שחיה פנימית מחוממת, סאונה רטובה ולאחריה עיסוי עותמאני שכלל טיפול רטוב וחם בחמאם. עקב הירידה המשמעותית בתיירות לטורקיה, התיירים שמגיעים זוכים מעבר למחירים האטרקטיביים גם בהערכה ובתודה רבה של המקומיים. הכנסת האורחים הטורקית הידועה באה לידי ביטוי וכולם יוצאים מן הכלים שתהיו מרוצים.

מבלי לקחת חס וחלילה את מקומה של הריביירה הטורקית כמקור המשיכה העיקרי לתיירים הישראלים, רצוי גם לשלב מדי פעם משהו שונה. הפעם התמקדנו בקפדוקיה, אך יש כל כך הרבה מקומות יפים ומיוחדים בטורקיה ששוה ומומלץ לבקרם. האיזור הבא שלנו לטיול. בטורקיה יהיה זה ככל הנראה איזור מזרח אנטוליה, המתאים לסיור בקיץ עם פסגות הרים של מעל 3,200 מטרים, טבע עוצר נשימה, אגם וואן ופסגת הר האררט. מה שבטוח, הסיור בקפדוקיה השאיר לי טעם של עוד... הבטחתי לעצמי שאחזור לשם.